Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Om man kan inte gå på kurs…

• Om man kan inte gå på kurs…

Publicerad av nadine-noire på 17 juni, 2011 vid 13:21

Hej,
    Jag tänker komma igång med att kite. Alla skriver här att det är absolut MÅSTE att gå på en kurs.
    Problemet är att jag bor i SVerige 1,5 år så min svenska är inte så perfekt ännu. Vad skulle man göra då? Självklart är det viktigt att förståra när instruktör pratar om en fara osv.
    Finns det nån på engelska då?
    Eller kanske någon har andra ide?
    Hur mycket är det teori på kurser och hur mycket praktik? Så kanske man kan läsa om det på egen hand.
    Jag fått några tutorials från internet och läst massör om säkerheten på mitt språk. Tycke ni att det är tillräcklig?
    Jag är mcyket determinerad så snälla skriv inte att det går inte för mig att lära mig innan jag bäherskar svenska.
    Ps. Jag bor i Stockholm.
    Tack för hjälpen!

regfellow svarade 13 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Borttagen användare

Borttagen användare
    17 juni, 2011 vid 14:46

i’m sure that if you contact a kitesurfing school/instructor that he will be able to do a solution for you. either on english if you prefer it or with basic swedish. Afterall you don’t need to be able to hear what an instructor says to get the point he shows you:). so go for it:D

• lima-ko

Medlem
    17 juni, 2011 vid 15:04

Mer eller mindre alla svenskar pratar överlag riktigt bra engelska så att få en kurs på engelska är inga problem. I stort sett alla termer och all litteratur är också på engelska.

Jag själv gick min instruktörskurs i Australien och har undervisat där en säsong, innan det har jag arbetat som skidlärare i USA och Australien i sammanlagt 5 säsonger. Kolla in http://www.kitekalle.nu/ om det låter intressant, vi håller till i Halmstad.

Surfbussen.nu är annars en bra grej, ordnar kurser med utgångspunkt från Stockholm men åker till bättre ställen, allt ingår, sovplats, mat, transport och kurs. Stockholm är RIKTIGT DÅLIGT och rätt farligt för att lära sig att kajta i.

• nadine-noire

Medlem
    17 juni, 2011 vid 16:51

Jag har hört att det finns såna kurser där man kan lära sig teori, flyga med trenningskite och prova lite på bodydrag i vatten, om tar irka 3-4 timmar att man kan liksom prova på innan man bestämmer om man vill gå vidare o man man verkligen tycker om det. Någon som vet någonting om det?

• farbrorfraz

Medlem
    17 juni, 2011 vid 17:08

Nadine, vilket språk är ditt huvudspråk. Är det engelska eller något annat? Har du tur kanske nån av intruktörerna pratar även det språket. Själv undervisar jag på engelska, franska och även lite danska, men det är nere i portugal. Har du tur kanske nån dyker upp!

• lima-ko

Medlem
    17 juni, 2011 vid 18:00
  • kitemaster

Medlem
    21 juni, 2011 vid 17:58

Som sagt ovan är kurs på engelska inga som helst problem hos någon riktig kiteskola.
    Vi talar Svenska, Engelska, Norska, Ryska, Franska, Spanska, Rumänska och Tyska om det hjälper. Tyvärr har vi dock inte lyckats översätta vår hemsida ännu, det kräver att man talar dataspråk ;(

• badt

Medlem
    21 juni, 2011 vid 21:32

Ett MÅSTE är det inte att ta kitekurs…men det är för din EGNA SÄKERHET du borde ta en kitekurs!!! Språket behöver du inte oroa dig för…so book a kitecourse now and you will soon be out on the water and train on some big mega loops:smile: Good luck!!!

• nadine-noire

Medlem
    22 juni, 2011 vid 17:25

Tack allihopa! Jag har redan tagit min kitekurs. Det var lite på engelska och lite på svenska. Och nu känns det i hela kroppen så att jag inte kan röra mig! Men midsommar vecka blir kitesurfingvecka till mig!

• regfellow

Medlem
    22 juni, 2011 vid 17:49

Grattis!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Om man kan inte gå på kurs…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.