Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Om utbud och efterfrågan // kiteskolor
-
Har jag förstått dig rätt när du, Journalist Anonym, har kommit fram till att Kiteskolorna verkar vara i maskopi då priset ser ut att vara det samma över hela landet?
Som uttrycks i tidigare inlägg ser det onekligen ut att vara ett pris som är satt av passion för sporten snarare än att göra storkovan.
Men det är kanske ett scoop i sig.
Lycka till och testa att gå en kurs, 1500 är en billig livförsäkring.
s
Tack för din tillrättavisning ang. citat, jag ska bättra mig framöver.
-
jag skulle nog inte kalla en kitekurs för livförsäkring. dt är lite att ta i! man klarar ju det själv om man har något så när vett i skallen och en polare som hjälper en lite
-
Svar till:
jag skulle nog inte kalla en kitekurs för livförsäkring. dt är lite att ta i! man klarar ju det själv om man har något så när vett i skallen och en polare som hjälper en lite
[/ QUOTE ]
för att hålla dig vid liv behövs det nog mer än bara en ”billig” livsförsäkring
-
jag tycker det borde börja en universitetskurs i kitesurfing.
fil kand i kite, de hade vart nåt de. -
Eftersom alla säger samma sak på denna threaden som på den andra så gör jag också det
Jag gick en kurs för Mårten förra året och var supernöjd! Jag menar, visst det står att kursen varar 2*4 timmar men jag lovar att vi var ute hela dagarna! Dessutom hade vi lite dåligt med vind ena dagen och då ställde Mårten upp vid flera tillfällen efteråt så att alla verkligen fick prova så mycket man behövde för att lära sig hantera kiten! Mårten ringde mig också flera gånger efteråt och frågade om jag ville hänga med ut, det kallar jag verkligen att ta ansvar för sina elever! Tror också att 1500:- eller vad det var är synnerligen välinvesterade slantar, tänker faktiskt ringa Mårten igen och köpa några timmar till när jag har tillfälle att börja kitea igen!
Sen var jag iväg med UCPA till St.Francois på Guadeloupe, och om man bortser från flygbiljett, som dock kostar en ansenlig summa, så måste det erkännas att man får ganska mycket för pengarna. Jag menar, mat tre gånger om dagen, boende utrustning och kite 6 dagar för ca:5000:-. Sen att de hade pissiga Wipika kites som sprängdes med jämna mellanrum får man väl leva med. Nu råkade jag hamna i en nybörjargrupp även med UCPA och då kan jag lätt säga att man lär sig mycket snabbare med Mårten & co här hemma, fast väder, vind och rom-drinkar ger ett plus åt grodätarnas karibienkoloni! Tycke och smak…
Tillgång och efterfrågan brukar de stackars kapitalisterna prata om, huh, och trots allt så är det ju det det handlar om! Folk betalar för kurserna och är nöjda! Instruktörerna får pengar för kurserna och är nöjda! Jösses det måste vara den perfekta världen!
Nej, sluta tjata och ut på vattnet, det hade jag gjort om jag haft möjlighet! See you next year, då jävlar!
-
bra sagt. Det är bara Paul levin som är altid så misstänksam mot alt och alla
-
Svar till:
Hej !
Man blir inte rik på att ha en seriös kiteskola.
Exempel 2 elever a 600 kr/lektion, 1 IKO nivån tar ca 3
oftast 4 timmar + 1 timme i snack och omklädning + 1 timme i
transport fram och tillbaka till stranden … ca 7 timmar + 1 timme att tvätta av drakarna, torr/våt dräkterna,
reda ut lintrassel mm.Dvs 1200 per 8 timmar = 150 kr timme, tar vi bort momsen på
12.5 % blir det 132 kr timme. Om vi tar ut allt som lön …
blir det 100 kr timme. Om vi sedan skattar för detta får vi
ut ca 70 kr dvs för hela dagen får vi 560 kr.Nu är det ju så att material till en kiteskola inte är gratis så det är orealistiskt att ta ut allt i lön.
Följande är en typisk upsättning:
2 st brädor a 4500 kr
2 st trainerkites a 1500 kr
2 st 8-10 m2 kites a 8500 kr
2 st 12 m2 kites a 9500 kr
2 st small våt/torrdräkter a 2000/4500 kr
2 st medium våt/torrdräkter a 2000/4500 kr
2 st large våtdräkter/torrdräkter 2000/4500 kr
2 st small skor 400 kr/par
2 st medium skor 400 kr/par
2 st large skor 400 kr/par
2 st small selar 1000 kr/st
2 st medium selar 1000 kr/st
2 st large selar 1000 kr/st
2 st hjälmar 400 kr/st
2 st medium flytvästar 450 kr/st
2 st large flytvästar 450 kr/st
1 st gummibåt 15000 kr/st
1 st motor 25000 kr/st
1 st trailer 7500 kr/st
1 st instruktörskurs för att få licens 5000 kr
1 st resa till var instruktörskursen nu hålls ? krTja då är vi uppe på ca 123000 kr i investeringar för
att starta en kiteskola. Om du lånar ihop till detta och
försöker betala av det på din ”lön” … tja inte blir du
rik i alla fall. Hur kan man argumentera att en dykkurs som
man betalar 3000 spänn för är mer ”legitimt” än en IKO kurs
på lika många timmar ?KAN VI LÄMMNA DISKUSSIONEN OM ATT 300 KR/TIM ÄR DYRT ?
>Ett kitepaket kostar väl cirka 14.000 kronor. Den kiten är >betald efter 5 kurser. Kiten och utrustningen håller längre >än så och då är det verkligen inte köparens marknad, en >kitekurs. En gång i tiden gick jag en vågsurfkurs i >Australien. 5 timmar för typ 40 ausdollar. Våtdräkt, >mini-mal och instruktioner. 200 kronor. Nu är det inte i >samma nivå som kite, men jag vill visa att man kanske inte >enbart ska jämföra en kitekurs med priserna för en dykkurs >resp fallskärmskurs. Efter en genomgången kurs av de >sistnämnda är du automatiskt medlem i ett förbund, du har >loggbok, certifikat. Efter en genomgången kitekurs har du >enbart kännedom om vind, materialhantering och testat att >prova på sporten. Inget annat.
Bullshit! Nu drar du alla skolor över en kant, går du en IKO kurs får du certifikat ala dykcert och lika god utbildning. Tyvärr finns inget kiteförbund. Visst finns det kiteskolor
som lyfter upp dig på brädan, trycker in dig i en butik och
säljer på dig ett kitepaket som ingen vill ha,tar pengarna och sticker, men spy inte galla över de som tar seriöst på sporten och vill göra den säkrare ! Visst kan du hitta
billiga alternativ till material, men vem vill kroka i en
bom som (den sk kiteskolan har tjänat 300 spänn på) och
riskera sitt liv för att quickreleasen sitter på ovansidan
eller inte löser ut ?Hmm ja jag är rätt irriterad, idag släppte en kille sin kite
över campingen på björkäng ! Kiten kl 12 och överriggad som f-n. Studsade in över stranden och över dynorna. f-n är man överriggad så antingen landar man draken innan stranden
eller så har man den ett par meter över marken
och försöker hålla imot ! just det man landar draken själv
om man inte får hjälp. Finns det kiteskolor som INTE lär ut
hur man gör ?!!!?grr grr grr grr
/Michel Lundell
IKO instruktör, Kiteboarding Varberg AB
http://www.kitesurfa.nu
[/ QUOTE ]
Logga in för att svara.