Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing omdöme om fanatic pure gecko 105l

• anonym-anvandare

Medlem
    6 februari, 2004 vid 11:46

Hade en sådan för några år sedan. Tyckte att den var helt ok. En bra allroundbräda som var jäkligt snabb. Skulle dock,om jag vore du, försöka spara ihop till en nyare brädare som du kommer att få mera tid på vattnet med. Har, efter att ha köpt mina freestylebrädor, ökat antal surfdagar med säkert 70%.

• s238

Medlem
    6 februari, 2004 vid 11:48

…och där var jag inloggad

• tomasn

Medlem
    6 februari, 2004 vid 11:54

Menar du att jag skulle kunna få 70% mer tid på vattnet med en nyare freestyle med samma volym dvs 105l?

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    6 februari, 2004 vid 11:58

bullshit!!

DU kommer få precis lika många dagar med den brädan, bara att just denna killens motivation att mösa sej ner till vattnet ökade när han fick en ny pryl..hehe

• nordgren

Medlem
    6 februari, 2004 vid 12:16

Ja den är ju inte lika bred som freestylebrädorna samt att den inte tar lika stora segel, detta gör ju att det inte planar upp lika tidigt. Alltså får man mer dagar på vattnet med de nya brädorna.

Annars så funkar brädan säkert bra.

• dr-masse

Medlem
    6 februari, 2004 vid 12:29

70% är ju som alla siffror luriga (“mina ögonfransar har blit 28.7% längre och 37% bredare sedan jag började använda Fakfactor Pro GTI” sure), men mer seglingsdagar har han säkert fått.

Om jag jämför lättvindsegenskaperna mellan min förra JP Freestyle 115 och Fanatic Bee 274 (klart jämförbar med Gecko 105) så var det ganska stor skillnad i planingsegenskaper. Lättare bräda med mer bredd kombinerat med en freestyle-rigg som gick igång tidigt gav ju klart roligare segling i lättvind, utan tvekan.

Däremot var ju Bee:n duktig enklare att kontrollera i mer vind (femhalv segling och neråt) och snabbare med tryck i grejorna.

Rambo är dessutom inte fel ute, tror jag, i att nya grejor många gånger ger motivation att harva ut i lättvind lite oftare. Själv tyckte jag dessutom att stunderna utan planing på JP:n var klart trevligare än med Bee:n. Jag kunde träna lite segelsnurr och annat skoj för att åter åka när vinden ökade på lite igen. Med Bee:n seglade jag nästan ofelbart in till land och väntade istället så snart vinden lade sig lite.

Men Geckon är en helt OK bräda med stort vindregister, ingen dum “enda bräda” och förmodligen möjlig att handla med trevlig prislapp.

Lycka till å Surfa På!

• s238

Medlem
    6 februari, 2004 vid 14:31

Ja 70% kanske inte är en helt korrekt siffra, men för att förklara för herr Rambo wink.gif så är det ganska precis som dr Masse säger. De nya freestylebrädorna är ju betydligt bredare än Geckons 57cm…tror jag att det var. Detta gör ju att du behåller planingen bättre genom vindhål samt planar upp betydligt tidigare. Skulle det mojna kan man som dr Masse sa öva lite segeltrix istället för att stå och vingla för att komma in till stranden. Så…kanske inte just 70%…men jag har fått betydligt flera dagar på vattnet även om man inte har haft full planing hela tiden. Bor du som jag på östkusten där det inte alltid är kuling så skulle jag, som sagt, satsa på en aningens bredare och nyare bräda.

• dr-masse

Medlem
    6 februari, 2004 vid 15:03

Ja, just det. Glömde att lägga till att jag nog håller med om tipset att kanske lägga till någon tusing och få en modernare bräda.

Surfa På!

• tomasn

Medlem
    6 februari, 2004 vid 15:04

Ja..men om man väger in priset som en viktig faktor så talar det lite för fanaticen. De är ju planingssegling man vill ha och när man väl planar är det kanske inte så stor skillnad. Jag är lite inne på att handla lite halvgammalt, då kan man handla o sälja hej vilt, eftersom det inte handlar om så stora summor. Vill man ut dagarna med kass vind, ja då tar man fram good ol´Astro rock o en 7,6a!

• rillestark

Medlem
    6 februari, 2004 vid 17:44

Jag har ägt en Gecko 278 och tycker att det är en väldigt bra bräda. Jag körde tyvärr av vägen och la bilen ovanpå brädan viket den inte mådde bra av! blush.gif
    Efter olyckan köpte jag en AHD 275 Freeride. AHD väger mindre, men Geckon var mycket mer lättseglad. Otroligt lätt att gippa med, gick mjukt i gropig sjö och fantastiskt snabb med bra fenor. Jag till och med körde några slalomrace med den på Öland och farten var det inget fel på. Tyvärr hade jag ingen sjögräsfena, vilket blev min akilleshäl. Den planar dock senare än AHD och reagerar inte lika bra på pumpning. Jag använde segel från 4.6 till 6.7 med gott resultat om man väljer rätt fena. Favoritkombinationen var Gastra Course/Slalom Pro 6.2 med en väldigt tunn 32 cm slalomfena. Grymt snabb och lättkontrollerad. När tyngre och duktigare surfkompisar hade svårt att hålla sina 5.7 segel så seglade jag med max fart, full kontroll och nästan endast fenan i vattnet! smile.gif Jag funderar faktiskt fortfarande på att köpa en begagnad, men fenboxen, Trimbox, får mig att tveka. Det blir allt svårare att köpa bra fenor till den eftersom endast BIC använder den idag. frown.gif Dessutom har jag idag väldigt fina fenor med PowerBox. Super 32:an har jag tyvärr inte kvar.

Frid!

/Richard

• mikaels

Medlem
    8 februari, 2004 vid 11:15

Jag har en Pure Gecko 278 som jag är mycket nöjd med. Jag bytte originalfenan mot en 34 cm mer racerbetonad, och driver brädan med ett Simmer Zero 5 6,4. Nu är jag ju ingen stjärna på detta med windsurfing, även om jag hållit på sen tidigt 80-tal, men lyftet när jag bytte min äldre hembyggda till Geckon när den kom (95, tror jag) var enormt. De senaste åren har jag inte fått riktigt så många surfdagar som jag velat (smårbarn och jobb stjäl min tid…), så jag har fortfarande inte betvingat brädan helt, men den är kul, snabb, responsiv tycker jag. Som gammal windsurfare är jag ju lite skeptisk till de superbreda brädorna, denna lite smalare har ju en annorlunda karaktär. Till rätt pris är den nog fortfarande ett bra köp.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 februari, 2004 vid 15:42

Hade själv en pure gecko 278 105l den var kanon som enda
    bräda planar hyfsat tidigt kunde segla den i riktigt hårda vindar mycket stort vindregister.Tror inte det är ett dumt budgetköp.
    /william

• pete

Medlem
    9 februari, 2004 vid 10:46

Har en sån att sälja om du är intresserad (Sthlm).
    /Peter

• anonym-anvandare

Medlem
    9 februari, 2004 vid 15:23

Vilken årsmodell är det då? skick? bild?

• pete

Medlem
    9 februari, 2004 vid 15:41

Inköpt ny på Skidsport 1997. Bra skick, inte lagad. Har tyvärr ingen bild på den, men den är röd och fin.
    Ring mig på 0709 89 18 09 om du är intresserad.
    /Peter

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing omdöme om fanatic pure gecko 105l

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.