Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Omröstning: V eller W?

• Omröstning: V eller W?

Publicerad av diil på 4 februari, 2005 vid 10:40

För många är en surfbräda om inget annat framgår en bräda gjord för vågor UTAN segel, och ett surfspot är ett vågställe där det inte nödvändigtvis blåser. Alltså måste jag i tal och skrift speca att det rör sig om en vindsurfingbräda eller ett windsurfspot. Just nu på blocket ger sökordet vindsurfing sex träffar, medan windsurfing ger fyra. Så hur skriver ni det svenska namnet på erat favorittidsfördriv? Har ni varit ute och vindsurfat, eller windsurfat? Hittat ett bra windsurfspot eller vindsurfspot? Vad fasen heter det??

ian svarade 20 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • calle_b

Medlem
    4 februari, 2005 vid 11:22

Kärt barn har många namn…. Men V heter det i sverige…

• anonym-anvandare

Medlem
    4 februari, 2005 vid 15:26

Men det heter ju motocross, inte motokross!
    Snowboard och inte snöbräda!
    Kitesurfing inte draksurfing!
    Dart inte pil!
    Paintball inte färgboll!
    paragliding inte fallskärmsglidning!
    Wakeboarding inte svallbrädning!
    grin.gif

OSV…

Oavsett vad som säga tror jag de flesta fattar… Ju!

• anonym-anvandare

Medlem
    4 februari, 2005 vid 17:02

Ett levande språk växer. Titta på engelskan som under tidens gång tagit in en ofantlig mängd ord från andra språk (även de nordiska under vikingatiden).
    Problem uppstår när det sker så kallde domäntapp, vilket är fallet inom till exempel vetenskapen där engelskan har blivit ett ”lingua franca” och där få avhandlilngar och texter skrivs på svenska. Detta medför att det finns områden som det inte går att diskutera på svenska, helt enkelt därför att det inte finns svenska ord för det. Tänk er att man bara skulle snacka surf på engelska.
    Ett annat problem som hotar svenska språket är när orden inte riktigt går att passa in i vårt formsystem. På engelska säger man ”a kite” many ”kites”. Lånar vi in det engelska ordet för drake kite, blir det i singular ”en kite” men hur skall det böjas i plural? Flera kiter, flera kitar. Problemet uppstår om man börjar böja i engelsk ”flera kites” plural även på svenska. Det är när språkets former försvinner och övertas av ett annat språks former som ett språk ”får problem” ,då finns risken att det försvinner eller förändras. Om vi börjar säga en häst flera hästs så kan vi lika gärna snacka engelska.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 februari, 2005 vid 17:39

brädsegling

• calle_b

Medlem
    4 februari, 2005 vid 18:36

!
    brädsegling är oldschool smile.gif Länge leve retro:n.

Men w jämte v är lätt tycker jag. V är det som gäller.
    Wind=Vind, Surfing=Surfing. = Vindsurfing.

Shitsamma, now sca jag ut o grabba lite öls, sen wingla hemmåt o chilla.

• nordgren

Medlem
    4 februari, 2005 vid 19:05

Svar till:

brädsegling

[/ QUOTE ]

Jag misstänker starkt ”Par-Arne” där bakom anonymiteten! wink.gif

• ian

Medlem
    4 februari, 2005 vid 19:51

Gubbs, här blir det ett bestämt svar, det är v som gäller! allt annat är fusk, fel och ig. Nu är jag ändå snäll, man skulle ha kunnat säga vinsurfning men diplomatisk som jag är går jag halva vägen. Absolut inte windsurfing på svenska… eventuellt windsurfving om man är öisare men vem fan kollar på fotboll? Göteborgs vindsurfingklubb heter Göteborgs Windsurfing Club…. pinsamt att äns erkänna att man är medlem där! Nej man tittar skamset ner i backen och mumlar fram meningen medan man skrapar lite med foten på gruset (grus är för övrigt en löjlig uppfinning… pyttesmå stenar liksom, vad tänkte grabben?). Nu slutar jag innan jag blir för upprörd. Och för tusan gubbs, spelar det någon roll hur det stavas när man säger det till någon annan? Dessutom heter det draksurfing.

håll ut, bara två dar kvar till måndag.

-kill something.
    /Ian- the stylepimp chimp

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Omröstning: V eller W?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.