Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ömtåliga brädor
-
Ömtåliga brädor
Publicerad av anonym-anvandare på 15 augusti, 2001 vid 18:54varför är många nästan alla dagens mindre brädor så ömtåliga??? det är inte kul att köra sönder en bröda för ca:10000 pengar. Borde det inte gå att tillverka starkare brädor, det gör inget om vikten skulle bli 0,5-1kg mer när dom nu ligger nere på runda 7kg.
ola-h svarade 23 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Ja det är för dåligt just nu! något får nog tillverkarna hitta på detta är inte hållbart!! dom tänker bara pengar. det går att bygga bra men det kostar….
-
Jo, jag skulle klaga massor om vikten gick upp ett kilo!! Lätta brädor är mkt roligare att segla på. Köp lite marinepoxy eller lär dig vara rädd om din bräda istället.
-
För det första är min känsla att hållbarheten faktiskt blivit ett snäpp bättre de senaste åren. MEN, när man ser kraschade brädor ser man också varför det går som det går. Det finns två fel och en, kanske, prioriteringsmiss. Det första felet är att det är väven ofta är utsugen för hårt, dvs nästan torrsugen. Det här ser man ofta i främre delen av kraschade brädor där det till råga på allt också ibland är rätt tunnt med väv från början. Det andra är att brädorna helt enkelt är lite för dåligt ihopsatta i betydelsen att man ofta fått tagit till lite för mycket spackel runt kanter, nos och tail. När det gäller “prioriteringsmissen” verkar des som många tillverkare satsar på väldigt tjocka sandwichlaminat, dvs med två lages sw och ofta dessutom träförstärkningar på vissa ytor. När man till slut räknar ihop vikten räknas som bekant allt material så med låg vikt som mål och mycket sw-skum måste man snåla på mängden väv. Fördelen men att bygga så här är att man får brädor som klarar utmattning mycket bra och håller sig hårda och fina hur länge som helst. Det blir lite sämre mot rena brott (plattlandningar) med dessa skador är rätt ovanliga iallafall, så det är OK. Vad värre är, när det gäller skydd mot kraftigt yttre våld, som från en katapulterande mast eller klippor, rev och dylikt krävs det helt enkelt mer väv. Det är, tror jag, just denna typ av skador de flesta råkar ut för.
Tittar man på hur laminatuppläggen förändrats har jag sett att fler och fler tar sig tid till att just lägga lite extra fiberstrippar runt kanter och nos. Det handlar snarare om mer jobb än mer vikt och högre materialkostnad. Kan man lyckas få en riktigt hög konsistens på hur hårt man suger vävarna hamnar vi nog på en acceptabel nivå.
Att mecka på 1 kilo mer förstärkningar skulle inte funka. Det är otroligt stor skillnad på 6 och 7 kilo i seglingsegenskaper, liksom på 5.5 och 6. En 7-kilos vågbräda skulle idag vara hopplöst distanserad. Vikten på brädan är verkligen en viktig “shapedetalj”. Att man kan bygga så radikala brädor man gör idag och ändå få dem att plana tidigt etc är definitivt resultatet av låg vikt.
Logga in för att svara.