• Publicerad av nordgren på 3 februari, 2005 vid 17:07

Hallå, jag undrar om det är någon här som kör/kört på Simmer onshore från -00, och vad ni tycker om dem.
    Det är så att jag funderar på att köpa ett par just sådana begagnade och undrar hur de är.
    Drag, känsla, vindregister…ja sådant?

Simmer hade väll en sämre period där någon gång så det är lite det jag funderar över också. Hoppas att någon kan ge mig lite info om dem. smile.gif

lars_k svarade 19 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • niklas_s

Medlem
    3 februari, 2005 vid 17:20

hade ett sånt segel i 5.3 för inte allt för länge sen. mitt första segel faktiskt. men tyvärr tog de inte så lång tid för mig att ta sönder de. (de finns en anledning till att simmersegel säljs till lägre pris). så kolla att dom är i finfint skick innan du köper. de e mitt råd. dock e ja jäklit dålig på att känna ett segels egenskaper så där kan ja inte yttra mig

/en som riggar sina nya gaastra på, mm, sitt sätt

• graf

Medlem
    3 februari, 2005 vid 19:47

Tjänare!
    är tyvärr inte säker på om det var 00or eller 01or jag hade, men i vilket fall som helst har jag testat en hel del olika segel genom åren. onshoret är defenitivt de segel som jag gillat mest, nu kör jag på crossover som de heter nu förtiden.
    Seglet har ett grymt bottendrag käns välbalanserat, ger en känsla av lätthanterlighet samtidigt som det går att trimma en hel del beroende på vinden.
    Gillar du segel med mycket tryck, Köp!!!

Mvh Jimmy. cool.gif

• calle

Medlem
    3 februari, 2005 vid 21:34

Hej!
    Är väl inte så bra på att bedöma segel men jag gillar mina har 4.2 , 4.7 och 5.3.
    Men jag tror att det måste vara riktigt fina segel som inte är seglade alltför mycket om dom skall hålla.
    Mina har hållt bra!

/ Calle

• nordgren

Medlem
    3 februari, 2005 vid 23:28

Så här ser det ut om ni undrar.
    Vill gärna ha mer imput från folk.

Hum, jo hållfastheten på simmer är ju ett problem, har ägt ett (Simmer zero) som jag körde sönder första gången jag var ut med det. frown.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    4 februari, 2005 vid 07:11

Tjena Norgren!

Har kört Onshore sedan begynnelsen, med lite mellansnack
    med NP och Gun.
    Kan bara säga att jag märker en klar skillnad i hållbarhet
    bland dessa märken!
    Tyckte att Gun höll aningen bättre än NP, men det som
    definitivt fungerar bäst är mina Onshore!
    Är ingen softare på vattnet utan tycker det är sketasköjj
    att ligga överriggad med minst en kvadrat och våldskrasha
    oavbrutet!

Jag väger ca:90 och kör allt annat än mjuk, och de funkar
    för mig!

Köp en jag har en själv!

• hstrom

Medlem
    4 februari, 2005 vid 07:21

Tja!
    Jag har kört Simmer OS -01 i strl: 4,2-5,0-5,7… Jag tycker om dom som faan. Jag har iofs inte haft så jätte mkt olika segel innan. Men testat en alla polares segel o jämfört lite… Jag tycker det e’ viktigt (som på alla segel) att man har bra längd på masten. E’ den lite för lång tappar man känslan i seglet tycker jag. Har bara positiva saker o säga om simmer! Alla jag pratat med har även dom tyckt mkt om simmer os..
    Dom har hållt väldigt bra med… Dom e’ fortfarande helt ok!

/Jonas

• styret

Medlem
    4 februari, 2005 vid 11:02

kvalitetsbristen var väl ett faktum för en period sen men nuförtiden håller dom mint lika bra som de flesta seglen tycker jag det verkar som.

mitt onshore från 02 tufft seglat av tuffa seglare innan mej håller störtbra. trots att även jag själv har kört jävligt oförsiktigt med det.

• maui-mange

Medlem
    4 februari, 2005 vid 12:01

Jag har kört på Onshore -00, grymma segel. Bra drag, stabila och lätthanterliga. Tycker just -00 var en höjdarårgång som endast överträffas av Crossover som kom -03.
    Körde på mina OS -00 i flera år, inklusive resor till Aus o Maui. Inga rippade segel trots många spolningar fast nu är ju seglen 5 år gamla så hållbarheten är ju osäker.

Mange

• baywatch

Medlem
    4 februari, 2005 vid 12:03

Min bror kör med onshore 02 och de fungerar ypperligt för honom. Har även själv haft ett 5.7 och de är grymt sköna!

• lars_k

Medlem
    4 februari, 2005 vid 12:34

Jag körde ett onshore 5.3 00 i ett par säsonger. Skönt segel med bra bottendrag och lätt känsla. Hade ju också rätt mast till den, en Simmer SC6 430.
    Sen kan man ju fråga sej om man ska ha så stor andel monofilm i ett vågsegel. Det höll bra dock förutom att jag pangade övre rutan när masten gick i botten i en fet spolning i SA. Kvalitén lite sisådär, trots att jag var väldigt rädd om seglet började det fransa sej i bakkanten (lösa trådar) efter ett tag. Dock inget allvarligt förstås…
    Är nog ett bra köp om det är i bra skick. Är dock inget “bombsäkert” segel i vågorna…

• canoya

Medlem
    4 februari, 2005 vid 16:16

Jag köpte ju ditt OS 5,3 -00 och ditt totalrippade OS 4,5 -02! 5,3 har jag använt några gånger och tycker att det funkar bra, precis som du säger. Jag kör med Tidal Wave 430 so rekomenderas i riggningsguiden. 4,5:an frågade jag om reparation av, men jag var för snål för att lägga 1200 kr så jag ägnade en helkväll med segelduk, dubbelhäftande matt-tejp och hustruns symaskin (hon var inte hemma) åt att leka segelmakare. Vid prov riggning såg det bra ut och jag körde seglet med bra tryck en gång i Varberg i september och det pajjade inte då i allafall. Som insjösurfare som inte kommer till kusten så ofta behövs inte 4,5 så väldigt ofta, så det kommer nog att hålla några år åt mig. Sköna segel båda två. Jag tror 4,5an skulle funka med 430 mast också men jag skaffade en 400 Naish 30% carbon för att kunna ha båda seglen riggade samtidigt. Den funkar mycket bra i 5,3an också.
    /Håkan

• lars_k

Medlem
    4 februari, 2005 vid 20:54

Hehe, trodde inte du skulle få ihop trasorna. Segelduk låter ju seriöst, men bara det funkar så…
    Kul att du är nöjd iaf. =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.