Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › oprövat spot i Göteborg?
-
oprövat spot i Göteborg?
Publicerad av sweeetpussy på 10 augusti, 2004 vid 19:13gugge svarade 20 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jag har varit där o rekat ett par gånger i vintras. Det kan nog funka utmärkt att köra i vattnet, men det är som att be om trubbel. ”stranden” är nog det farligaste jag sett. Vinden kommer nog kunna vara byig och att loftas där en gång så är det ajöss. Kanske kan köra längre in i viken, där det kanske kan gå att få fotfäste i vattnet om nått skiter sig. Men där är det bara klippor och buskar. Launcha går nog inte där. Vassa stenar o klippor är inte idealet. Området runtom är förbjuden mark med vindkraftverk och fågelskyddsområde. Som vanligt är just dom förbjudna ställena helt otroligt bra. Den lilla halvön tex som vindkraftverken står på funkar nog i alla riktningar utom nordligt. Fågelskyddsområdet skulle ju vara ett kiteparadis. med en liten ”insjö” precis vid stranden. Och utanför som funkar i många riktningar. Man skulle vart fågel. Kanske fågelskådarna får spatt oxå när dom ser drakarna i luften precis bredvid fågelområdet.
-
För att flytta vidare diskussioner angående kite på den spoten hit, svarar jag på Nic´s fråga här:
Om man kan stå i vattnet? – Nej det ser djupt ut kanske 2,5 – 3m.
Angående fågelskyddområdet kanske man ska kolla med fågelskådarna om det finns tider på året då vi kanske kan få kita rakt utanför skyddsområdet. Det är en tilltagen yta ut i älven från skyddsområdet. Kanske som en ”inflight-sträcka”, jag vet inte.
Men man är ju rädd att ens ta upp den frågan med dom. Då börjar dom nog villja förbjuda. Vi får nog nöja oss med Rågelund:) -
Tycker inte alls att detta är något bra spot ur säkerhetssynpunkt. Det är som att be om trubbel som Pet säger.
-
Fanken, när jag ändå har ångan uppe.
Var runt som tusan i vintras o rekade utmed kusterna runt göteborg, och hittade flera spots som går att kita, vissa är helt OTROLIGT fina dessutom. MEN det är alltid något som sätter stopp för kiting på dessa ställen. Antingen är stället för litet för fler än 3 kitare samtidigt, eller så är det fågelskyddsområde, eller så är det kört om problem uppstår och inte kan relauncha, eller så är det privat strand, eller tillträde förbjudet, eller så är det stört omöjligt att snabbt ta sig dit.
Jag gråter när jag tänker på det, så nära, men ändå så långt borta.
En annan aspekt är att om man kitar vid idylliska pitoreska små bostadsområden där människor 50+ bor, får man inte direkt snälla blickar. Det späder ytterligare på hatet mot denna ”extremhangglidermedvattenskidorpåvattnet-sport”.
Ett bra exempel är Gottskär, där de boende ser mer än besvärade ut när stranden är full med surfare och surferbilarna skockas på vägen. Det dröjer nog inte länge förrän bostadsföreningen bestämmer sig för att det skulle vara mysigt och vackert med taggtråd och höga skyltar med vassa kanter och ett gäng med vassa betongbänkar och dyligt. En fin liten spot som nog kanske blir osurfbar snart. -
Var fan såg du dom skyltarna om fågelskydd? och var fan såg du dom buskarna? Sist och inte minst, var fan såg du den skylten om privat mark? Ok detta inlägget är till oss som har kört ett tag, nybörjare o wannabees kan fotsätta o kita på nätet. Det finns 2 ställen att gå i ifrån, och nyklippta stora gräsytor att launcha ifrån, inga större berg eller ”stora högar” som byar till vinden. Jämnfört med stora höga(getskär), som är nästan byigare än Askimsbadet på nordvind, så verkar detta stället ok, sydost kanske blir byigt, men funkar säkert det också. Stället verka ganska djupt, vilket är bra, finns även ett par små klipphällar ute i viken att hoppa över eller att nos-slida över.
Sandstranden har jämna strandkorn med ett och annat armeringsjärn som sticker upp, så man behöver inte ta med sig tandskyddet -
Svar till:
Var fan såg du dom skyltarna om fågelskydd? och var fan såg du dom buskarna? Sist och inte minst, var fan såg du den skylten om privat mark? Ok detta inlägget är till oss som har kört ett tag, nybörjare o wannabees kan fotsätta o kita på nätet. Det finns 2 ställen att gå i ifrån, och nyklippta stora gräsytor att launcha ifrån, inga större berg eller ”stora högar” som byar till vinden. Jämnfört med stora höga(getskär), som är nästan byigare än Askimsbadet på nordvind, så verkar detta stället ok, sydost kanske blir byigt, men funkar säkert det också. Stället verka ganska djupt, vilket är bra, finns även ett par små klipphällar ute i viken att hoppa över eller att nos-slida över.
Sandstranden har jämna strandkorn med ett och annat armeringsjärn som sticker upp, så man behöver inte ta med sig tandskyddet[/ QUOTE ]
Att området bredvid till vänster (de små ”insjöarna”) är fågelskyddsområden kan man se på olika kartor. Om det är skyltat vet jag inte, men fågelskådarna tar nog illa upp ändå. Längst in i viken, långt in finns det blippor och buskar, där man kanske vill launcha för att slippa sylvassa klippblock. Visst finns det ställen att gå i på, men två meter nervind är det vassa klippor igen. Att dras mer än ett par meter på hälarna när det kommer byar ibland har vi nog alla varit med om.
Stället är helt klart i så fall endast surfbart av de erfarna. Och visst kan man testa, jag vill fan oxå testa där, men riskfaktorn är hög som faaan vid i- urgång. Olyckor är inte bra. Väl ute på vattnet är det nog jävligt bra, tror jag med. Och gräsmattorna att launcha på är som tagna ur Sound of Musics ängar. -
Kör upp till Lidköping eller ner på västkusten. tar väl bara 1,5 timmar eller nåt enkel. jag har max 20 min för att täcka in alla vindriktningar o alla förhållanden. Plattvatten, vågor, chop ja vad ska man säga. Göteborg ha pust.
-
Ja ja ja,
nu skryts det igen! Mitt i sjön utanför fönstret kan jag också täcka alla vindriktingar, på 2 min. Men om kiten ska med tar det kanske lite längre. Min LiftAss=3 min, mina andra kites tar 60 min.
Ja, helt otroligt!
Logga in för att svara.