Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › Optimala is-seglet?
-
Optimala is-seglet?
Publicerad av erolwi på 7 december, 2011 vid 13:33Anmäld och taggad för vinterns is-race. Vet att det inte kkommer hänga på seglet då jag inte ens kan gippa pirat-brädan men man blir ju ändå sugen på ett snabbare segel än mitt nuvarande local spirit.
Tycker det är kallt nog att rigga mitt vanliga och hålla på med cambern och dragkedjor med blåfrusna fingrar lockar inte så jag tänkte att ett hot sails maui speed demon måste ju vara perfekt, kanske 5 kvadrat för ren iskörning. Vad tror ni? Såpass litet att man inte behöver cambers men ändå ett snabbt segel.
http://www.hotsailsmaui.com/sail.php?uid=10
Sent from my Xperia Active using Tapatalk
vindsokaren svarade 8 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Erolwi – Lite skillnad mot Din Forumularigg, antar jag! Ett tips är att Du mailar Din fråga till “Surfen” som har stor erfarenhet av olika former av issegling. Även Mården och Trimmarn har nog stenkoll på läget.
-
Jag kör med “cambertrasor”o har haft följande toppfarter (utan att på något sätt nåt max med resp storlek)
7.3 NP MkIV -94 30knop max
6.5 Gaastra Slalom Pro -94 32knop max6.5 känns kanon på Piraten. Man bör rigga med mer uthal på is än på vatten. Trimmarn har kört 49knop i topp med ett Simmer Iron 5.0 från -09 tror jag det var, vågsegel är bevisligen snabba på is!
-
Du bör nog trimma seglet plattare för mindre luftmotstånd. Luftmotståndet är troligen viktigare parameter i issurf äv vattensurf eftersom isen inte ger lika mycket friktion som flytande vatten. Så dra mer än vanligt.
Annars tror jag de snabbaste seglen på flytande vattnet är snabbast även på fruset.
-
hotsalis verkar ju duga för 50kn på vatten också :shocked:
http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=91686&uid=3651 -
Jag skulle satsa pa ett vagsegel 4.5-5.5 vilket funkar utmarkt bade pa vatten och is.
-
Någon som hört om det finns några erfarenheter av det specialdesignade is-seglet?
-
Jag kanske kan våga mig på följande:
1) INTE CAMBERSEGEL – Kan fungera i mindre vindregister men är bökiga att hantera och frågan är om det ens i svaga vindar är någon vits med dessa. Cambrarna roterar sämre än vid vattensäsongen och de roterar ännu sämre med riggning som under pkt 2. Man verkar heller inte få någon direkt positiv effekt av dessa.
2) LITE NEDHAL och MER UTHAL- Det verkar som tesen om lite nedhal och mer uthal kan vara korrekt. Ett plant segel kan vara att föredra.
3) STORT SEGEL BETYDER INTE MED AUTOMATIK HÖGRE FART – I ca 6-7 m/s körde jag något snabbare med ett Sailloft Curve 4.7 än med ett Gaastra Vapor 6.7. Det skiljer 2 kvm där det mindre gick marginellt bättre. Det är bara ett exempel som kanske inte gäller generellt men det är ändå lite anmärkningsvärt.
Finns det något att tillföra denna tråd? Är det någon som jämfört större och mindre segel under samma förhållanden? Cambrat eller ocambrat? Hur mycket mindre nedhal – vad bör man tänka på? Är förhållandena desamma med Pirate som 4-medars eller kan cambers och stora segel vara att föredra på de förra?
-
Jag har testat
Sailloft cross ocambrat freeridesegel med mycket power
Blade quantum vågsegel likt simmer icon (samma producent)
Sailloft Curve power wave segel med mycket power4 medars brädor
Jag skulle nog vilja påstå att vågseglen är bättre generellt. Det är klart mer drag i crossen, det känner man även på isen. Men det går inte snabbare, snarare tvärt om. Möjligen att man har lite fördel i superlätta vindar med crossen, annars går båda vågseglen snabbare.RAD Pirate bräda (1 med)
Om det är trögt före upplevera jag att crossen är bättre. Är det blankis går vågseglen snabbare.Luftmotståndet verkar vara en mycket större parameter på issurfbrädorna, framförallt på 4 medars brädorna som glider med låg friktion. Så små platta segel ger mer fart än stora bukiga. Det är min gissning. Jag tror detta gäller mer på 4-medars än på pirate.
Mvh
Bicless
-
Då kan vi kanske lägga till:
4) VÅG- BÄTTRE ÄN FREERIDESEGEL PÅ BLANKIS
Jeffrey Brown lägger i denna tråd ut texten om segel och trim:
http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=6&val=11226
-
På min icon 5.0 drog jag nedhalet -5cm och uthalet tills lattan paserade masten +5-8cm. detta gjorde 5 knop. 38 – 44 när det blåste ca. 15 m/s. Nästa gång testade jag med +10cm på uthalet och då blåste det mer säkert 17+ och ökade ytterligare 5 knop.
Mården körde samma dag med vapor 5.0 med isabellan massor med uthal så cambrat funkar ju oxo förövrigt 10 knop snabbare än mig.
Mården: http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=user&val=41356&uid=81
Jag tror man ska rigga platt och minimal slack i akterliket.
-
Kan bara hålla med om att ocambrat verkar snabbare än segel med camber, men sen tittar man på filmen från WISSA och där verkar alla tävla med cambersegel!? Seglen ser stora ut dessutom. Dom som kör på snö kan man ju förstå, men även dom som kör 4-medarsbrädor på is använder ju cambersegel. Är det bara accelerationen dom är ute efter då, eller?
Intressant inlägg av Jeffrey Brown. Han bekräftar ju också att det måste vara tajta akterlik. Men oj vilka små segel dom kör med där. Cambersegel på 3.5kvm vid 13m/s!
Ska nog testa mitt Stealth 5.2 i alla fall och se hur det funkar!
Lustigt det här med planare segel med minimalt slack i akterliket… Det var ju precis så seglen såg ut på 80-90 talet 🙂 Man kanske skulle haft kvar dom där gamla RAF slalom man hade i slutet av 80-talet 😉
-
Quote:Man kanske skulle haft kvar dom där gamla RAF slalom man hade i slutet av 80-talet
Check!
Säljes, NP RAF sprint 6.2Köpt begagnat i Holland ’94, inte använt på 18 år.
Om du har tur är den rosa, kommer inte ihåg färgen.
Säljes till HBJ… -
Oj skulle man göra seglen så platta får testa det nästa gång.
Har ett 91-års UP 5.0 eskimo wave som i såfall måste provas. -
i usa senast stod sig tr6 bra mot jdb;s segel
http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=user&val=41645&uid=122
det mesta verkar funka bra på isen ,fast rigga det platt om det glider lätt -
Körde 43 knop med ett 4.4 vågsegel utan märke från slutet av 80-tal… körde 48.8 knop med NP 4.7 Mk4 från 94. Lite mer vind med 4.7 så resultatet är likvärdigt. Min slutsats – seglet har väldigt liten betydelse för topphastigheten. Vindstyrka, platt segel och rejält med “balls” gäller, det är läskigt när det börjar gå undan…
Men att rigga platt är viktigt det märks direkt, man kör ju närmare 2,5 ggr vindhastigheten så det måste vara rejält platt för att inte göra motstånd.
Logga in för att svara.