Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing OR Bronco 12 vs fuel 11

• OR Bronco 12 vs fuel 11

Publicerad av skutt på 26 augusti, 2004 vid 07:33

Hej har möjlighet att köpa antingen en OR Bronco12-04 eller en SS Fuel 11-04 båda i bra skick båda samma pris . Har inte någon erfarenhet av dessa kites någon som kört båda vad skiljer har dom olika karaktär mm ( ska ha den ihop med min fuel 15-03 ). vilken borde jag köpa? Varför ?
    C.C

walle svarade 20 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • sidpiraya

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 08:04

Båda är bra kites , men eftersom du redan kör SS så varför inte fortsätta på dem så har du liknande egenskaper på båda, likadan bom osv.

/Michael

• anonym-anvandare

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 08:53

jag tycker 11 SS är tam, inge ös alls men massa depower dock den är väl bra om det blåser på o man bara vill köra. har inte testat Bröncolocon

• sidpiraya

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 11:33

ss 11:an är helt klart inte den storleken med mest tryck i.
    Men OR 12 är där riktigt bra tryck i och man kan köra ruskigt tidigt med den, med det i åtanke så är SS 11 ett mycket bättre kompliment till en SS 15.

• kitesweden

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 16:12

Vilken SS logik tongue.gif man blir helt stum….

• sidpiraya

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 19:32

” ( ska ha den ihop med min fuel 15-03 ).”

• kitesweden

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 20:20

(“SS 11 ett mycket bättre kompliment till en SS 15”)

• anonym-anvandare

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 04:52

Skulle inte tveka en sekund köp SS.Mycket bra kvalitet och ös samt enkel att vatten starta.Har ännu inte set en enda OR utan en hängande 5:e lina.Måste man ha den för att kunna starta om man klantar sig,eller ?

Peter
    Långens Kite & Badtunnor

• kitesweden

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 06:02

Ännnu mer SS logik, är inte du ÅF för SS Peter?
    Jag tycker att snacka om och framhålla grejer som man har ekonomiska intressen runt tillhör sandlåde nivå…
    Men det är min syn på de hela, vad tycker ni ?

• mrmille

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 06:40

Svar till:

Ännnu mer SS logik, är inte du ÅF för SS Peter?
    Jag tycker att snacka om och framhålla grejer som man har ekonomiska intressen runt tillhör sandlåde nivå…
    Men det är min syn på de hela, vad tycker ni ?

[/ QUOTE ]

Så länge som synen på det hela är objektiv har jag inget emot det.
    Annars håller jag med dig

• anonym-anvandare

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 08:00

Åter från sandlådan….ha ha
    Killen frågade och jag svarade ärligt vad jag tycker, menar för den skull inte att Or är dålig (har ej provat) eller har dålig kvalitet tvärtom.Kan bara utala mig om de erfarenhet som jag har från SS och de håller otroligt bra både vinter som sommar. Har inte haft en enda skade efter åtskilliga våldsamma nybörjar krascher.Tycker sen att det är viktigt att en kite är lätt att vatten starta som SS är.5:e linan är ett nödvändigt ont på vintern (om man inte har RECON) för att kunna starta själv, men inte på sommaren.Sätter ni dit linan av gammal vana eller är det något som behövs även på en 9:a ?
    Kommer troligen upp till Luleå innan isen hoppas, att få prova en Or då?
    Tror nog att Skutt blir nöjd vilken han än väljer, men……
    Ha det bra

Mvh Peter
    wink.gif

• sidpiraya

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 08:56

Svar till:

ss 11:an är helt klart inte den storleken med mest tryck i.
    Men OR 12 är där riktigt bra tryck i och man kan köra ruskigt tidigt med den, med det i åtanke så är SS 11 ett mycket bättre kompliment till en SS 15.

[/ QUOTE ]

Okey jag var kanske lite kortfattad här.

vad jag menar är att om du vill ha ett kompliment till SS 15 som du kan köra med lagom när 15 är för stor ,så är 11 den som du kan köra längst med alltså mest m/s. pgr av mer depower.
    Så om ditt val är 2 drakar så är detta min rekomendation, men om du även tänkt ha en typ en 9:a så kan det helt ärligt kvitta vilken du tar..
    Varför inte göra som så att du sticker ut och provar drakarna själv?

/Micahel

• kitesweden

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 10:59

Som svar ang 5:e lina, så är OR lika lätt/svår att vattenstarta med 4 linor som andra tubekites.
    Eftersom många nybörjare är ute och tränar i lättvind så får dom köra betydligt mer med en 5:e lina än utan. Denna lina låter sedan dom flesta sitta kvar, eftersom många kör vinter med sina kite och av gammal vana. Jag kör själv med 5:e lina men det är mer av anledningen att jag är lite bekväm av mig…
    Hoppas det rätar ut några ??

Jag anser att SS bygger mycket bra grejer som fungerar, det enda jag begär är lite objektivitet (som någon uttryckte det), det blir lite mer användbar information för alla parter då. Tror precis som ni att man bör testa grejerna innan man bestämmer sig för det ena eller det andra..

• walle

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 13:30

Svar till:

Skulle inte tveka en sekund köp SS.Mycket bra kvalitet och ös samt enkel att vatten starta.Har ännu inte set en enda OR utan en hängande 5:e lina.Måste man ha den för att kunna starta om man klantar sig,eller ?

Peter
    Långens Kite & Badtunnor

[/ QUOTE ]

Jag hade heller inte tvekat!
    mitt val (av dom två) är OceanRodeo helt enkelt för att jag tycker deras design är snyggare… grin.gif
    Jag kan inte utala mig om SS eftersom jag inte testat nån av årets modell… men däremot e Broncon en fin fin kite!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing OR Bronco 12 vs fuel 11

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.