Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Örudden och Stenstrand – vad anser partierna?

• Örudden och Stenstrand – vad anser partierna?

Publicerad av electric på 6 september, 2010 vid 12:46

Naturskyddsföreningen i Nynäshamn har ställt följande frågor till partierna:

– Vill ditt parti arbeta för att köpa Örudden och införliva i Örens naturreservat?
    – Vill ditt parti arbeta för att öka allmänhetens tillgång till Stenstrand och Örudden?

Resultatet? Se Södertörn surfklubbs webbplats, http://www.sodertornsurf.se!

/Lars

electric svarade 14 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • zurfman

Medlem
    6 september, 2010 vid 21:25

Bra tråd!

För mig som inte känner tillfrågan helt så tycker jag att det kan finnas en tveksamhet i att det alltid är det bästa att göra naturreservat av alla fina platser som man vill bevara ur allmänhetens perspektiv. Kul att det finns partier som vill se till att tillgängligheten för allmänheten är god. Helt okej att det finns sjötomter, men det måste även finnas bra möjlighet för alla andra att komma i kontakt med alla öppna vatten på åtminstone några fina platser.
    För att göra det enklare för politiker o tjänstemän kan man ju utrycka det rakare: Bygg inte på platser vid hav o sjö där allmänheten brukar samlas o stanna vid.
    De borde även vara restriktiva med att tillåta uppföranden av högre byggnader precis vid stranden, vilket kan påverka vindarna (oss också) o även därigenom syretillförseln till vattnet.
    Sen borde alla 2-taktsmotorer förbjudas i hela Stockholms skärgård (både gamla o nya), eller om man skall skilja ut alla oljeläckande motorer på annat sätt. Kanske hela Östersjön (på svenskt vatten), men det är kanske en helt annat ämne!

• _frippe_

Medlem
    6 september, 2010 vid 23:00
    Electric;629833 wrote:
    Naturskyddsföreningen i Nynäshamn har ställt följande frågor till partierna:

– Vill ditt parti arbeta för att köpa Örudden och införliva i Örens naturreservat?
    – Vill ditt parti arbeta för att öka allmänhetens tillgång till Stenstrand och Örudden?

Resultatet? Se Södertörn surfklubbs webbplats, http://www.sodertornsurf.se!

/Lars

OK, vad kan vi som inte bor i kommunen göra? Har man möjlighet känns det givet att rösta på ett parti som värnar om friluftslivet på Torö men som Solnabo kanske det enda man kan göra är att gå med i Södertörns surfklubb?

• vigla

Medlem
    7 september, 2010 vid 08:01

Gå med i klubben! Bor själv långt från stenstranden men som många andra njuter jag av vad allt vatten söder om Riddarfjärden har att erbjuda. Känns mer ändamålsenligt än att själv fäktas med alla markägare/båtklubbsföreståndare/campingkaptener som ibland med både hot och handgripligheter vill hindra surfare av alla slag att nå vattnet som, som senast jag kollade var, fortfarande är allmän egendom. Under sensommaren har seriösa hot framställts om att stänga av både Skälåker samt Stenfats-och Askfatsstränderna för oss. Vid ett tillfälle var det visst en kitare som svängde in bland badare på Skälåker som utlöste en akut kris som drabbar oss alla. Det här att hela tiden känna att man på nåder får beträda stränderna och vattnet även när badsäsongen är över, är inte hållbart i längden. Jag tror att våra motparter inte riktigt ser oss som en målgrupp de måste förhålla sig till utan från tid till annan enbart kan schasa iväg likt en bunt byrackor. Jag tror kitarna har fått igång en mer seriös diskussion och vi måste nog tillvarata våra rättigheter på ett mer samlat och effektivare sätt och då även beträffande andra spots än Torö, som Dalarö och Skälåker m fl.

• vigla

Medlem
    7 september, 2010 vid 08:06
    _Frippe_;629969 wrote:
    OK, vad kan vi som inte bor i kommunen göra? Har man möjlighet känns det givet att rösta på ett parti som värnar om friluftslivet på Torö men som Solnabo kanske det enda man kan göra är att gå med i Södertörns surfklubb?

Förena eder !!

Gå med i klubben! Bor själv långt från stenstranden men som många andra njuter jag av vad allt vatten söder om Riddarfjärden har att erbjuda. Känns mer ändamålsenligt än att själv fäktas med alla markägare/båtklubbsföreståndare/campingkaptener som ibland med både hot och handgripligheter vill hindra surfare av alla slag att nå vattnet som, senast jag kollade, fortfarande är allmän egendom. Under sensommaren har seriösa hot framställts om att stänga av både Skälåker samt Stenfats-och Askfatsstränderna för oss. Vid ett tillfälle var det visst en kitare som svängde in bland badare på Skälåker som utlöste en akut kris som drabbar oss alla. Det här att hela tiden känna att man på nåder får beträda stränderna och vattnet även när badsäsongen är över, är inte hållbart i längden. Jag tror att våra motparter inte riktigt ser oss som en målgrupp de måste förhålla sig till utan från tid till annan enbart kan schasa iväg likt en bunt byrackor. Jag tror kitarna har fått igång en mer seriös diskussion och vi måste nog tillvarata våra rättigheter på ett mer samlat och effektivare sätt och då även beträffande andra spots än Torö, som Dalarö och Skälåker m fl.

• zurfman

Medlem
    7 september, 2010 vid 17:38

Ja dessutom är ju inte Vindsurfing o Kite samma sak, så om inte allmänheten förstår skillnaden så får vi hjälpa dem att se skillnaden vid såna katastrofer. Kite är inte lämpligt på många ställen trots att vindsurfing fungerar perfekt där. Både vi o Kite-nissarna måste anpassa sig att köra där repektive sport fungerar. Verkar ju fungera rätt bra ändå(?)

• tbsurf

Medlem
    8 september, 2010 vid 09:30

Blir det inte lite konstigt frågeställning att välja mellan att köpa eller öka? Är man inte tvungen att köpa om man ska öka tillgängligheten på torö…?

Du hade nog fått helt andra svar från politikerna Lasse, om fråga 2 varit.. “- Vill ditt parti arbeta för att bevara allmänhetens tillgång till Stenstrand och Örudden?”

• electric

Medlem
    8 september, 2010 vid 22:48

Svar till tbsurf:

1): “Köpa eller öka”? Jo, ett alternativ som vi i Torös vänner har arbetat för i våra påtryckningar på Nynäshamns kommun är just att köpa Örudden och integrera i naturreservatet. Det har vi ansett vara det kanske bästa alternativet för att säkra tillgången. Nu lobbar vi vidare i form av Södertörns surfklubb (http://www.sodertornsurf.se).

2): Du föreslår “bevara allmänhetens tillgång till Stenstrand …”. Men det är ju precis här en av bristerna idag finns! Fastighetsägarna hävdar ju att Stenstranden nedanför deras hus ända ner till vattnet är privat zon! Därför måste tillgången öka utöver dagens! HELA Stenstrands strandparti ska vara allmän!

(… för övrigt är det inte jag som ställt frågorna, det är Naturskyddsföreningen i Nynäshamn).

/Lars

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Örudden och Stenstrand – vad anser partierna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.