Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OS 2008 igen

• calle_b

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 11:25

Yes,där har du det… Ett Hypersonic-race kanske i någon enkel bana? Till och med jag skulle tycka det vore kul och titta på!

• anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 09:20

Jag har full förståelse för dikussionen om Windsurfingens (och en hel del andra idrotters) plats i OS eller inte.

Grejen är ju bara att eftersom det nu är en OS-gren är det ju rätt avgörande att det faktiskt blir tävlat mellan invigning och avslutning på OS. Blir det inte det behöver man inte fundera eller argumentera om framtida OS i vindsurfing, då är det slut. OS-seglingarna 2008 kommer statisiskt sett att gå i lätta vindar. Förslaget som ligger nu är som jag ser det så nära entyps formula man kan komma och ändå kunna starta och genomföra race i lite vind. Det kanske till och med kan bli en intressant klass för vindsurfare som bor på vindfattiga ställen.

Att det blir entyp har 2 anledningar. Alla tävlar på lika villkor och framförallt ekonomin. Formulaseglingen började fint men har stagnerat eller går till och med bakåt. Vad beror det på? Inte för att det är för tråkigt. Det börjar bli aldeles för dyrt. Utvecklingsklasser är fantastiska just för utveckling, hela tiden bättre grejer. Det gynnar sporten. Men utvecklingsklasser aldrig varit bra för rättvisa tävlingar.

Det är coolt med utvecklingsklasser, visst, hur coolt är det vara chanslös fast man är bäst. OS är stort, så stort att regeringar blandar sig i finansieringen av aktiva och deras utrustning. Nu snackar vi inte att man blir sponsrad med fabriksutrustning. Nu snackar vi att man köper rätten till en snabb bräda, rigg eller vad det nu är. Man skaffar sig en garanti för ingen annan kommer att kunna använda designen, ever.
    Det har hänt och händer i varje OS med utvecklingsklasser.

Jag gillar (utöver vindsurfing) utförsåkning. Jag kan inte namnen på medaljörerna senaste OS i någon av grenarna. Ändå tycker jag utförsåkning ska vara kvar i OS. Legender skapas av så mycket annat än en OS medalj.

Anders

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OS 2008 igen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.