Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › OS 2008
-
Nordgren: har du stått på en bräda alá One design typ? tar nog din freestyle 113L runt en bana med hästlängder i typ alla vindar, kossorna skall ej förväxlas med 25 kg pråmar. Visst formula går lite snabbare i mera vind. Men eftersom du inte verkar köra det ena eller andra varför bry sig? Det är kappsegling med bräda det handlar om..inte sladdriga byxor och attityd.
-
Ja det har jag! Så jag vet vad jag snackar om.
Och jag tror garanterat att den inte är snabbare än min JP i starka vindar, inget snack. Men det är inte det som det handlar om.
Nåväl så är det inte en JP jag menar att man ska ha i OS utan MODERNA race brädor.
Vill du nu så gärna segla på en one-design så gör det men fanimej så ska inte liknande användas i OS.
Gammalt åbäke som dem ses lämpligen på museum.Börja segla optimist eller laser om du vill ut i vindar svagare än mina brakskitar.
Kan ju tillägga att jag “seglat” på en Mistral equip II en del, 3 kg lättare än one-design och samma shape. Har du seglat moderna brädor kan man fråga sig?
-
Nej precis, det är inte det det handlar om, i kappsegling ska du ta dig runt en bana så snabbt som möjligt. Ska du åka snabbt så testa en slalom från mitten av 90 talet. Har jag testat moderna brädor?..Japp har en 117L freeride från -03..och japp jag har seglat laser. Varför skulle inte kappsegling i vindsurfing platsa i OS, va inte så jävla rädd för att det drar ner hippfaktorn..både formula o onedisign är ju precis som segling är i övrigt.
-
Vad jag inte kan förstå är varför man försöker hitta på något nytt och kalla det OS klass?!?! Normalt sätt så “får” en sport vara med i OS om den är tillräckligt stor internatiornellt sett dvs folkets intresse skapar en poppulär klass och denna väljs sedan med lite tur till OS.
I detta fall har man sett att Wsurfing är väldans poppulärt och vill gärna ha med en sådan klass men man är inte nöjd med de format (klasser) som finns och försöker därför hitta på något nytt, detta känns jäkligt bakvänt för mig. Formula som är den klass som är på frammars just nu och som går att köra i lägst vind, att tävlingarna dessutom körs på “klassiska” banor borde vara det naturliga valet. Nackdelen med att skapa en ny wsurfing klass/bräda som snabbt kommer bli omodern igen enbart för Os är att det enbart kommer bli ett gäng seglare som vill till Os som seglar den, resten av oss kommer som vanligt hänga på de nya trenderna.
-
Ska man använda one-design så är det brädsegling det ska döpas om till (just det namnet det hade förut).
Bara för ett par tyskar tycker det är skoj med pråmar fortfarande så ska man inte kväva utvecklingen.
Hoppas att det blir starboards “formula med centerbord” som blir ny os-bräda. Sen kan du segla one-design eller exorset flying fish bäst du vill i 2 m/s.
Det är min åsikt, gillar du inte den behöver du inte bry dig.By the way, tycker du att man ska köra slalom med de gamla raklaggen också? Bara för att det går?
-
Det är väl bara att enas om att OS i alla seglingskategorier använder one-design av sina egna (mer eller mindre väl valda) skäl. Även de som seglar jolleklasserna hade i många fall tjänat på att det fick ske en utveckling i deras klasser oxo; kolmaster skulle förbättra prestandan för många klasser, förändringar (evolution) av skrov och segel skulle förbättra prestandan på liknande sätt som vindsurfingen då denna utvecklas. Men så är det inte i OS. Och jag tror inte att många av jolleseglarna skriker alltför högt om att släppa reglerna fria, de vet att OS är som OS är för kappseglingen och vill de segla andra båtar så gör de det på andra håll… utanför OS; från Open 60 till ensamseglare.
Låt vindsurfare som vill vara med i OS segla på OD-brädor och ha så roligt de vill ha; då får de iaf. segla, istället för att stå på stranden med formulabrädan fyra OS i rad för att det bara blåser 3 m/s.
Vi andra kan flänga runt i världen på vårt sätt; west OZ, SA, Brasilien, Venezuela, Maui osv. i jakten på vind som passar vår sinne och våra brädor!
/P
-
Jag är gammal jolleseglare och jag kan säga att personligen tycker jag inte att man ska ändra på reglerna för dom jolleklasser som finns, och jag tror att dom flesta jolleseglare håller med mig. Materialet var svindyrt när jag höll på, slutade för 6-7 år sedan, och det är nog inte billigare nu. Släppte man reglerna fria skulle priserna med största sannolikhet gå upp och man skulle bli tvungen att köpa nytt varje år.
Man får även komma ihåg att seglingen med långsammare jollar (e-jolle, finnjolle, 470, laser) skiljer sig ganska rejält från seglingen med snabbare klasser som planar och gör +10knop på kryssen (49er, m.m). Taktiken på kryssen är otroligt mycket viktigare med långsammare jollar, nått som lägger på en extra dimension till seglingen. Fart betyder helt plötsligt inte allt, att hitta vriden och byarna är bra mycket viktigare. Det tar ungefär 1 sekund att slå med en jolle och i svaga vindar kan man i många fall tjäna fart på att slå. Hur lång tid tar det att slå med en formula? 5 sekunder? Och hur långt har dina konkurenter hunnit då. Det står t.o.m. nått i reglerna om otillåten framdrivning att det inte är tillåtet att slå om och om igen.
Man kan ju tilläga att mätreglerna för jollar förmodligen ser ut ungefär som reglerna för t.ex. formula. Det finns viss mått (+ och -) som man måste hålla sig inom. Den enda riktiga one-design klassen som finns inom jolle är laser.För att byta ämne, var inte anledningen till att man testade så många olika brädor till OS-2008 att det inte blåste mer än 4 m/s i snitt. Tyckte jag läste nått om det i dokumentet. Om man skulle försökt genomföra OS med formula brädor hade det nog blivit väldigt tråkigt.
/henke
Logga in för att svara.