Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › OS
-
Publicerad av anonym-anvandare på 9 mars, 2004 vid 18:21
finns det någon windsurfinggren i os och kommer någon svansk att medverka?
anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Jepp
Windsurfer men / women – Mistral one design
This event became an Olympic discipline at the 1984 Olympic Games in Los Angeles for men, and at the 1992 Games in Barcelona for women. The Mistral type boats are 4.24 metres (13ft 11in) long and 1.3 metres (4ft 3in) wide. At the 1996 Games in Atlanta the Greek champion Nikos Kaklamanakis won the gold medal. -
Eeeh, Mistral One Design är ju 372 lång, 62 bred och 235 liter.
-
Till nästa sommar-OS (2008) kommer de att köra med annan utrustning i alla fall. Har inte kvar länken där det stog dock.
PWA vill ha formulabrädor till OS. Problemet är att man måste ha en standard som alla tillverkare måste följa. (Kanske t.o.m. bara en och samma tillverkare?) Och någon reklam i seglen blir det ju inte…
-
Mistralen kommer att användas i OS i Aten. Sverige kommer inte att ha någon representant där. Senast i Sydney var det Fredrik Palm som seglade för Sverige.
Direkt efter formula EM på Gardasjön i kommer man att testa nya förslag på OS-brädor. Det är inte på något sätt bestämt att man ska byta klass. Man kollar bara vad som kan vara bra OM man ska byta. Mer info hittar du på
http://www.sailing.org/menu.asp?MenuID=9/,~GWxs/B7wq`QsLGLVxyzMZs~6NJ9FNPam4IOfOFsFGXpxryDgsSSjfXnzb~MmtczfEl`?yIk2E?NHOh2uC`x0CEPbs~DUDg9V,ZlEFgB. Eller http://www.sailing.org och klicka vidare.
Anders -
Varför är det så att man måste ha så bestämda regler? I Snowboard och skidåkningen har man ju inte det.
Tycker att det är ett jäkla påfund att tvinga deltagarna att köra runt på några tråkiga gamla kossor…helt värdelöst. -
Jag är ju kanske rätt inskränkt i min utblick över världen, men varför skall vindsurfing vara med i OS överhuvudtaget? Har aldrig fattat det, de enda som pressar på är tillverkarna som ser en marknadsföringsmöjlighet, har väldigt lite med vettiga förutsättningar och bra tävlingar för de deltagande att göra. Det räcker ju med att kolla in vilka som deltar, känner ni igen ett enda namn så skriv en rad här… 😉
OS är överskattat. Vindsurfing ut ur OS! (se där! äntligen ett plakat att bära i första maj tåget!)
Surfa På!
-
Mistral OD var säkert kul i början på nittio-talet, minns att jag (på en mycket äldre Surfpartner PAL) hade en hård kamp in över mållinjen i VLT-brädan 1991 eller nåt. Vad gäller OS-segelbåtar får man (väl) välja fritt bland olika tillverkare. Varför måste då brädan vara ett undantag.
FORMULA FÖR OS!!! Enklare kan det inte bli.
Ha Ha vi skrev nog samtidigt doktorn. Första majplakat för mig också
-
Jo visst, men om man tänker på vilket junk dom kör på där så är det ju inte konstigt att ingen självrespekterande vindsurfare vill vara med och se löjlig ut guppandes på en flytbrygga.
In med formula och skit i all löjlig restriktion på material. -
Jo, kanske, fast jag förblir tveksam. Det är liksom fel miljö för vindsurfing på något konstigt sätt. Mer jolle och köl än surf och våg, om jag säger så.
Tillhör ju de som tycker att Terje Håkonsens vägran att köra i OS var rätt. Alla sporter behöver ju inte vara med, eller? Jag tycker fortfarande att haschpulka känns felplacerat i OS, faktiskt. Kollar hellre snowboard i X-games än OS.
Någon som saknar vågsurfing och skateboard i OS? Nej, trodde inte det. Och då talar vi om betydligt större sporter än vindsurfing.
Första maj plakatet är oförändrat… 😉
Surfa På!
-
Jo men det är en stor skillnad mellan vågsegling och formula. Formula tycker jag bör vara med men inte vågsegling.
Lika så paralellslalom, men kanske inte pipe. -
Ja, om nåt skall vara med så är det självklart Formula. Men då på rätt villkor och inte med ett superkomplext regelverk och tävlingar på ställen som inte sett mer än fyra sekundmeter under sin existens.
Formula i Sydney hade kunnat funka.
Kanske är jag väl trulig här, men jag tycker ändå (även med Formula) att vindsurfing och OS inte går ihop någe vidare bra. Inte som det ser ut nu, i alla fall.
Surfa På!
(och det faktum att styret håller med fick mig att känna mig sådär härligt ung, lovande och radikal som bara jag kan vara ända tills jag tittade ut över kontorslanskapet, klagade över infartstrafiken och kom att tänka på min stela rygg… 😉
-
Svar till:
jag håller med masse.
[/ QUOTE ]
Jag håller med styret.
Windsurfing i OS. Nej tack!!!
Däremot måste jag säga att Snowboard i Pipe är stor underhållning och där lyckas snowboardåkarna visa upp sin sport från den bästa sidan. Parallellslalom sorterar jag däremot i samma fack som bryggsegling.
-
Jag håller inte med masse. Det är bra om vindsurfing fortfarande finns med på kartan och OS är väl ett bevis på att det fortfarande finns kvar.
Men frågan är nog snarare. Varför har vi, den absurt lite perverst engagerade och representerande skara av svenska vindsurfare inte en aning om vad som händer i OS grenen vindsurfing. Tror tom att det finns en svensk kille som varit ganska framgångsrik. Men vem är det? Kan han vindsurfa på riktigt eller är han bara en jolleseglare som lärt sig att stå upp när han seglar. Jag har inte den blekaste?
Formula hade nog kunnat vara ett rejält lyft för OSgrenen. Det skulle kanske tom kunna bli inspirerande för er som håller på med det. Ännu en anledning för att ligga och plana i lättvind. Dessutom måste det vara roligare att bansegla med formula än de där gamla brädseglings brädorna.
Logga in för att svara.