Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › OS
-
Svar till:
Tror tom att det finns en svensk kille som varit ganska framgångsrik. Men vem är det? Kan han vindsurfa på riktigt eller är han bara en jolleseglare som lärt sig att stå upp när han seglar. Jag har inte den blekaste?
[/ QUOTE ]
Det är Fredrik Palm, och han är ingen jolleseglare utan en “riktig” vindsurfare. Han finns/fanns som frimärke (8kr). Posten gav ut fyra olika OS märken 2000.
/adde
-
Självklart ska vindsurfing vara med i OS!
Det handlat väldigt lite om marknadsföring för företagen. Mistral gör i princip inga pengar på att tillverka OS-brädan.
Anledningen till att den finns är att den går att segla i alla vindar. Formula hade inte funkat i Sydney, tyvärr. De flesta seglingarna hade perioder med under 4m/s.
Tyvärr kan vindsurfingen inte påverka var OS hamnar särskilt mycket, så vindsufarna får gilla läget och segla i de förhållanden som är. Detta skiljer klart från exempelvis VM, PWA och andra tävlingar där man kan välja plats på ett helt annat sätt. I Aten kanske formula kunnat fungera, i Kina 2008 ser tyvärr sämre ut.
Anledningen till att ni inte känner till namnen på OS-surfarna är just att det inte är marknadskrafterna som styr den tävlingen. Därmed hamnar dom inte i surftidningarna på samma sätt som andra dicipliner av vindsurfing. Att seglarna därmed skulle vara dåliga är däremot helt fel. Dom är mycket duktiga och tränar oehört hårt. Fredrik Palm som seglat OS -96 och 2000 körde 2x2h/dag i 5 dagar sen en vilodag och sen på det igen, ungefär som längdåkarna. Det kanske låter som det inte skulle vara så jobbigt, men glöm inte att de inte är ikrokade i selen 50-100% av tiden.
Den som vinner OS är den som är bäst vindsurfare, inte den som har bäst grejer.I Formula har materialet en mycket större betydelse och påverkar resultatlistan i hög grad.
Om det är kul eller ej är upp till var och en att bedöma.Jag seglar själv helst vågis i lejet nuförtiden. Köra formula i 6m/s sjöbris på somrarna är också helt OK.
Jag har dock stor respekt för OS-klass seglarna i alla klasser.Hälsningar Anders/ tränare för vindsurfarna i OS-92 och 2000.
Logga in för att svara.