Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › OS-Brädan på mässan
-
OS-Brädan på mässan
Publicerad av anonym-anvandare på 13 mars, 2005 vid 23:04Skidsport visade upp en prototyp av OS-brädan. Klart intresant tycker jag med tanke på att man även kör seglingar under 3m/s.
Brädan hade en 70cm fena och ett relativt litet centerbord. Maxstorleken på största seglet var visst runt 8km2. Brädan lär kryssa bra även i lättvind. Klart intressant , men mycket pengar om man vill vara med och leka.
Per-Arnejonasp svarade 19 år, 9 månader sedan 17 Medlemmar · 50 Svar -
50 Svar
-
Personligen tycker jag att den låter bra tråkig och jag skulle tro att den knappast kommer att bli någon hit om man ser utanför det lilla sällskapen som ståseglar i OS.
Brädan är aldeles för tung och jag tycker att det är galenskap om nu största segel endast blir 8kvm. (Men det är klart, blir den 8km2 alltså kvadratkilometer så blir det nog lite väl att ta i, du kanske ska skriva m2 istället?)
-
Jag tror det är 9 kvm som gäller. Brädan så mkt intressant ut och vikten kommer säkert gå ner när produktionen kommer igång. Ska bli intressant att följa utvecklingen.
-
Men varför inte 11kvm åtminstone?
Jo får se hur det blir med vikten, fast jag har för mig att jag läste någonstans att den gjordes så tung för att den skulle hålla ordentligt. Om de kanske lagt ett hinklpastlager runt den mm…Jaja, jag tror fortfarande att den kommer att floppa med det är endast min åsikt, får väll hoppas att den för något bra med sig och kan locka fler till sporten men… jaja vi får se.
-
Knatte
Gäst14 mars, 2005 vid 09:21Enligt NP officiella utskick, så finns det två segelstorlekar tillgängliga
RS-X 8.5 kvm och RS-X 10.0 kvm -
Ja just ja, de var där jag läst att de fanns ett större segel till. Ja det är bra iaf!
-
Har för mig att 8,5m2 skulle vara för damer och 10,0m2 för herrar.
-
Det är ju dock ett framsteg istället för den uråldriga Mistral one design brädan. Brädans koncept är väl också att den är seglingsbar oavsett vindstyrka. Svårt att vänta in vind på ett OS liksom, och då blir designen därefter.
Jsg tror att vi alla fanatiker gärna skulle se en lättare och mer (för vår del) anpassad planka. Men som en person sa till mig, kanske det nu kommer en bräda som man faktiskt kan tävla i oavsett vindstyrka. Så var det förr…..en lördag bokad på Rålis, massor kom och alla seglade trots 2ms. Jag skulle iaf vilja se entypsklass med OS status som kunde leverera likt en formula, då skulle även intresset runtomkring öka (media mm) och “kappsurfingen” få en högre status inom segelvärlden. Det dräller ju av duktiga jolleseglare i Sverige, och det skulle vara kul om det drällde av duktiga “kappsurfare” också.
Man kan jämföra med Wojtek från Polen, han är en stor idrotts hjälte i sitt hemland, tänk om AB kunde få vara det här eller någon annan. -
Jaja jag är helt med på varför det togs fram och vad brädan är bra för, och det är ju helt klart ett kanonkliv framåt. Men fortfarande så _är_ den väldigt tung, onödigt tung även fast man inte skulle använda massa kolfiber mm. Sen begränsningen med segel är enligt mig synd, varför inte sätta 12,5kvm som övre gräns som formula?
Jaja jag seglar inte stora brädor och har inte direkt någon ambition att segla os-brädan men det är ju tråkigt om det pga sådana bestämmelser gör att brädan inte kommer upp i planing snabbare mm.
-
Att den är tung kanske beror på att man vill hålla ned kostnaderna, inte vet jag. Om man tittar på många av de andra segelklasserna så är ju dom jollarna “klassiska” i både material och form. Den enda som sticker ut är väl 49:er (visst är väl den OS klass, rätta mig om jag har fel)
En gissning bara från min sida…..En annan tanke kan väl vara att herrarna som beslutar i olympiska kommiten knappast är några yngre förmågor som fattar vad vi pysslar med. Minns även dokumentären inför sista sommar OS om korruption och mutor kors och tvärs, även det kanske har spelat en viss roll i valet……Jag skulle helst vilja se en entyps formula på OS banan, precis det som du också skulle vilja ha. Ballast vore dock ett riktig dj… slalom OS -
Jo men tyvärr så skall os-brädan kosta lika mycket som en formula enligt de priser jag sett (men ska tillägga att det inte är säkra siffror). Så att hålla ned priserna? Ja för tillverkaren så att NP får mer marginalvinst kanske.
Jo 49:er ska ju vara OSklass.
Ja tyvärr är det väll så att gubbarna bestämmer men ej besitter kunskap. (som i så många fall här i världen) -
Att de inte vill göra riktigt stora riggar beror visst på att brädan säkerligen kommer seglas i ickeplanande vindar och det betyder ju förstås konstant frenetiskt tokpumpande och ska seglarna stå och tokpumpa med en 12,5:a lär de slitas ut på löpande band.
-
Jag tror nog att det kan funka men det beror nog helt på utövarna och det mediala intresset…
men man litar juh inte på seglargubbarna i Olympiasektionen de har varit ute o cyklat ett par gånger och det är synd för det blir lätt litte väl mycket cirkus för att vara ett OS…
-
Men det är väll valfritt i så fall om man väljer 12,5 eller 10,0. Som alltid röstar jag för personlig valfrihet istället för “översitteri”.
Att sen välja riggstorleg pga ickeplanande segling låter knepigt i mina öron. Det mindre seglet gör ju bara att man får stå och pumpa och jucka mer istället för att ha en chans att plana. Men jag vet inte, så mycket kanske det inte skiljer i planingsegenskaper på så stora segel ändå?
-
Den stora grejen är väl att om man sätter vindgränsen till 0,5 m/s eller vad de nu kan ha så kan man ha hur stora segel man vill, man planar ändå inte. Alltså kommer man behöva se till att det går att pumpa sig genom ett 15-minutersrace med dem.
Nånstans där är det väl som jag tycker att IOK:s krav på att vindsurfingtävlingar ska kunna bedrivas utan vind suger obegränsat hårt. Liksom, hur mycket stärks sportens image av ett gäng typer som tar sig runt banan genom att använda riggen som propeller?
-
Har dem inga regler för minsta vind i dom andra segel grenarna heller?
En 49’er som inte planar kan väl heller inte vara så kul, och för jollar är det väl förbud mot att vicka med rodret eller att slå ofta?
Logga in för att svara.