-
Osannolikt speedspot i Stockholm
Jag var ute och körde på mitt hemmaspot idag för första ggen på länge. Jag körde med min 34 cm AB+ freeridefena. Den är bakåtsvept och inte speciellt snabb. Samma 6.3 freestylesegel som jag brukar köra med i liknande vindar.
Vindarna låg väl runt en 8-10 med byar på lite mer.
Det intressanta var att jag slog mitt PB på 250. Det är inte ett bra PB men ändå.
Helt klart är att stället (se bild nedan) levererar en bra mix av vind och plattvatten. Det blir minimalt med vågor jämfört med den vind (röda pilar) som råder. Vinden trycks dessutom ihop där sundet är som smalast vilket ger mer vind. Sedan vrider vinden runt udden vilket ger bättre vinkel. De vågor som finns ligger ’rätt’ för djupa slörar (blåa streck). VSV är optimalt skulle jag säga. V o SV funkar också. Utöver detta funkar det kalas att köra med raka fenor eftersom det inte finns något gräs alls.
Vid surfande i tex Fituna,Dalarö eller Sätra så blir det väldigt mycket svårare för mig att få vettiga farter pga vågor och chop. Detta trots bättre och jämnare vind.
Avigsidor är givetvis den bitvis extremt byiga vinden. Speciellt vid stränderna. Vi talar verkligen inte om optimalt bekvämt surf här. Det är gott om båtar. Under lågsäsong och vardagar är det inget större problem. Sträckan är lite för kort. ca 3-500 effektiv längd. Ev lite mer om man startar mer upp i NV.
Det vore kul att se vad någon med riktiga fortåkargrejor skulle kunna åstadkomma på denna spot. Om det är någon som känner för att testa någon gg så funkar det bra att rigga och gå i vid de tre ställen som jag ringat in på bilden.
Själv har jag nu 5 av 10 av mina GSPstoppnoteringar från detta ställe som absolut inte känns som om det borde kunna leverera på det sättet.
Logga in för att svara.