Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Österskär torsdag 2/6

• mart152

Medlem
    1 juni, 2011 vid 17:55

Det lutar åt Björkvik för min del om prognosen står sig över natten….

/martin

• wallin

Medlem
    2 juni, 2011 vid 09:04

Jag kommer garanterat ut. Åker till Österskär snart.

• malteaserr

Medlem
    2 juni, 2011 vid 10:04

Är det nån som får vind i sthlm. Är i björkvik nu. Inte en kotte ute och ingen vind heller. I stan var det bättre.

• blandsvamp

Medlem
    2 juni, 2011 vid 10:31

@malteaserr, jag funderade lite på dalarö. vivakarta.sjofartsverket.se visar dessutom 6-7m/s vid brandalssund (fituna). rapportera gärna om du provar något annat.

• malteaserr

Medlem
    2 juni, 2011 vid 11:22

Här är det löjligt stilla.

• electric

Medlem
    2 juni, 2011 vid 15:05

Farstanäs har varit och är fortfarande helt OK, även om det såklart är lite av och på. Medelvind 8 m/s när det är på, med uppemot 14 i byarna. Riktning 250-260 grader.

/Lars

• herr-pelegrin

Medlem
    2 juni, 2011 vid 16:11

Från HORSFJÄRDEN rapporteras extremt byig eftermiddag med vindar gissningvis mellan 5 och dryga 10. Hade övriga lika byigt? Någon dag vore det angenämt med jämna 8.

• trimmarn

Medlem
    2 juni, 2011 vid 17:38

Dalarö var byigt..

• malteaserr

Medlem
    2 juni, 2011 vid 18:45

Åkte hem från björkvik, tog en tupplur, sen drog jag till närmaste spot som var sätrabadet. Fick en 10 repor med 6.4.

• mr-jibe

Medlem
    2 juni, 2011 vid 20:14

Inga bilder att visa?? 😀

• stefanlindmark

Medlem
    2 juni, 2011 vid 23:26

Jodå, här kommer det bilder. Här fanns det gott om vind så det räckte och blev över. Visserligen byig västvind och tidvis riktigt kraftiga byar, men nog fick alla åka — och solbränd blev man också.

Formulafolket plockade fram sina minsta segel och freeridarna planade friskt med diverse storlekar, med start runt 7 kvm. Vi lyckades få till en knäckt bom (avslöjad fusklagning) och en dingad formula (efter en framåtloop som bara genomfördes till hälften).

För bästa kvalitet, kolla på bilderna med forumets bildvisare — klicka på översta bilden, flytta muspekaren ur vägen och bläddra med höger-/vänsterpiltangenterna.

Det finns några fler bilder på Österskärs Vindsurfingklubbs webb.

IMGP9081DxOq95-L.jpg
    IMGP9044DxOq95-L.jpg
    IMGP9052DxOq95-L.jpg
    IMGP9057DxOq95-L.jpg
    IMGP9061DxOq95-L.jpg
    IMGP9062DxOq95-L.jpg
    IMGP9065DxOq95-L.jpg
    IMGP9067DxOq95-L.jpg
    IMGP9071DxOq95-L.jpg
    IMGP9074DxOq95-L.jpg
    IMGP9075DxOq95-L.jpg
    IMGP9076DxOq95-L.jpg
    IMGP9099DxOq95-L.jpg
    IMGP9101DxOq95-L.jpg
    IMGP9108DxOq95-L.jpg

• stefanlindmark

Medlem
    2 juni, 2011 vid 23:29

Några till…

IMGP9122DxOq95-L.jpg
    IMGP9126DxOq95-L.jpg
    IMGP9128DxOq95-L.jpg
    IMGP9132DxOq95-L.jpg
    IMGP9135DxOq95-L.jpg
    IMGP9137DxOq95-L.jpg

• mr-jibe

Medlem
    3 juni, 2011 vid 12:29

Härligt o se! Kan någon berätta för en nyfiken blivande formulaseglare vilka storlekar på segel ni använde och hur lite (på’t ungefär) det blåste när ni planade?? 😀

• stefanlindmark

Medlem
    3 juni, 2011 vid 16:19
    Mr.Jibe;657829 wrote:
    Härligt o se! Kan någon berätta för en nyfiken blivande formulaseglare vilka storlekar på segel ni använde och hur lite (på’t ungefär) det blåste när ni planade?? 😀

Formulabrädorna var riggade från 9.0 till 12.0 kvm, samt en med 7.5. Av olika anledningar blev det så att jag körde 11.6 men även provade en repa på en formula med 7.5. Det gick bra att plana på båda uppsättningarna, men det blåste ju en del också. 11.6 var tidvis alldeles för stort för mig och det blev mer av kampsport.

Enligt de internationella reglerna är godkänd startvind for formularace 3.6 m/s (7 knop) men räkna inte med att plana igång under 5 m/s och då krävs det också en distinkt teknik för att få upp brädan i planing med kraftiga pumptag med rigg- och benteknik.

• mr-jibe

Medlem
    4 juni, 2011 vid 13:48
    stefanlindmark;657840 wrote:
    Formulabrädorna var riggade från 9.0 till 12.0 kvm, samt en med 7.5. Av olika anledningar blev det så att jag körde 11.6 men även provade en repa på en formula med 7.5. Det gick bra att plana på båda uppsättningarna, men det blåste ju en del också. 11.6 var tidvis alldeles för stort för mig och det blev mer av kampsport.

Enligt de internationella reglerna är godkänd startvind for formularace 3.6 m/s (7 knop) men räkna inte med att plana igång under 5 m/s och då krävs det också en distinkt teknik för att få upp brädan i planing med kraftiga pumptag med rigg- och benteknik.

Hur mycket blåste det??? (har körtelfeber och är inte särskilt uppdaterad vad gäller väder då jag ändå bara ligger inne)
    Du verkar ju ha koll på detta! 😀 Får man fråga vad du skulle rekommendera för rigg till mig, som är 184cm lång och ~85kg?? Har funderat kring 11.0, känns stort, då jag är van vid 7.5 men funderar även kring 10.0 då det är mindre och känns lättare 😀 Har du någon koll på när man planar med 11 respektive 10kvm förutsatt att man är rudis och ens första stora rigg??

Tack
    Kristofer

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Österskär torsdag 2/6

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.