Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ostrulle
-
Ostrulle
dr-masse svarade 21 år, 12 månader sedan 13 Medlemmar · 33 Svar
-
Uppriktigt sagt fattar jag inte skillnaden mellan att spinna med masten som axel eller att volta runt seglet???
(har ingen fingerboard att testa med)Testade lite med cheese nu i helgen och faktiskt igår. verkar funka lite som framåt med att stoppa rotationen – Sträck ut armarna. Problemet är väl bara när?
Jag upplevde det som att man kan göra cheeserollarna rätt högt i vind i jfrlse med framåt, stämmer det? (Även fast det blev svårare)upplevde även att jag lägger ner seglet som en lay-down gipp och sedan gör kullerbyttan. Underliket börjar väl nästan skava mot skenbenen så frågan är om det är på rätt spår eller om det är helt åt helsike fel?
Nån som kan rätta mina missar?
-
Jag kollade på gamla filmer för ett tag sedan och
när de ska göra en framåt ser det annorlunda ut från dagens. Deras framåt ser ut som en blandning av en
cheeseroll och en framåt eller rättare sagt en cheeseroll
som övergår till en framåt på slutet.
Sedan kallare de inte bakåtloop för bakåtloop utan för
barrelroll. -
Dåtidens bakåtloop var nog mer lik dagens pushloop. Barrelroll har sedan blivit bakåtloop.
Sedan har vi ju Killerloop också. Framåtloopen som man gör rakt framåt, duckar in i med masten rakt nedåt i rotationen, helt fri från vattnet. Gött!
Staffan
-
Vi kan jämföra medvindsloopen med skejt- och snowboardens 540 i ramp/pipe. En ren spinn runt en axel.
Cheeseroll är mer likt Mc.Twist, volt kombinerat med spinn.Den förklaringen är kanske lättare att förstå än att testa med fingerboarden?
Staffan
-
Hörrödu S…, har du testat att göra en clew first cheese? kan man bara nästan få slöra mot vågorna måste ju rotationen vara en barnlek när man kör clew first? Om du testat en goyter så fattar du säkert vad jag menar. Borde nästan halvsätta den på första försöket tycker man (mer eller mindre). Återkommer med rapport om jag får tillfälle att testa.
Senomar
-
Nej. Det verkar lite annorlunda. Men jag skall fundera på denna, bryta ner den teoretiskt och testa på vattnet. Berätta hur dina försök går! 😉
Staffan
-
Finns det inte en kille i sand mellan tårna som sätter en dubbel ostrulle?? eller är det en vanlig framåt??
-
ja juste, d e den jag menar tor jag???? Om inte finns det ingen film på nån som sätter den så man kan se hur den ska göras
-
Det är en dubbel framåtloop som Francisco visar upp i Sand mellan tårna. Vad jag vet så finns det ingen dubbel cheese gjord på film, det närmaste är nog Jason Polakovs “dubbla framåt” som egentligen är en framåt som avslutas med en cheese. Jag har aldrig sett honom sätta den. Dubbelloopen började han tidigt med i kariären. Enligt hans egen film så var det nångång i 15-års åldern (fattarau att man ligger efter!!).
Staffan
-
Här kommer så plötsligt en annan manöver och utger sig för att vara en cheese – och klassisk dessutom. Granska denna sekvensen med Rashid:
http://www.surfersmag.de/cgi-bin/adframe/moves/09983_0.html?id=1038844329151156771717662
Någon slags bakåtrull va? Har inte sett den varianten innan.
Mattias -
Det där är det ju ingen cheese roll, det ser mer ut som en pushloop à la cheese
-
Hej,
Har en gammal PBA film från 91-92 någonting där Cantagalli gör en dubbel ostrulle på PBA tävling på Barbados. Sekvensen (som även repriseras i slow motion) ackompanjeras av härligt gitarrsolo-spel a´la 80-tal.
Mac,TS
-
Ursäkta dum fråga, men jag har hyggligt bestämt för mig att en cheese görs med vinden (variant på framåt) snarare än mot. Det där ser mest ut som en cheese-inspirerad bakåtloop och är väl ingen Cheese?
Faktiskt så tycker jag att denna påminner mer om en cheese, isåfall:
http://www.surfersmag.de/cgi-bin/adframe/moves/09972_0.htmleller:
http://wind.agoride.com/article_14280_21_16.htmsom väl är mer hur jag minns en cheese (ähum, har för länge sedan testat och, som vanligt, kraschat alihop… loopkontot är fortfarande tomt…)
(dessutom hittade jag i min webbjakt på cheese-klipp en bild på Cantagalli när han seglar en ställe som heter Capo Mannu på Sardinien, ser ju hyggligt ut…)
När åker vi till Sardinien istället för å sitta här? 🙂
Surfa På!
-
Det verkar helt klart som de fått detta om bakfoten – de kör sekvensen baklänges!
De har vänt på allt utom sista landningsbilden, men allt innan skall vändas. Klicka igenom bilderna en efter en så ser du. Kolla speciellt på skvätten vid upphoppet, kolla på seglarna i bakgrunden som kommer närmare, och att vågen ruller vidare…Om du kollar på bilderna i rätt ordning så är det en cheese. Rachid Rosafi är också en hejjare på att göra Cheese! Skitsnyggt och högt gör han dem, detta är tyvärr inte en av hans bättre jag sett (även om man kollar på den framlänges).
Staffan
Logga in för att svara.