Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OT: Båtkörkort

• svenne

Medlem
    7 april, 2008 vid 14:16

Visst är det bra, nu får vi åldersgräns på speedsegling! 😀

• rooster

Medlem
    7 april, 2008 vid 14:30

@Svenne 456768 wrote:

Visst är det bra, nu får vi åldersgräns på speedsegling! 😀

Tyvärr, motordriven båt… :cool2:

• kapten-k

Medlem
    7 april, 2008 vid 19:34

Gött, inför nu!, inte 2011

• jonteasu

Medlem
    7 april, 2008 vid 19:42

Fan vad bra. Är det någon som vet mer vad som gäller, kommer mitt förarbevis gälla som båtkörkort sen eller måste jag gå en ny kurs?

• svenne

Medlem
    7 april, 2008 vid 21:09

Det beror liksom på vilken källa man läser. Till exempel DN, de har inte ens koll på termerna. Skepparexamen har inte funnits som term på hur länge som helst, och klass 2-körkortet skulle motsvara det som en gång var skepparexamen – som är det som kallas befäl av VIII:e graden idag, och i sånt fall skulle knappt en jävel få körkortet gratis.
    Men exempelvis Båtskolan hävdar att alla som har förarintyg innan 2009 kommer att få körkortet. Frågan är då vilken nivå man skulle få…
    SVT skriver att kustskepparintyget blir samma som klass 2, men nämner inget om förarintyget.

• dane

Medlem
    8 april, 2008 vid 15:14

@Rooster 456766 wrote:

Är jag galen eller är det bara jag som tror att det blir svårt att kräva båtkörkort på alla hundratusentals båtar som är längre än 10 m och/eller gör mer än 15 knop.

Skall alla som har en sån båt bli lagbrytare för att köra sådana i viken eller sjön…

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1105206&lid=puff_1105520&lpos=rubrik

Detta kan ju lösa problemen på Ribban i Malmö, med kustbevakningen som vill förbjuda vattenskoter (och w-surf). Införs körkort på vattenskoter är det troligt att dessa farkostförare sköter sej bättre och ett förbud inte längre behövs.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OT: Båtkörkort

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.