Det gäller att vara snabb; ta upp båten rakt mot vinden och hissa seglet (storseglet) så fort det bara går. Hinner man inte få upp seglet så låter man det vara på halvstång, falla av för att ta lite ny fart och sedan styra upp mot vinden igen för ett nytt ryck. När storseglet väl är uppe kan oftast hålla sig ganska nära vindögat och därmed ha lite lättare att få ordning på focken. På en liten båt brukar ju focken komma upp på bara ett ryck eller två. Hela manövern kräver dock en del svängrum. På vissa båtar med dåligt driv i storen kan det dock underlätta att börja med focken.
Ligger jag i naturhamn brukar jag dra ut mig till ankaret och hissa alla segel där, det är enkelt och stilfullt.
Ligger man i hamn (spilta) och inte vill starta för motor får man dra ut sig till någon annan båt så att man dra sig från båt till båt tills man hittar en gynnsam plats där man kan hålla fast fören mot vinden och resten av båten ligger fritt. En lång båtshake och en tamp så fixar man detta fast man är ensam i båten.
Grunden i det hela är i alla fall att öva! Är man helt säker på vad man gör och känner sin båt kan man hitta på de mest kreativa sätt att komma iväg utan att starta motor. Att självsäkert hissa segel inne i en hamn och sedan misslyckas kapitalt är inte så kul…:blush: I våras såg jag några killar i en Melges 24:a som var lite ringrostiga efter vintern och de lyckades klanta rätt rejält trots att det syntes att de i grunden visste vad de sysslade med.