Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › OT: Youtube eller Vimeo
-
OT: Youtube eller Vimeo
Publicerad av jesper-b på 6 februari, 2012 vid 12:37Om man vill lägga upp hemlagad film på nätet, var gör man det enklast?
/JB
dr-masse svarade 12 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
vimeo rocks!
(ingen reklam + blir inte nedplockat pga soundtracket) -
Vimeo syns dock inte i iPad (Safari) om den är embedded i diskussionen… (inte hos mig i alla fall…).
-
Beror väl på formatet man sparar i. Vissa syns för mig, andra inte.
-
Knatte
Gäst6 februari, 2012 vid 18:55Vimeo är enklast och bäst enligt mig. Bättre kvalitet och inget strul med upphovsrätten om du lägger in musik, som du inte äger.:smile:
Tar dock lite längre tid med uppladdningen om du inte har premium.:grin: -
Beror väl lite på vad man är ute efter tycker jag. Vimeo är grymt om man ska embeeda på hemsidor och bloggar.
Är man däremot ute efter den sociala biten så är väl youtube bättre? Folk som inte hade sett ditt klipp annars kan springa på det osv.Eller?
-
Tack för alla svar. Detta är inte riktigt mitt bord. Nu har jag i vart fall klippt ihop lite i imovie 6 eller imovie HD som den varianten också kallas. Har exporterat för bästa bildkvalite exakt såsom det instrueras i Vimeos instruktionsvideo för exportering från imovie6/HD.
Men den färdigexporterade filmen är ihoptryckt på höjden/utdragen på bredden. Dvs bärdorna ser längre ut, seglen bredare, vågorna mindre….
Kommer det se lika dant ut när jag laddat upp den på vimeo? O,m jag vill få det rätt – hur gör jag då?
/JB
-
Quote:Men den färdigexporterade filmen är ihoptryckt på höjden/utdragen på bredden. Dvs bärdorna ser längre ut, seglen bredare, vågorna mindre….
Happy days! 😀
[IMG]http://biztravels-pix.net/biztravels/pix.ecard.php?pix=447&lg=en[/IMG]
-
Jag tror du måste välja samma aspect (bredd vs höjd) vid renderingen som råmaterialet från kameran (om du inte beskurit bilden). Annars stretchas bilden. Oftast kan man välja antal pixlar i höjd och bredd. Bör väl vara möjligt i “imovie6/HD” också även fast det är en apple-produkt hehe…
Och nej, detta är nog inget vimeo fixar till åt dej… 😉 -
Lars_K;681260 wrote:Jag tror du måste välja samma aspect (bredd vs höjd) vid renderingen som råmaterialet från kameran (om du inte beskurit bilden). Annars stretchas bilden. Oftast kan man välja antal pixlar i höjd och bredd. Bör väl vara möjligt i “imovie6/HD” också även fast det är en apple-produkt hehe…
Och nej, detta är nog inget vimeo fixar till åt dej… 😉Toppentack! Jo jag renderade filmen igen i ännu högre HD-kvalle och då blev det rätt!
hehe… på dig med!
/JB
-
Gött. Då kanske vi snart kan få se en najs film från Maui! 🙂
-
Faen, Jesper. Neil Young och allt. Filmat av dottern. Vackert och smått magiskt!
[ame=”http://vimeo.com/36535928″]As Small as it Gets – Hookipa fun on Vimeo[/ame]
Nu fattas väl bara att till å med jag lägger upp ett klipp här, ha, ha!
-
Hur hamna den här? Masse vad snabb du är!
Fråga: Bilden är nu rätt i proporttioner och bra HD kvalite, men varför så liten bild, dvs vaför den där svarta ramen? Misstänker att det har at göra med att när jag exporterar från imovie klickar jag rutan “letterbox”. Man kan klicka “crop” och “anpassa”… ska jag göra något av det fär att å bort den svarta ramen?
/JB
-
Jag råkade se uppdateringen av din blogg och lade in den här direkt, lite dråpligt att jag hann före dig… 😎
Ramen får andra svara på, jag gillar den som det är.
Logga in för att svara.