Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Över rekommenderad segelstorlek?

• Över rekommenderad segelstorlek?

Publicerad av pyradon på 7 maj, 2006 vid 20:14

Förra sommaren skaffade jag en Hifly magnum -00
    Den är på 187 L, 3,23 m lång och 0,73 m bred.
    Med 34 cm fena och centerbord(vilket jag dock nu kör utan).

Till denna sommar tänkte jag skaffa ett större segel för att få mer surfdagar.
    Glad i hågen så köpte jag ett 8,1 north tonix segel med tillbehör.
    Och så kom jag på att jag nog behöver en större fena till mitt stora segel, så jag inhandlade en fena på 44 cm.
    Då har min bräda ett OFO-mått på 41,5 cm vilket man dock kunde krypa över med 2-3 cm som jag såg här på konfen.

Dock nyligen fick jag syn på en sida som hade lite info om hifly magnum, där det stod att den bara tar segel från 4.0 till 7.0.
    Frågan är om mina nya grejor kommer fungera till min bräda?

pyradon svarade 18 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • big_jeppe

Medlem
    7 maj, 2006 vid 22:47

Rekommenderade storlekar är inte huggna i sten. Ibland ser man tex att en tillverkare rekomenderar 5,0-7,0 m2 men när brädan testas av någon tidning så säger de 5,5-8,0 m2. Jag tror det kan funka om inte brädan är väldigt smal i aktern.

• argulander

Medlem
    8 maj, 2006 vid 01:28

Tror inte det är minsta problem med 8,1 på en så stor bräda, själv kör jag ofta stora segel på relativt liten bräda tex 9,7 på 135 liters Triple X. Troligen går det att köra 10 kvadrat på din bräda utan större problem, i synnerhet som Du har en stor fena. MVH Klas

• calle_b

Medlem
    8 maj, 2006 vid 07:16

Hakuna Matata, beror mkt på din vikt och erfarenhet. Själv smällde jag på en 8.0:a på en gammal Bic Veloce(lång o smal race) (100 lit) (eller va d 120lit?) på 36 fena. Gick faktiskt, men jag tror inte jag planade så överdrivet mkt snabbare än när jag hade 6.5 på, pga riggens vikt… Däremot bibehöll jag planing i praktiskt taget ingen vind alls… Nyba salt, och medvetenhet tror jag på i dessa rekomendationer. På en så pass stor bräda kan du vara extra “nypa-saltig”…
    Däremot nedåt, dvs minsta storlek (5.0?) är juh en helt annan femma. Att sticka ut på en så stor bräda i 4.2 vindar är jobbigt, eftersom brädan kommer agera segel lika mkt som riggen.

Ha d gott

• pyradon

Medlem
    8 maj, 2006 vid 08:13

Ok, tack för svaren.

Det borde nog fungera med andra ord :)…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Över rekommenderad segelstorlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.