Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing överdjävligt tålig tamp

• överdjävligt tålig tamp

Publicerad av surferboy på 26 juni, 2007 vid 14:58

Är det någon som vet vad den nya magiska spectratampen heter som någon visade mig i Klagshamn? Den har spritt sig bland formulaseglarna hörde jag ryktesvägen.

johanc svarade 17 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • bjarke

Medlem
    27 juni, 2007 vid 07:01

Formuline. Sälgs av NP och en del andra. NP har den i färdigpackade 2m längder eller nåt. Jag köpar av http://www.surfline.dk i Danmark til 35dkk/m. Finns her med: http://www.gunsails.co.uk/en/pulleys.htm. Klart värdt det, mycket mycket enklare att dra nedhal och bästa slitstyrkan jag sett.

• jester

Medlem
    27 juni, 2007 vid 07:17

Hmmm… Är det där samma tamp som sitter på nya MXT-längarna? Isf, så har jag två… 😀 Har hållt bra, men fransar sig lite.

Men MickeÖ visade en helt annan tamp, som han sa att han kört med i två år. Såldes av nån Tokholms-firma. Är det den tampen som menas?

• bjarke

Medlem
    27 juni, 2007 vid 07:27

Aha, då så. Ja, MXT kommer med Formuline. Fransar den seg for at du inte drar ner i den när du sliter loss den från nerhalet ved nedrigging, eller fransar den seg av själva bruken?

Har for mig at en del slit på nedhalslinan kommer när man rigger ned och drar loss linen lite slarvigt (drar ur den av cleaten utan att dra ned ochså). Har bärjat anvenda nedhalspinne eller slikt när jag rigger ner ochså och ser inget slit på mina Formuline änn (drar 3-4cm mer änn anbefalet på Vapor formulasegel).

• jester

Medlem
    27 juni, 2007 vid 08:06

Har för mig att jag slarvade och drog nedhal med tampen genom cleaten en gång (hade veven fel). Men fransningen är långt ifrån farlig.

Denna tamp liknar den MickeÖ förespråkade: http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=29_77&products_id=683

• surferboy

Medlem
    27 juni, 2007 vid 19:16

Formuline ser ut som den jag fick se i Klagshamn.

Någon som vet vilken tillverkare den har?

• Oregistrerad

Gäst
    27 juni, 2007 vid 20:38

@Surferboy 392944 wrote:

Formuline ser ut som den jag fick se i Klagshamn.

Någon som vet vilken tillverkare den har?

Marlow tror jag….

• johanc

Medlem
    28 juni, 2007 vid 07:04

Låter som en gammal produkt med nytt namn. Tror jag använde marlows spectrasnöre till lite klätterpryttlar förut. Enda problemet är att de där materialen kan vara lite hala. Ligger de bra i cleaten?

JohanC

• rasmus_w

Medlem
    28 juni, 2007 vid 14:33

Förmodligen har de inte uppfunnit något helt nytt material eller nåt annat revolutionerande, men om Formuline är den tampen jag tror det är så är det storbritanniens OS-seglare Nick Dempsey som provat ut den åt marlow. Trots allt vet man ju ungefär vilka krav man har (typ nötningsbeständig, minimal töjning och låg friktion i nedhalsblock) på en nedhalstamp och är man då en repjätte som Marlow borde man ha ett visst hum om hur man producerar en tamp som löser uppgiften.

Troligen är det inte en klättertamp, såna har ju visserligen enorm tålighet mot nötning men ska ju helst ha en viss elasticitet till skillnad från nedhalstampen som ska vara så stum som möjligt.

• johanc

Medlem
    2 juli, 2007 vid 12:52

Nä… Inte ett repsnöre. Klätterrep behöver vara dynamiska men absolut inte det som sitter i klätterskrotet. Töjer det sig så tappar man sin jämviktning i standplatsen. Sen dör man.

MVH

JohanC

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing överdjävligt tålig tamp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.