Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Överlast
-
Överlast
Publicerad av anonym-anvandare på 16 maj, 2004 vid 21:45Hur fungerar det igentligen med maxlast. Om en bil har en maxlast på 400kg betyder det att det är olagligt att åka 5 pers som väger 90kg/st. Vad har en V70 för maxlastvikt?
Vad är det för böter på överlast?Har oxå hört rykten om att man får köra 8pers i en personbil så länge alla fem bälten används. Är det sant?
Tacksam för svar!!
jat svarade 20 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Ingen som vet om man ska räka med passagerarna i maxlasten?
-
Lite info.
Tjänstevikt och totalvikt
Samtliga passagerares vikt (70 kg) samt rimlig godsmängd måste rymmas inom fordonets maxlast. Tjänstevikt är fordonet körklart med vatten, olja, full tank och förare. Tjänstevikt + maxlast = totalvikt.Sänkning av totalvikt
Om det fordon man utgår ifrån har så hög totalvikt att maxlasten blir orimligt stor och inte går att utnyttja, finns möjligheter att få totalvikten sänkt inom vissa gränser.Den får dock inte sänkas till ett värde som är lägre än tjänstevikt + vikten av passagerare samt den godsmängd som är rimlig för fordonet.
Vikten av gods ska anses vara minst 100 kg + 10 kg/m2 bostadsyta för bil byggd för en totalvikt av högst 3500 kg.
Är bilen byggd för högre totalvikt ska vikten av gods anses vara minst 40 kg/m2 boyta.
Observera att sänkning av totalvikt där gränsen 3500 kg passeras kan innebära att tillverkarens intyg inte längre kan anses gälla. Bl.a. gäller detta bromskraven som är högre för lätta fordon.
-
jag hajade inte patriks text överhuvudtaget så hans text kanske säjer samma sak som jag.
Föraren räknas inte in som last utan faller väl inom gränsen för tjänstevikt om jag inte minns fel.
så då hr du allså fyra gubbar som räknas som last. -
Tjänste vikt är bilens vikt med alla vätskor som tex olja, bensin, spolar & kylvätska mm. samt 1 person a 70kg. Bilens totalvikt är helt enkelt vad bilen får väga som max med last passagerare etc, precis som Patrikol skrev.
Sedan har jag inte en aning om sänkning av totalvikt.
Däremot får du inte åka fler personer i bilen än vad bilen är avsedd för. Oavsett om 2 pers “samsas” om ett bälte. Har för mig att det står i reg-beviset hur många personer bilen är registrerad för. Har dock för mig att om det finns plats för mer än 8 passagerare så räknas det som buss. -
Kanske för tydlig skall kanske svara så här istället: Ja (Passagerare räknas a 70 kg st och skall räknas med i Maxlasten)
-
Men att man får åka 8 pers i en bil om 5st använder bälten är ren bullshit?
-
Nästan! Alla ska ha bälte! Ända undantaget är tex. i min multivan har jag två bakåtvända stolar med endast midje bilbälte man behöver inte ha bilbältet på i dom.
-
Svar till:
Men att man får åka 8 pers i en bil om 5st använder bälten är ren bullshit?
[/ QUOTE ]
Jag säger JA! Det är bullshit! Visst finns det flera sorters undantag och dispenser etc, men jag antar att frågan gäller en “vanlig” personbil.
Sedan finns det inget som säger att det måste vara ett trepunkts bälte, som förövrigt Volvo uppfann, pattenterade och snällt delade med sig konstruktionen gratis till alla konkurenter.Patrikol: Behöver man inte ens midjebältet? För multivan är väl en ny bil eller?
-
Thx JAT, antar V70 / V70n har samma? tänkte nämligen på den nyare.
-
Svar till:
Vad är det för böter på överlast?
[/ QUOTE ]
Hörde under en diskusition angående en eventuell tysklandsresa att det var runt 100kr/kg. Har ingen aning om det stämmer dock. -
Enligt besiktnings mannen som besiktigade bilen när jag tagit hem den från tyskland så nej det skall inte behövas, har dock inte kollat upp det närmare eftersom att jag anser att man alltid ska ha bälte i allafall, bilen kan ju faktiskt slå runt och då hjälper ju dom en att sitta kvar i sätet.
-
Patrik, är det lätt att importera en multivan buss? Väldigt sugen då det finns en del å tjäna på det
Kanske ska precisera mig, tänkte ta hem en husbilreggad multivan från 98. Kan detta vara bökigt?
-
Hur det är med husbilsreggad vet jag ej men annars är det väldigt enkelt räkna cirka 5000:- för att få in den. Ju dyrare bil du köper desto mera pengar tjänar du. Min kostade 80000:- så det blev inte så mycket billigar när allt var betalt, men det handlar ju i dom fallen inte så mycket om vad dom kostar. Att hitta beg. multivanar överhuvudtaget i Sverige är inte lätt. Jag bor ju i Malmö så då är det ju nästan enklare att köra ner till Tyskland än att köra uppåt i landet. Det finns väldigt många beg. multivanar i Tyskland tänk på bara att bensin och övernattningar kostar så försök att hitta en så nära Sverige som möjligt. Jag handlade min i Hamburg och där finns ju hur mycket bilhandlare som helst. Det finns dock en del gator med seriösa bilhandlare och en del med mindre seriösa bilhandlare så om du gör slag i saken så berätta adressen som bil handlaren har så kan jag kolla upp om det är på en seriös gata. Handlar du privat vilket brukar fungera ungefär som hemma så har det ju ingen betydelse såklart. Mvh Patrik
Logga in för att svara.