Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Överriggad?
-
Överriggad?
Posted by anonym-anvandare on 29 maj, 2000 at 13:03När jag seglar riktigt överriggad så måste jag stå och trycka med främre armen mot seglet. Ibland när jag står så och trycker så “skär” plötsligt seglet genom vinden snet framåt åt barbord! Kan bli rätt intressanta krasher!!
Min fråga är varför? Har ett ganska gammalt segel(94/UP)? Så förmodligen är det väl buken som vandrar bakåt? Men borde inte draget öka i bakre handen då?
Kan någon förklara detta? Nån som kan sånt här med segel och vind och sånt!/BobDog
lundgren replied 24 years, 6 months ago 7 Members · 24 Replies -
24 Replies
-
hmm kul att höra att andra även har lite problem känner har samma problem och hoppas att någon har förklaringen till detta,
-
Beror på att ditt segel är lite ostabilt. Det går dock lätt att fixa genom att dra mer i ned- och uthal.
Vad gäller att du måste trycka med främre handen istället för att dra med bakre, så är det ju faktiskt ungefär samma sak. Att trycka ifrån framför hängselelinorna och att dra in bakom ger ju samma effekt på momentkraften, eller hur?/Robin
-
Jo, det är ju sant. Tryngdpunkten(av vinden) i seglet borde ju vara ungefär vid hängseltamparna så det blir ju samma effekt om man trycker framför denna punkt med främre handen eller drar bakom denna punkt med bakre handen. (Egentligen gör man nog båda delar samtidigt).
Om seglet ej är överriggat har man kraftpilen från kroppen(mitt emellan hängseletamperna) i linje med vindtrycktpunkten och har där med samma drag i främre som bakre hand. Om tryckpunkten i segler vandrar bakåt vilken den gör när man blir överrigad så måste man behålla balansen. För att motverka kraftmomentet som uppstår mellan tyngdpunkten från mitten av hängseletamparna och den nya bakåtförflyttade vindtryckpunkten från seglet så måste man trycka med främre handen och dra med bakre för att behålla den totala balansen. Det är ju enkel fysik, om man tänker efter.
Men varför “skär” seglet ner på babordssida när man blir kraftigt överriggad?
Jag tror att när tryckpunkten vandrar bakåt så blir seglet mer som en ballong. Segelytan framifrån blir större vilket medför att fartvinden får en sådan kraft mot seglet att seglet helt enkelt slår in från fel sida. Seglet pressas mot seglaren och sen går det fort med en krasch som följd där seglet hamnar snett framför seglaren. Undrar om det är samma sak som händer om ett plan stallar – nån som vet?/BobDog – som har funderat på sin egen fråga!
-
pröva flytta bak hängselelinorna och dra ner.. flytta ner bommen om den är hög
-
Vem är den där Barbord, klart intressant att seglet alltid skär åt babord oavsett varifrån du har vinden (sty-ba).
Jag är skeptiskt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
dra som satan i nedhalet eller fixa ett nyare segel, för vad du behöver är mer flex i toppen, annars släpps inte vinden ut när det blir för mycket utan “kryper” sakta runt seglet och börjar trycka på fel sida därav ditt problem med skäret..
det där med tryck fram eller drag bak som du funderade på är jag lite skeptiskt mot, eftersom du och din hängsele inte är nån “fast axel” om du förstår vad jag menar. i vilket fall så kommer du känna trycket fram i seglet även om du flyttar bak linorna så länge seglet inte släpper ut överskottet med vind. -
Det där med att vinden “kryper” sakta runt seglet och börjar trycka på fel sida får du gärna förklara mera. Jag fattar inte riktigt?
/BobDog
-
Ditt problem ligger i att seglet inte är tillräkligt formstabilt. Om buken flyttar sig ändras också den integrerade tryckkraftens riktning och läge. Det som händer är helt enkelt att om den flyttar sig i varje vindby tappar du till slut kontrollen.
Detta är inte samma sak som när ett flygplan stallar. Med stall mener man att strömningen på ovansidan vingen löser av, dvs strömningen “orkar” inte följa vingens kontur. I mellan vingen och den avlösta strömningen är fluiden kraftigt turbulent, en virvel helt enkelt. Detta leder till ett högre tryck på ovansidan vilket leder till lägre lyftkraft.
Du kan känna detta om du lovart förmycket med brädan => fenan släpper.
eller om du överskotar i lätt vind eller efter en gipp.
Det där om att vinden skulle krypa runt seglet och tryck på från fel sida har han nog fått från en sagobok. Därimot kan du få en avlösnings virvel på läsidans bakkant om seglet stänger förmycket och därmed högre tryck där, men jag tror inte det är problemet utan helt enkelt att buken flyttar sig./Henrik
-
visst å sagoläsaren heter gunnar och jobbade som segeltestare i portugal. sen att du beskriver ungefär samma sak fast med “finare” ord i din nästa mening visar ju bara att du egentligen bara vill vara en messerschmidt.
-
Jag tror att själva fenomenet är rätt väl beskrivet av några av dem som postat nedan. I korthet kan man kanske summera så här:
I “normal” segling generera seglet kraft som du “tar upp” via händer och sele och för vidare via dina fötter till brädan. En del kraft kan också gå direkt via mastfoten. Det finns en slags balanspunkt på brädan där kraftresultanten (summan av krafterna) bör hamna för att allt skall kännas balanserat. I princip känns det bäst om man så att säga endast överför dragkrafter från riggen, inte vridkrafter.
När seglet blir överriggat flyttas buken bakåt. Detta ändrar balansen. I princip kunde man flytta hänglinor och händer bakåt, men detta fungerar inte så bra eftersom brädans tryckpunkt ej ändrats. Att det känns som man måste trycka med framhanden tror jag beror på att man kompenserar en felaktig position med att vrida riggen kraftigt. Man överför alltså stora vridkrafter.
Ofta kombinerar man detta med att höjda och köra ovanligt sakta vilket gör allt värre. Vågar man falla av, ta en hiskelig fart och flytta bak händerna lite blir balansen i bräda-rigg i allmänhet bättre.
Dock, när seglet är överriggat är i regel luftströmmarna runt det mindre stabila. Plötsliga ändringar kan lätt inträffa och det kan ju som bekant leda till intressanta krascher.
Om riggning:
Det är inte säkert att ett fanatiskt dragande i ned och uthal leder till ett segel som känns bättre när det är överriggat. Man ser ofta segel som är nedhalade långt mer än de är gjorda för. Med en såsan riggning tappar man helt känslan för vad som händer i seglet. Helt förkastligt, tycker jag.Ola H.
-
Jo, det är sant jag brukar höjda rejält och skota ut när detta händer. Ska testa och falla av nästa gång – men uppriktigt sagt så tror jag inte att jag vågar. I dessa vindbyar, när detta händer känns det inte riktigt som jag har kontroll nog att höja farten ytterligare.
/BobDog
-
Är spinnout och “stallning” samma sak?
Jag kommer inte ihåg riktigt – lovar – är det när svänger med vinden(faller av)?
Vad är heter motsatsen till lovar?/BobDog
-
falla av är motsatsen till lova. får nog åxå pröva om fenan släpper pga detta, har jag aldrig märkt..
-
visst kan man kanske tappa känslan om man drar för mycket, men å andra sidan kanske man ändå inte hade så bra känsla i seglet om man är så överriggad att man får stå å trycka med framhanden hela tiden.. eller?
-
Ja visst ja! Lova är när man tar höjd(oooppsss det vet jag ju).
Men det är ju sant när man ligger och tar riktigt mycket höjd(ni vet! kroppen så mycket framåt att det nästan gör ont och man hänger som en apa i riggen) så kan ju brädan börja glida lite i sidled när man går över gränsen dvs. det laterala motståndet(som det tydligen heter så fint, måste ju visa att jag kan så fina ord – när jag inte ens viste vad lova var! ;)) inte kan hålla emot längre.
Är det då fenan “stallar”?
Dvs. När det laterala motsåndet från fena och brädan inte kan hålla emot sidokraften så “stallar” fenan! Eller? Är det så?/BobDog
Log in to reply.