Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Överriggad
-
Överriggad
Publicerad av watertouch på 13 juni, 2002 vid 16:37Halloj!
När jag kör överriggat känns det som om seglet vill dra mej framåt mot nosen hela tiden och det är ett jävla pyssel att hålla det på plats i sin tillbakalutade position.
Finns det nåt man kan göra för att få bättre balans när man kör med för stort segel, förutom att rigga om då förstås?anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
om det vill dra framåt kan det hjälpa att flytta fram hängselelinorna, risken för kastfall minskar men tyvärr så kan spinout bli vanligare.
Finns säkert en rad andra knep också. -
Ok, ska testa det. Har flyttat dom lite bakåt för att kunna skota in när det friskar i, men det kanske bara gjorde det värre.
-
Mera nedhal, så brukar mina segel bli mera lätt hanterliga.
Fladder till 3-4 lattan rekomderar jag på moderna segel. -
På moderna segel så har man ofta ganska mycket nedhal från start. När seglet känns lite stort, se till att ha nedhalet på max (ofta rekommenderat +2cm, dock ej för riktigt stora, läs formula, segel då det kan bli klart mer) men inte mer. Det går faktiskt att dra för mycket i nedhalet å då tappar seglet formen såpass mycket att det inte blir ett dugg lättare att hålla, snarare tvärtom.
Min rekommendation är att flytta fram mastfoten en liten bit (några centimeter), se till att nedhalet är på max, öka uthalet (jag brukar numer nästan enbart öka uthalet när det brallar i) samt flytta tillbaka hängseltamparna något. Ett par centimeter med uthal kan göra underverk! Flytta inte hängseltamparna för långt bakåt, du skall fortfarande vara i balans med grejorna i din segling, typ kunna släppa händerna under segling.
Att, till skillnad från mig, skaffa lite muskler är ju inte fel det heller… eller en ölkagge… 😉
Lycka till å Surfa På!
-
Seglet jag körde med var ett NP Soul från 99 och det är kanske inte heller det optimala seglet att segla överriggad med. Tror nästan det hade gått bättre med mitt freeracesegel som är en kvm större…
Skaffade ölkagge lagom till millennieskiftet, hängde på gymmet i vintras, allt för att kunna åka fort
-
Nu vet ju inte jag vad det är för storlek på ditt Soul, men du kan ha en poäng. Om du har ett freerace på typ 7.5 och ett Soul på typ 6.6 så är det mycket möjligt att freerace-seglet är lättare att hantera i mycket vind. Seglen kan faktiskt ha ganska så lika vindregister, med en fördel för freerace seglet i den övre delen av registret. Typ freerace 7.5 funkar väl i 7-8 til 11-12 m/s, ungefär samma för en Soul 6.6a… (lite gissat utifrån min vikt)
Freerace-segel är ju skurna på ett annat sätt och tänkta att hålla buken lågt och “på plats” så länge som möjligt, lite annorlunda än ett freestyle-segel.
Nåja, lite spekulationer mest. Vad jag vill ha sagt är att vill man förbättra manövrar å hoppa å greja så är ju Soulet kul, kör man mer fart och överrigad så är säkerligen freerace att föredra. Kanske värt att växla segel och testa lite nästa gång du är ute?
Surfa På!
-
Ok, så här gick det:
Testade bägge seglen idag. 7.6 (friräjset) var kanske inte så tokigt, så länge jag körde 30 grader upp mot vinden (från halvvind). Det höll inte i längden eftersom jag aldrig kom hem igen… Försökte jag köra ren halvvind bara drog och drog det utan stopp, trots massor med nedhal och hängselelinor längre bak. Lite panik alltså..
Fast det var ändå inte helt ohanterligt, jag tog mej trots allt hem till slut.Sen riggade jag 6.6 och drog ut igen, ordentligt mör i armarna, men det seglet gick mycket bättre. Rena vilohemmet.
Hur mycket det blåste vet jag inte riktigt, men man kan ju säga att det blåste 6.6 (90 kg ister i bommen.)
-
Kul att du testade? Vad är det för freerace du har?
Du skrev “massor med nehal och hängseltampar långt bak” men hur mycket uthal hade du? Flyttade du fram mastfoten lite oxå?
Men nog verkar det som om seglen har ganska likt vindregister, viss fördel för 6.6an i övre registret för din del.
Surfa På!
-
Ja det var ett intressant test. Iofs är det ju lite synd att man inte kan köra bägge seglen exakt samtidigt, på den tid det tar att köra in å byta kan ju vinden ha ändrats några m/s.
Seglet är ett Tushingham Max. Uthalet var draget så att lattan ovanför bommen precis ligger an lite mot masten. Mastfoten satt i princip längst fram.
Jag tror oxå att seglen är rätt lika, problemet är nog snarare att på halvvind med 7.6:an går det lite väl fort för mej, iaf när det är mycket chop. -
Ett soul ifrån 99 ska inte vara några problem att hålla överriggat. Körde själv ett år på ett sådant, och kan bara säga att de är bland de bästa segel som gjorts. Gillar själv bättre 99:orna än 2002:orna, men det kanske bara är något personligt…
Som dr masse sa, dra nerhalet till max, men inte mer. Många segel går bäst med nerhalet till max, även om du inte är överriggad. Sen brukar jag justera uthalet efter vind, det tar ju max 30-40 sekunder att bara hoppa av brädan och spänna lite där bak i seglet, så det är värt att prova sig fram och experimentera. En annan bra grej är att träna på segla överriggad, kan du hantera ett överriggat segel så har du alltid ett övertag om du ska tävla eller bara mäta dig med polare. Dunkerbeck tex går alltid ut med 4,2 när andra kör överriggat 3,5….
Logga in för att svara.