Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Överriggad?
-
Överriggad?
Publicerad av anonym-anvandare på 14 september, 2005 vid 08:53Undrar om det värt ett försök att segla med 6,4 idag på västkusten? Seglar freeride 138L. Isåfall var?
Tacksam för råd, Andreas
pure svarade 19 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Det är nog inte att tänka på med en 6,4:a idag. Jag skulle nog avråda dig. Du har ju en sätt så stor bräda så blir det nog svårt att hålla allt på vattnet. //Christian
-
Känns som att du kommer vara rejält överriggad med den kombon.
Jag själv ska försöka på 103liter och 4.5. (I brist på mer prylar så får man köra det man har).
/Hy
-
Själv bor jag i Sthlms trakten och för mig känns det som jag riggar på min 4.6 (lättviktare)… Gissar på att det blåser ett gäng mer där du är
-
sitter i samma sits. 6.4 kvm
fast på östkusten. man kan ju alltid
sticka ut och hoppas på att det avtar något.
Annars kan man ju titta på alla andra och
glädjas -
Äh va fan jag drar ut vid 17 tiden, man kan ju inte mer än misslyckas.
Är så j..vla sugen, det blir Björlanda, OverPowered.
MVH Andreas -
Hitta ett plattvattenställe så är möjligheterna lite större att hålla ett större segel. Har du tur (ínnebär otur för oss andra) så avtar vinden ngt framåt kvällen.
-
Blir kanske björlanda för min del också ifall jag vågar, har 5.3 som minst och en 99l freestylewave men det känns way to big men det får väl gå ändå kanske..
-
Jag skulle prova.
kör själv med minsta segel 7,0 väger ca: 70KG
Klart att man kan bli jävligt överriggad ibland.
Men det är ju ändå roligare att surfa än att sitta på landbacken och glo. /Överriggad -
Du/ni kan ju alltid låna mina grejer i pausen…
För det kan ju bli några sådana idag….finns risk att bli mer än lovligt trött…
Hoppas att mitt gamla gaastra 3, någonting fungerar, annars blir det 4,0
L8
-
Hmmm… har själv 115 liter + 4,7 som minsta… men har ingen aning om vad jag ska ha för fena??? liten/stor race (rak?) eller en freestyleaktig? Lite inomskärs så vågmässigt ska det inte bli så mycket…
/en baddare på att vara badare
-
Var precis ute på Roxen (ja, innsjö) med 6.0 och 130 liters bräda (väger 100). Det fanns inte en chans att hålla de grejerna. Så försök inte ens. (Tyvärr den sura sanningen). Jag hade dessutom så mycket uthal att seglet nästan sprack…
-
Svar till:
Man har väl hängsele..
[/ QUOTE ]
Hade sele, 4.0 med medga nedhal + 91Liters vågbräda, min 70 kilo orkade inte hålla ner det…
medel 18 topp 23 va lite väl mycket.. Men jag fick en timme med kontroll och mindre vind innan der ökade på rejält
-
jag körde 4,5 idag och 79 liters vågis och jag kan ju säga att det stundtals var så överrriggat man bara kunde bli emn det e lyxproblem
Logga in för att svara.