-
Överriggad, eller för liten fena?
Fan vad det blåste igår 😀 Var ute och körde vid ålstens ängar (lång historia men det börjar med att jag inte har en grej på b :P) Blåste nog medel runt 11m/s och i byarna säkert upp emot 15- 16 m/s.
Okej nog snackat nu och till själva problemet. När jag körde och började komma upp i riktigt höga farter fick jag problem med två saker vilket gjorde det hela jävligt läskigt.
Problem ett brädan började liksom glida i sidled frammåt (åt det hållet jag åkte, inte ned i lä.)
Problem två, det kändes som om hela brädan ville vrida sig (fören ned i vind å baken upp) Det var altså inte det att jag föll av ofrivilligt utan jag seglade på samma kurs när brädan helt plötsligt började rotera. Jag fick trycka/ vrida skitmycket på bakfoten för att hålla den i kurs.
Jag surfade med en 166 L bräda 36 cm sjögräsfena och ett 6,8 freeride segel. Jag vet att brädan var po tok för stor för förhållanderna, men tycker ändå jag lyckades pressa den på plats hyfsat. Kan problemet ha vart att jag vart för överriggad? vad är symptomen för det, hur vet man? Jag hade inga problem att hålla ned seglet.
tacksam för svar, så att jag kanske kan fixa till problemet så jag slipper störande skit som förstör upplevelsen.
Logga in för att svara.