Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överriggad, eller för liten fena?

• carl-r

Medlem
    7 september, 2009 vid 17:31

Måste fråga här medan vi har ämnet uppe. På 2 olika brädor som har exakt samma segel men skiljer 10 cm i bredd så rekommenderas ju 2 olika längder på fenan.
    Man kan då anta att den bredare brädan behöver en större fena för att väga upp att man står längre ut på kanten och den hävstången det ger. Också att målet är att segla med brädan helt platt eller aningens lutad åt lä.
    Men sen då… Hur skiljer sig känslan och prestandan i kryss, sidvind och slör på de här 2 ekipagen? Överriggat och underriggat?
    Jag gissar att den med kortare fena kommer att vara snabbare på toppen och framförallt i slör, men att den bredare brädan med längre fena kommer kryssa bättre, plana tidigare och vara snabbare upp till en viss gräns.
    Stämmer?
    Hur är det med spinoutbenägenhet och andra egenskaper?

• glader

Medlem
    7 september, 2009 vid 20:31

Otroligt många parametrar och jag tror inte någon har exakt koll på teorin, men jag tror i huvudsak så här: ju långsammare man kör desto större fena behöver man. För egen del kör jag t.ex. 6.7 m2 på två brädor, en 100L och en 80L. På 100L har jag normalt 36cm fena. Blåser det mycket mer tar jag 80L och 30cm. Jag kan ta ungefär samma höjd med båda ekipagen i de olika vindstyrkorna. Som du säger tar man bättre höjd med större bräda och fena upp till en gräns, sedan blir kontrollen ett problem och allt inklusive höjdtagning blir lidande. (Sedan att de duktigaste formulagubbarna kan kryssa bra med 70cm fena och 1m bred bräda i full kuling är på något sätt en helt annan historia. För mig är det en helt obegriplig prestantion.)

• zucko

Medlem
    7 september, 2009 vid 21:08
    Miracle;573973 wrote:
    Jo, en freeridefena är helt rätt! 🙂 Dock så tror jag att 35 blir i minsta laget till en 6.8 på den brädan. 38-40 vore nog bättre. Det visar också länkarna som Knatte bifogade med fenkalkylatorer.

Frid

Har själv lagt till den länken under bokmarks för länge sedan 😀 Enligt den så skulle jag ha en fena runt 37/36 cm nån stans men det e ju ganska nära den jag redan har så då tänkte jag dra av ytterligare en centimeter bara för att va på den säkra sidan. Men du kanske har rätt men jag ska se vad som finns på surfbar som kanske skulle passa.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överriggad, eller för liten fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.