Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Överriggad?
-
Jag måste säga att jag aldrig varit med om att jag har dragit för mycket, endast att det blåst för lite för hur mycket jag har dragit.Men nu pratar jag om racingsegel ..vågsegel har jag dock dragit för mycket..Jag tycker att ett segel fungerar betydligt bätte när det är bra draget, både höjdtagning och topphastigheten blir bättre.( förutsatt att man inte dragit ihjäl sig)
-
Spinout = fenan “stallar” = vattenströmningens gränsskikt på fenans läsida släpper och stora avlösningsvirvlar bildas (där även luft kan sugas ned)= lyftkraften försvinner = kraften på fenan i horisontalplanet tvärs brädans rörelseriktning försvinner och det känns som om du står på en smörklick i en stekpanna (om nu nån gjort det).
-
Min poäng är just att man inte skall dra seglen mer än vad de är gjorda för. På ett modernt racesegel innebär detta i princip inte så mycket eftersom man ju knappt orkar att dra dem för hårt utan hjälpmedel. På ett gammalt UP(eller vad det var) från 94 kan man dock gissa att det lätt går att dra för hårt.
Faktum är att jag har hört (eller rättare sagt läst) att flera kända segeldesigners hävdar att man inte klarar att dra ett modernt racesegel tillräckligt mycket utan hjälpmedel (typ de “hävarmsmojänger” som finns på marknaden) och definitivt inte klarar av att finjustera dem runt denna extrema spänning.
Drar man sitt racesegel för hand är det kanske som du säger, att ju mer man drar desto bättre blir det.När det göller vågsegel hnadlar det mer om känsla. Personligen giller jag inte segel med för mycket “free leech”. Jag kör på NP Core och väljer definitivt hellre ett mindre segel med mindre nedhal om jag kan. Core är ett typ av segel som har ett rätt brett trimregister och när det krävs kör givetvis även jag med lite mer nedhal. Jag har en känsla av att många moderna vågsegel inte alls fungerar utan extremt “free leech”. Teoretiskt kanske en sådan design är snabbare och har vissa andra fördelar, men jag hävdar iallafall att känslan är viktigare.
Hursom helst, jag håller fast vid mitt grundpåstående; det är inte bra att dra ett segel mer än vad det är gjort för.
Ola H.
-
Okaj!
Spinout = fenan “stallar” (enligt dig).
Men kan man få spinout utan att luft sugs ner till läsidan? Jag trodde att det var först när tryckskillnaden mellan lä och lovart på fenan blev så stor att luft sögs ner till läsidan. Luft ger ju ingen motstånd och då tapar fenan sitt “grep” i vattnet. Innan dess bildas det ju virvlar men det är väl först då som spinout uppträder? Men jag chansar mest!?
Ehhh… Och en flygplansvingen befinner sig i luften så den kan ju inte “suga” åt sig luft?/BobDog
-
Jag tycker faktiskt inte att våra påståenden överensstämmer,
se nedan.“dra som satan i nedhalet eller fixa ett nyare segel, för vad du behöver är mer flex i toppen, annars släpps inte vinden ut när det blir för mycket utan “kryper” sakta runt seglet och börjar trycka på fel sida därav ditt problem med skäret.”
“Det där om att vinden skulle krypa runt seglet och tryck på från fel sida har han nog fått från en sagobok. Därimot kan du få en avlösnings virvel på läsidans bakkant om seglet stänger förmycket och därmed högre tryck där, men jag tror inte det är problemet utan helt enkelt att buken flyttar sig.”
Vad jag inte gillar med ditt påstående är din formulering om hur strömningen går runt seglet och trycker på baksidan. Och det är inte vad jag säger med “finnare” ord. Om man ska förklara för andra hur det ligger till kan man undersöka saken först. Du är en precis lika stor messerschmidt du. “Jag jobbar faktiskt som testsegelare i Portugal”. Att du kan segla betyder inte att du kan något om strömningslära.
/henrik
-
det är inte jag som jobbar som testseglare, utan han som förklarade det så för mej
-
Stallar = överstegrad fena (dvs fena med förstor anfallsvinkel för att strömningen ska följa ving profilen. Fenan förlorar bara mer lyftkraft ju större anfalsvinkeln blir.
TEORI OM SPINOUT
Spinout tror jag i första hand beror av ventilering (luft som sugs ner och håls kvar av det låga trycket). Luftblåsan tillsammans med fenan bildar en “ny” vingprofil (pga konst. tryck i blåsan) som inte ger samma lyft. Eftersom seglaren sätter större delen av sin sidkraft mot fenan kommer brädan att vrida sig när fenan släpper greppet och fennan överstegrar och stallar => fulländad spinout => plask.
Vet inte om detta är korrekt men tycker det låter som en vettig förklaring.
/Henrik -
Undra om man skulle kunna ta bättre höjd åt ena håll om man formade en fena som en flygplansvinge …alltså längre på ena sidan = undertryck / övertryck (bernouillius princip)
Log in to reply.