Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › översättning av kite "termer" till svenska
-
Istället för att översätta orden till svenska ord kan man skriva ut ordets innebörd och lägga upp en “sticky”-tråd för alla att ta del av. På så vis kommer nybörjaren in i termerna fortare än kvickt och de gånger man far utsocknes fattar man vad de säger.
-
Det låter som om Erika håller på att översätta en manual.
Jag tycker alltid att det är lika lustigt att se manualer översatta.
Ibland blir det helt fel när översättaren kör med ortodox ord för ord översättning.
Det låter som en blandning av tekniska termer för material till aerodynamiska termer.Nu till mitt bidrag:
“gauze mesh” : Vävförstärkning. -
Detta är ju hopplöst. Som någon skrev, förklara innebörden istället. Annars kan vi ju börja säga bergscykel, knätopp och byta ut förkortningen pc mot pd.
-
Men Erika, du är väl inte hemma i sunkiga Sverige eller? Ut på vattnet istället för att slösa tid vet jag:-).
Fiiiii fn vad väl det märks på forumet annars att folk har kite-torka, ha ha!!!
Hallå, det finns varma dräkter och spots som funkar på no-so även på västkusten i Svedala…Google Earth. -
Kajt rull kan sluta illa om man har på sig svallvågsbrädestövlar
-
sluta nu….. har vi ingen moderator som ska kan gå in å radera sånna här trådar?
-
Här e några förslag på översättning av kitetermer till Läjesboa:
* köllingasnätt (uppenbart)
* kråga ud (uppenbart)
* äpp mä grejet (rigga)
* päist (knut på linorna)
* åskepiba (virvelvind ism åska)
* brädesäjlare (vindsurfare)
* fjoen (Läjesviken)
* grån (point break)
* kwabbso (stenbit av honkön (fisken))
* kånthajder (brännmanet-trådar) -
hehe.. Rolig tråd 🙂 Synd man inte får ge sina favoriter fler alohas..
Erika, vi har skrivit en himmla massa texter för att förklara kiting, mycket har legat gömt under kiteakademin och ozonekites sidorna till väldigt marginellt nyttjande…
Men om du vill ha lite extra material så får du gärna komma och länsa våra hårddiskar (ja, eller be oss skicka över det då).
Det kan ju förståss vara så att det mesta vi skrivit ihop sådär för fyra år sen var skit, men nått kanske du kan nyttja 🙂
Logga in för att svara.