-
Oversizedfena på slalombräda ="freeride-formula"?
Lite funderingar…
Vilka har testat att slänga på en alldeles för stor fena på sin största slalombräda för att kunna ta höjd och kryssa runt i lättare vindar?
Som ni vet tar slalombrädor (hyfsat) bra höjd när man får tryck i grejerna, men i lättvind är det svårt att ta bra höjd. Jag funderar nu på om jag skulle kunna slänga på en mycket större fena och ta höjd redan strax efter planingsfart?
Mitt lättvindskit idag är Isonic 124, 82cm bred (rek fena: 44cm med 8.6) samt ett Severne Reflex 8.6:a. Jag har kört med 44 resp. 46 fena (ZSL). Perfekta storlekar för slalomsegling och planar redan runt 6m/s. Höjdtagningen kommer väl igång ordentligt någonstans strax före 8m/s.
Hur stor fena tror ni jag kan klämma på det kittet? Vilka fenstorlekar har ni själva testat som störst på liknande brädor?
Nästa fråga är Era erfarenheter av vilka fenor som tar bäst höjd? Är det t:ex någon som testat Hurricane SR2?
Slalombrädor och slalomfenor utvecklas ju idag i första hand för downwindslalom, så det är inte så mycket fokus på höjdtagning.
/Anders
Logga in för att svara.