Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Övervikt på flyget??

• Övervikt på flyget??

Publicerad av ben-hogan på 2 juli, 2003 vid 23:26

Hej,

Jag försökte nyligen skicka hem två brädor till Sverige från Brasilien, och Air France ville ha ca 700 USD för att transportera hem båda brädorna.

I förrgår ringde jag American Airlines och kollade om jag kunde få med mig två segel hem… De ville ha 100 USD bara till Miami, och sedan ytterligare 100 USD till London??? (Ett stycke sportutrustning var gratis, men så fort det handlade om w-surf, blev det dyrt. Över 2 m längd var problemet.)

Jag läser hela tiden om folk som spenderar vintern på/i Maui, Sydafrika och Australien. Vad gör ni för att inte bli rånade?? Eller betalar ni 5000 SEK varje gång?? confused.gif

Air France ville ha 8 USD per kilo, upp till 45 kg. Två windsurfingbrädor motsvarade 130 kg (volym…?) övervikt, och då ville de ha 5 USD/kg.

Jag är väl medveten om att detta skedde i Brasilien och att killarna på AF Cargo kanske försökte tjäna en extra hacka…

bwss-bg svarade 21 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    4 juli, 2003 vid 13:59

Kul en golfare med smak!!!! Eller?????

Lirar själv golf med Ben Hogan Apex (den klassiska bladmodellen). Klart sjönaste klubborna jag spelat med….

Hade inget med frågan att göra blev bara lite förvånad att jag på steffo läste Ben….

Rippa brett och må Ben´s ande vara med dig…

//Micke

• ben-hogan

Medlem
    1 augusti, 2003 vid 21:56

Kanske inte svaret jag hade hoppats på… men OK! blush.gif)

“There is no reason why any golfer shouldn’t be capable of building a repetitive swing, and constantly break 80.” Hennie Bogan, 1957.

Läs: “Hogan” av Curt Samson

“-Bennie, where did you learn to play golf?”
    “-I dug it out of the ground…”

• impact

Medlem
    4 augusti, 2003 vid 10:55

Det gäller att flyga med flygbolag! British Airways är riktigt bra och efter att ha flygit med dem ett flertal gånger har jag ännu inte behöv betala ett öre och grejorna har kommit med utan alltför mycket krångel. cool.gif smile.gif

• bwss-bg

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 08:39

Ben,

Ska du flyga med prylarna själv eller bara skicka hem dem?
    Jag ringde runt till 4-5 flygfraktbolag när jag skulle flyga reguljärt till Marocko eftersom jag vet att fraktbolagen normalt endast tar ca:20-25SEK per kg. Problemet är att de räknar efter antalet kubikmeter, och förutsätter sedan att 1 kubik motsvarar något i stil med 168kg. Ett ungefärligt exempel (om du reste från Sverige) med dina två brädor skulle då bli så här:
    Bädornas sammanlagda volym= (L)2,8m x(B)0,8m x (H)0,8m = 1,8 kubikmeter
    Fraktpriset blir då ca: 1,8kubik x 168kg x 23SEK = 6955SEK (enkel väg!) vilket ju aldrig kommer att löna sig för din del.

Om du ska flyga själv med grejerna utan att anlita fraktbolag blir priset fortfarande en överaskning på någonstans mellan 0-200SEK per kg. Kilopriset kan du kolla upp med reguljärbolagen, Britsh Airways har ex.130SEK/kg (åtminstonne på denna sida Atlanten), Iberia tar 200SEK/kg. Ett bra undantag är dock TAP som tacksamt nog gjort som charterbolagen och har ett fast pris för vindsurfingutrustning på 50 Euro (tror jag) enkel väg.
    Se till att få en bekräftelse (skriftlig om möjligt) från flygbolaget att du har bokat in din utrustning i samband med biljettbokningen. Min erfarenhet på det här området är att när man väl står i incheckningen så har de ingen aning om att du bokat in detta i förhand (även om personen i biljettbokningen bedyrat detta).
    Om du sedan verkligen får betala för din brädfrakt, vilket man alltså gör efter incheckningen, är helt slumpmässigt. En bra grej är att flyga tidig morgon eller sen kväll, då är ofta flygbolagens kontor på flygplatsen stängda och det finns liksom ingen att betala till (vissa flygplatser tar dock betalt vid inlämningen av specialbagage och då är det bara att slanta förmodligen).

I övrigt ska du naturligtvis försöka slimma packning så mycket det bara går. Har du två brädor ska du nog satsa på en dubbel-boardbag eftersom man oftast bara tillåts att ha EN vindsurfingbräda med sig (i incheckningen har de inget grepp om hur tjock en bräda är). Bär tungt i handbagaget, se till att du inte behöver betala för hela vindsurfingutrustningen som övervikt utan bara den som överskrider dina tillåtna kilon. Det skadar heller inte att sockra incheckningspersonalen med lite trevliga kommentarer och halvflirtiga leenden!

Hoppas du får nytta av dessa tips.
    Lycka till.
    tongue.gifBenny

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Övervikt på flyget??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.