Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone C4 2011

• gurra_g

Medlem
    29 september, 2010 vid 08:41

? Menar du chickenloppen? Den funkar ju perfekt! Behövs ingen ändring på den!
    Ska blir spännande o testa :p

• haze

Medlem
    29 september, 2010 vid 09:48

Ja på releasen. Funkar säkert till du gör illa dig och inte kan nå den med ”fel” hand.

Annars så är det en fin Kite.

• sourra

Medlem
    29 september, 2010 vid 10:49

Ozone verkar vara glada i sin assymetriska release. Mig veterligen är det bara de som inte har centrerad push-away.

• milkman

Medlem
    29 september, 2010 vid 14:29

Haha.. Jag trodde att Hasse menade release som i pressrelease. 🙂

• haze

Medlem
    29 september, 2010 vid 14:37

Jens kan du inte svara på min och Sourras fråga istället? Varför envisas med eran assymetriska release för? Det är en stor anledning till att inte rekommendera någon att köpa Ozone tex.

• yann

Medlem
    29 september, 2010 vid 16:08

Kunde inte bry mig mindre om releasen faktiskt och då har jag fått dra den ett antal gånger i kritiska situationer, bland annat under vattnet i en spolning. Inget fel på den. Gillar man inte bommen kan man ju köra vilken annan 4-linors bom som helst men jag ser faktiskt ingen anledning att inte gilla den.

• wakenils

Medlem
    29 september, 2010 vid 18:37

på en del märken behöver man tejpa releasen för att inte tappa delar när man kör urkrokat, det skulle jag vilja påstå vara en dålig lösning.

har dragit releasen nån gång, då har den fungerat utmärkt och är lätt att ladda om

ser inte symmetrisk release som en anledning att välja en kite eller en annan, kanske om man har tummen mitt i handen iofs…

• haze

Medlem
    29 september, 2010 vid 19:01

Det hela handlar om säkerhet… Lättare om det är en centrerad push away. Har sett skräck exemplet i sommar på en som hade skadad sig och inte kunde komma över med den friska handen och nå releasen då han hade gjort illa axeln på ”rätt” sida om chicken loopen. Det gick bra men ändå var det inte kul att se på även om han var en ”dum” tysk. Men nils jag förstår om du ser det på det viset. Då är det dumt oxå om mna tappar delar men jag ser så många konstiga saker här med tyskar så jag är mest efter säkerheten och inte urkrokade aspekter.

• gurra_g

Medlem
    29 september, 2010 vid 19:33

haha men herregud hur svårt är det o dra med den andra handen!!!!
    Känns som du fick leta länge efter o hitta nått o klaga på va? Börjar man känna igen nått mönster? hmm..

• haze

Medlem
    29 september, 2010 vid 19:46
    Gurra_g;633539 wrote:
    Känns som du fick leta länge efter o hitta nått o klaga på va? Börjar man känna igen nått mönster? hmm..

Det kan vara svårt… Och framför allt att dra mot sig om man är skadad.

Och jag har seglat med Ozone C4 och jag älskade den(sjukt nice kite fortfarande som jag sade till Nils i Falkenberg). Gillar även Catalysten. Vi säljer förmodligen dessutom Ozone i shopen nästa år då jag fick bestämma vad vi skulle ha in. Men i så fall utan bom om det går.

Så det är inget förutom centralreleasen som jag har emot de. Samma sak med Takoon som jag har testat senast igår. gillar kiten men gillar inte att de har samma idé med releasen som Ozone. Samma med gamla LF bommarna som hade releasen bara på ena sidan… Är inte många företag som inte har push away release nu.

Takoon, Ozone, Zeeko är de jag kommer på nu.

Edit: Glömde en regel här på Surfzone. Ge dig inte på kite märke med många anhängare för det kan inte vara fel på deras märke 😉

• sourra

Medlem
    29 september, 2010 vid 19:46

Mig kvittar det, jag kör inte Ozone. Jag hade en gång en bil som hade tutan som en spak bakom ratten. Det funkade det också men den var svår att komma åt under spontana road rage-infall.

• organismen

Medlem
    29 september, 2010 vid 19:54
    Gurra_g;633539 wrote:

Spelar ingen roll hur länge han fick leta efter något att klaga på, huvudsaken är att han hittade något att klaga på! Det innebär att det finns utrymme för förbättring på Ozone-bommen. Eller finns det några fördelar, för användaren väl att märka, med att ha den där den sitter?

• milkman

Medlem
    29 september, 2010 vid 20:25

Jag kan lösa ut CL med båda händerna, jag kommer åt från båda hållen och drar rakt från kiten. (inte åt sidan/utåt/neråt eller nått som kanske är svårt?). Det argument som kanske håller är att du kan ju vända CL åt andra hållet av misstag och sen missa någon mikrosekund på att sträcka sig efter releasen på fel sida. Å lyssnar man på er så skulle ju en konkurrents CL vara drömmen för den som säljer kiter. Men jag tycker att Ozones funkar bra, och har faktiskt några riktigt bra features:

Det är ingen risk att nått fastnar i releasen (typ sand etc), CL sitter kvar som du lämnade den när du krokade ut vilket gör det lätt som attan att kroka i, du kan spinna upp centerlinorna med ett enkelt handgrepp på CL. Och du behöver inte ha handen nära releasen när du krokar ur (eller i) så det blir inte så många ofrivilliga releaser, det är lätt som fn att ladda om, CL väger knappt hälften utav en metallösning. All mekanik är synlig hela tiden så man kan lätt kontrollera allt.
    Sen gillar jag att det fortfarande går att lösa ut den även efter magsläpning i grunt vatten eller snö, det är ingen smal sak med vissa lösningar.

Men allvarligt talat, är detta verkligen en så viktig fråga? Då borde ni ju engagera er i faran med block i kiten också, de skapar mer slitage i bridles och slits själva. En risk för haveri och okontrollerbar kite som följd.

Sen är det där med tutan intressant. Jag har min blinkers som en spak bakom ratten och den använder jag bra mycket mer än tutan. Det är jättelätt 🙂

• gurra_g

Medlem
    29 september, 2010 vid 20:34

Nääää den är bara livsfarlig! Helt galet att jag kört med den flera år och överlevt och samtidigt känt mig 100% trygg!

• sourra

Medlem
    29 september, 2010 vid 21:03

Var då glad att inte blinkersfunktionen sitter på en spak mellan sätena. För övrigt så är blocken på moderna kites gjorda så att kiten inte blir okontrollerbar om rullen skulle lossna så det är ingen issue.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone C4 2011

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.