Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ozone instinct light II (2008) hjälp med linlängd

• ozone instinct light II (2008) hjälp med linlängd

Publicerad av _dave på 7 september, 2012 vid 19:58

Köpt en billig light II 5m till grabben. Fixade till egen bom med ozones special system. Med jag tror att jag läste att alla 5 linor skulle var lika lång. När vi testade idag var det inte in närheten av korrekt. mittlinan var typ 50cm för lång. När jag kortade till det så var det framlinor som var hängande.

Alla bridles se ut som originaldelar. Bridle till mittlinan är dock ganske lång.

Någon som vet lin längd på ozone 2008?

Mvh
    Dave

_dave svarade 12 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • milkman

Medlem
    7 september, 2012 vid 22:10
    _Dave;697735 wrote:
    Köpt en billig light II 5m till grabben. Fixade till egen bom med ozones special system. Med jag tror att jag läste att alla 5 linor skulle var lika lång. När vi testade idag var det inte in närheten av korrekt. mittlinan var typ 50cm för lång. När jag kortade till det så var det framlinor som var hängande.

Alla bridles se ut som originaldelar. Bridle till mittlinan är dock ganske lång.

Någon som vet lin längd på ozone 2008?

Mvh
    Dave

Linorna är lika långa, men bridlen till femte linan är längre än de andra vilket de löste genom att korta ner infästningen på andra sidan.
    Sen så ändras förhållandet mellan femte och de två andra när du trimmar ner kiten, det var 2 till 1 / femte/framlinor.

Jag ska se om jag kan hitta en bom som jag kan mäta på. Men tills dess; i mitt huvud poppar 53 cm upp.. Vet inte om det stämmer. Det rätt lätt att känna när det är rätt, då kiten ska precis flyga på femte och främre linorna när bommen är längst ut. Och den ska inte stalla när bommen är längst in. typ 🙂

• _dave

Medlem
    8 september, 2012 vid 07:16

Tack för snabba svar!

Milkman;697743 wrote:
    Linorna är lika långa, men bridlen till femte linan är längre än de andra vilket de löste genom att korta ner infästningen på andra sidan.

Om jag har förstått rätt, när manualen så ”all lines have the same length” menade dom inte vad dom menar idag när man mäta all linclusive.

Eftersom jag har alla linor lika lång från baren så skal försöka korta ner brideln på 5e bridlen på kiten med typ 53cm.

Milkman;697743 wrote:
    Sen så ändras förhållandet mellan femte och de två andra när du trimmar ner kiten, det var 2 till 1 / femte/framlinor.

Det har jag ready to rock.

Tack för hjälpen

Dave

• _dave

Medlem
    8 september, 2012 vid 07:28

Hittade detta om den förste instinct (som funke med samma bar?)

The actual lines are all the same length (25m or 27m) but the leaders are not! That will result in (bar at full power i.e. Cl at bar, adjuster open)

1. The 5th line 1m shorter than the 2 center lines
    2. The two rears about 5 cm shorter than the two fronts (can be adjusted with build-in line adjusters)

http://forum.kitecrowd.com/kitesurfing/ozone-instinct-line-lengths-180471.html#post2162329

Update: med lite justering funkade detta bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ozone instinct light II (2008) hjälp med linlängd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.