Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone zephyr

• Ozone zephyr

Publicerad av lovet på 6 maj, 2010 vid 14:37

Någon som har test kört ozone zephyr? e de värt å lägga pengar på en större drake, har en 12a och 9a förtillfället men vill även kunna köra i lite mindre vind…

skotten svarade 14 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • eliasp

Medlem
    6 maj, 2010 vid 14:44

roligare å ha en men kan köra i mer vind =)

• wakenils

Medlem
    6 maj, 2010 vid 14:56

jag körde den några gånger i höstas och anser att det är värt att ha en stor kite när vinden är svag
    den är betydligt snabbare och mer responsiv än vad man kan förvänta sig, den höjdar inte enormt men imponerande i hur svag vind man fortfarande håller höjd och kan köra wakestyle
    den klarar byig skitvind bra också, väldigt sällan hindenburg
    det mesta i första delen av den här är med zephyr [ame=”http://vimeo.com/7731732″]Cold Slider on Vimeo[/ame]
    testa om du får chansen!

• ewald

Medlem
    7 maj, 2010 vid 07:23

Håller med. Zephyren är en kompetent och välutvecklad drake. Har sett en snubbe i Egypten kört den vid tre sekund och kom inte in förrän mätaren stog på runt tio. Jag har kört den i 2-4 sekund på snö och gillade den verkligen, just för att det finns bra pop, den svänger snabbt och sväljer ett stort vindomfång.

• pjoter

Medlem
    7 maj, 2010 vid 09:26

Simon här nere har en och verkar nöjd. den såg snabb å fin ut för sin storlek. Hade mer gissat på runt 15kvm när man såg den från land.

Den kommer hårdtestas mot FS speed3 19DLX i sommar. 🙂
    Ska bli riktigt kul å se hur kompetent den egentligen är (räknar såklart inte med att den har en chans mot speed3 i lätt-lättvind men den kan ju ge en massa kul åkning för pengarna ändå i dom sura 5m/s som skånska sommaren ofta ger).

• _sofia_

Medlem
    7 maj, 2010 vid 20:02

Testade en i Egypten, som sagt så tuffar den på i lätt lätt vind och vad jag tyckte regerade den inte i byig vind alls utan är stadig och trevlig utan att vara för slö i svängarna. Jag körde den även när andra var ute med 10-12or, så den kunde ”svälja” mkt vind oxå utan att det blev jobbigt för en själv.

• skotten

Medlem
    7 maj, 2010 vid 20:09

Yann told me they are shit….

• skotten

Medlem
    7 maj, 2010 vid 20:15

Yann told me they are shit… I dont know if thats true though, because I havent tried them…

Yann;606646 wrote:
    dear skotten, I think I love you.. I lie in bed every night and stare at your photo pinned up beside my brittany spears posters and wonder what we could accomplish together.. I dream of us walking hand in hand down a beach together, laughing and talking about old times with the sunset warming our faces… oh and the Zephyr looks PANTS by the way, I think Cabrinha based their design on it….
  • milkman

Medlem
    8 maj, 2010 vid 23:04

Gäääsp. Lättvind suger verkligen. Och ärligt talat, hur kul ser det ut att vara?
    [ame=”http://vimeo.com/9397514″]2010 Ozone Zephyr 17m Light Wind Kite. Adana Seyhan Lake. video by gopro hd on Vimeo[/ame]

Fast det grymma med Zephyr är ju att den faktiskt är en rolig kite, så ska man verkligen ut i dålig vind så är det ett bra val. Sen när det blir 5-6 m/s så är det meningsfull kiting istället för den där kitingen som mest går ut på att hålla höjd…

Kul att notera att många forumfrågor om Zephyr blir Foilreklam på nått sätt, (se kiteforum.com etc). Konstigt då detta verkligen inte är en foil. Zephyr är gjord för de som gillar tubar och som vill att kiterna ska kännas så. Kanske har de fått offra första platsen i sugkiting för att lyckas.

Hittade också vår test när vi fick Zephyren. Det blåste nog kring 6-9 m/s under dagen så tyvärr inget lättvindstest, men bilderna blev roliga och det var grymt att köra den. Här:
    http://www.surfbussen.nu/post/Zephyr-testad-pa-Dalaro.aspx

Jag ska fundera lite mer om vilken ultimata 2kite combon är numera, kanske läge att skita i 12:an och köra Zephyr och 10 eller 9:a bara?! Får återkomma om det.

• acemattias

Medlem
    8 maj, 2010 vid 23:40

Det jag undrar över är hur den är att relauncha?
    Enligt min erfarenhet är SLE drakar (till skillnad från foil) eländiga att återstarta från vattnet när man kör i lägre delen av vindregistret.

• pjoter

Medlem
    9 maj, 2010 vid 10:27

Haha, du är så söt Jens. 🙂

De e gött att du använder samma argument som du totaldissade för ett par år sen när ozone inte hade lyckats bygga en lättvindskite..

Ska som sagt bli kul å testa i sommar å se hur kompetent den är på riktigt och hur mkt som är säljbull. 🙂

• kalle07

Medlem
    9 maj, 2010 vid 13:23

håller nog på foilen som är mkt effektivare o mkt enklare att pumpa… testa Flysurfer speed3 15 så kan du köra och hoppa från 4 ms

• skotten

Medlem
    9 maj, 2010 vid 14:48

haha we can all laugh right now when there is still power in the wind, but I promise when the summer comes we will all be looking at the dude riding the lightwind kite from the beach in envy.

I agree with Jens, lightwind isnt awesome fun, but I would rather have a zephyr than be standing on the beach wishing I had one : )

• gurra_g

Medlem
    9 maj, 2010 vid 16:02

Jag tycker vi borde få ner en Zephyr till Halmstad/mynningen så vi kan få testa lite :p

• pjoter

Medlem
    9 maj, 2010 vid 16:54

de e så gött att lättvind alltid betyder tråkigt och på något sätt är lika med underriggad.

Har jag bara med mig min 9a så tycker jag 8m/s suger (visst det går att köra men hur upphetsande är det?) har jag däremot med mig 12an flyttas det där nu suger de neråt några m/s och med en större kite flyttas det ännu längre ner. Så tvärtom gör lättvindsgrejer så man slipper va underriggad trots lite mindre vind. Så bara för att vinden suger för en vanlig 12 kan de va fett ladd med något större eller mer effektivt.

Det imponerar inte så mkt med vindstyrkan på zephyren jens, 5-6m/s är sweetspot för min gamla fuel 17 -03 där den ger massiv!!! pop och är stabil som ett lok för alla wakestyletrick så detta är ju inte direkt nått nytt å revulotionerande med en kul kite som funkar i dom vindarna. Det gamla ärket är ju också en riktig tubkite med så mkt c-kite känsla man kan tänka sig. 🙂

men men, med bra reklam kan man göra vad som helst nytt å revolutionerande.

ps, FS speed (1, 2 och 3) ger meningsfull kiting när den här behöver jobbas för att hålla höjden. 🙂

• gurra_g

Medlem
    9 maj, 2010 vid 17:08

Har du testat kiten Pjot?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone zephyr

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.