Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone zephyr

• pjoter

Medlem
    9 maj, 2010 vid 17:46

haha klart jag inte har! de e väl ingen ide å skriva åsikter om en kite om man redan testat den? Så gör vi inte här på steffo, det borde du väl veta efter den här tiden. 🙂

Men jag har spanat på den en del då den kördes i habo av simon. Var sugen på att testa men pallade inte byta om för att förnedringssurfa med den.

• skotten

Medlem
    9 maj, 2010 vid 21:56

this thread is far too serious, I was hoping Yann would write something…

• yann

Medlem
    10 maj, 2010 vid 05:03

🙂 Lättvind är inte min grej riktigt.

• milkman

Medlem
    10 maj, 2010 vid 06:30

Sorry Skotten, jag gillar att vara seriös… But there is still something for you here….

Om relaunchen. Hittade en kort snutt om reverse launch.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=auIvgcAG1go”]YouTube- Ozone Zephyr reverse launch[/ame]
    under/kring 4m/s blåste det tydligen. Vet inte om det går att göra likadant på vatten eller om du måste försöka starta i fönstret.

Jag har inte testat kitens absoluta lowend med en lättvindsbräda själv. I förra inlägget ser ut att ha väldigt lite vind, och en vanlig bräda. Här är en snutt som påstås vara 4-5 m/s 85kg och inte lättvindsbräda.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=-T3sfFIarNA”]YouTube- 2010 Ozone 2010 Zephyr Kite[/ame]

(Vår ”mördande reklam” här: http://www.kitekraft.se/kitesurf/ozone-instinct-zephyr-lattvindskite-komplett.html )

Här är föresten en vindstilla kitefilm på nått annat som jag inte har personlig erfarenhet av:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=82f0nbQC4iM”]YouTube- Kate Bush – Kite (Live in Germany)[/ame]

PS. Torrsurfa som mig, fanns mycket på youtube: http://www.youtube.com/results?search_query=ozone+zephyr&aq=f

• skotten

Medlem
    10 maj, 2010 vid 06:51

hahaha naaajs, this is more like it!! : ) It looks pretty alive for a 17m2!… holy crap thats big!

Its good to see that it can actually get itself outta the water, just goes to show that the kites are waay lighter than they used to be.

• ewald

Medlem
    11 maj, 2010 vid 13:55

Jag har testat Zephyren under två timmar, tog lite bilder och skrev ner några rader för er som är nyfikna på draken.

Test av OZONE ZEPHYR 17Kvm

• lovet

Medlem
    11 maj, 2010 vid 14:42

Verkar ju kanon att kunna ta höjd från 4m/s från, du får gärna skriva lite mer sen när du har testat den mer, tex när du börjar bli överriggad och hur den funkar att vattenstarta i lätt vind hade varit kul att få reda på

Tack för era svar

• simonm

Medlem
    11 maj, 2010 vid 17:55

Tjena,
    Jag gillar kiten som sagt. För mig handlar det inte så mycket (ännu, kanske blir så i sommar) om att ligga och pressa ut det sista ur vinden i 4 m/s för att kunna höjda, utan istället om att kunna leka och ha kul i 5-6 m/s utan att behöva behöva kämpa för att kryssa tillbaka efter hoppen. Precis som Pjott skriver så är det ju så att det roliga börjar tidigare helt enkelt.
    Kiten är sjukt stabil och väldigt lätt för sin storlek (jag har även Pjotts gamla 17m2 SS fuel i en låda här hemma och den väger nog dubbelt så mycket :)).
    Den är inga problem att loopa f.ö. (man hinner innan man landar :)).
    Ser ni mig i Habo så är det bara att hojta så får ni (kanske) testa :).

/S

• haze

Medlem
    1 juli, 2010 vid 12:59

Kommer för övrigt två nya lättvindskites från North i Aug/Sep som kommer vara 16 eller 18 kvm. Ryktet säger att den skall vara snabbare än Zephyren. Ser framemot att få testa den i Aug/Sep.

• pjoter

Medlem
    1 juli, 2010 vid 14:03

En liten lättvindsupdate angående zephyren och Speed3…

Har kört zephyren lite kort och igår blev det en lång session där jag körde speed3 och simon sin zephyr. rent enkelt kan man säga att båda funkar fint. 🙂

Då jag körde zephyren var det ultralättvind, de flesta andra kites trillade ner och jag kunde precis hålla höjden med en nobile-skim. Då upplevde jag kiten som lika slö som en speed3 men den gjorde fortfarande sitt jobb utmärkt.

När vi körde igår hade jag en del bättre tryck än simon, man såg han fick jobba bitvis med skimmen och tog flera walk of shames medans jag låg och lekte urkrokat med speed3 19 och min vanliga xenonbräda. Detta var dock när vinden var i botten, så fort det ökade på lite hade vi bra tryck båda två, dock tog inte simon närheten av lika mkt höjd, vet dock inte om det berodde på kiten eller att han ville köra närmare land.
    Det var också ute andra 13-14 kites som fick kämpa klart mer. När de kunde köra hade jag bra ladd och när jag lekte urkrokad stod dom stilla.

Så enligt mig så ger båda kitesen riktigt kul kiting med bra ladd då en 12-14 precis går att köra. Vilket i mina ögon är helt grymt med tanke på hur många sådana dagar det är på en svensk sommar. Tilläggas kan väl också att det är dom dagarna det är riktigt soligt och gott och superplatt vatten. 🙂

Efter mina senaste yberplattvattensessions med speed3 så sticker jag hellre ut å surfar i 5m/s än i 7m/s. 12:a dagar är numera de dagar jag minst gärna surfar. Antingen 6/9a i vågor eller 19 i superplatt.

• milkman

Medlem
    2 juli, 2010 vid 10:20

Jag har också fått massor med sessions med Zephyren sen sist. Den har räddat många dagar på vattnet. Jag har lånat ut den rätt mycket också och så här skulle jag sammanfatta den nu:

Jämt tryck, även i svängarna. Låter konstigt men påminner om en C-kite på det sättet. Stora bow brukar ju tappa i svängen för att sen ge ett ryck när den får fart igen.
    Det är ingen ultralättvindskite. det behövs mellan 4 och 5m/s för att jag ska klara av att hålla höjd. Men jag kommer jag på mig själv att föredra zephyren alla dagar när vinden är ojämn. Då slipper jag irritationen med att det bara funkar i byarna och resten av tiden är förnedring (rätt vanligt i Stockholm). Det är en roligt kite även i 8-9 ms så just nu är detta min mest använda drake.
    Svänger fortare än tex Crossbow 13m och Sport 15m från förra året. Jag hinner loopa landningarna, och i lättvind är det lätt att göra en loopad transition.
    Otroligt jämnt drag, något som är ovant för en del som väntar på rycket. Jag tycker det är grymt bra.

För mig som hatar lättvind är det en grym kite, jag vill ju inte ut i bleke men nu har jag kunnat sänka gränsen när det fortfarande är meningsfullt att kita, och jag har fortsatt köra även när jag kunnat byta ner mig till C4 11m. Testa om ni får chansen.

Just ja, hittills har den räddat några dagar för mig på Mellbystrand och Björkäng också, så det är nog inte bara en Stockholmskite ändå 🙂
    (Och om det finns någon skola som vill kunna köra brädstarter i lättare vind så snacka med mig om skoldealarna.)

Några foton från förra gången.

• skotten

Medlem
    2 juli, 2010 vid 15:06

I guess we are all hanging onto straws that there will actually be wind for the kitetour in habo… but hell it could just be kites like this that save the day : ) I look forward to trying them out for sure!

Follow us on FB and Twitter!!

http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone zephyr

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.