Som Ni alla vet har det varit en vindfattig höst så det har inte blivit så många möjligheter att testa landbrädan. Det lilla jag kan konstatera hittills är:
Ojämt eller grovt grusunderlag = rätt värdelöst p g a att det blir mycket motstånd.
Gräs = kändes rätt ok men jag hade för lite vind vid tillfället. +5-6 m/s bör fungera men inte därunder.
Asfalt = naturligtvis bäst och brädan går igång ungefär som på is men motståndet är förstås aningens större. +5-6 m/s bör fungera men inte därunder. Så länge vägbanan är torr greppar gummihjulen bra.
Något annat som jag noterat är att det är svårare att höjda på land än på is. Detta knölar till det hela om man inte har tur att ha vindriktningen tvärs färdriktningen.
Eftersom nu asfalt verkar vara bäst så finns ju naturligtvis möjligheten att köra med vanliga longboardhjul istället för gummihjul. Jag har själv ingen som helst erfarenhet av longboard men det finns ju en uppsjö av olika varianter, om det ex. är så att man prefererar bra grepp,
De flesta som kör isbrädor kan ju lätt konvertera brädan till en landbräda om väntan på is blir alltför smärtsam. Det är bara att åka till Biltema och köpa två gängrör 12 mm, 2×4 muttrar M12 och hitta lämpliga hjul på nätet eller Jula, m fl ställen. Sedan drar man gängröret genom befintliga rotationshål och låser det med två muttrar på insidan.