Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing PA minnesrace helgen 20-21 Augusti i Klagshamn

• rasmus_w

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 16:48

Jag tyckte det stod RRD, vilket borde betyda första årgången RRD-racers. Och jag kan garantera att det inte finns nånting med de brädorna som är långsamt, inte på något vis. Däremot så är de väldigt ömtåliga brädor (i alla fall den jag hade) och de flesta var rejält svårseglade. Men kan man brädan och vågar stå på så kan det nog gå väldigt fort.

• swe117

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 17:11
    guzzi;666986 wrote:
    Skulle någon som var med ge en ärlig förklaring till resultatet. Hur kan nån vinna på så gamla grejor? Var det verkligen farten som var högre med de gamla kitet eller var seglaren mer taktisk och försiktig, ramlade alla utom han i pluret? Vilken bräda och vilket segel var det?

Grejen är att det inte bara hänger på prylarna…
    Lars Persson är en utomordentligt duktig seglare med många års rutin. Dessutom satte han alla gipparna i alla heaten. I slalom är farten viktig, men långt i från avgörande. På en bana som som inte har särskilt långa “ben” blir därför tekniken en viktig del. Visst fanns det andra seglare med som är av samma kaliber som Lars, men det kan räcka med lite otur, tex att uthalstampen går av eller att man missar en gipp så blir man tillräckligt efter i heatet för att inte hinna i kapp. Till saken hör att Lars prylar fortfarande är snabba och i princip kan mäta sig med dagens utrustning, men åter igen, är det seglaren som står på plankan som är “tricket” 😉

• swe117

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 17:17

Seglet är ett NP VX2 7.1 och brädan en RRD med samma årsmodell, men av okänd storlek och modell. Troligen ca 270cm lång och ca 80-85 liter.

• andersbq

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 17:18

Med risk att det blir en känsla av bortförklaringar.
    1. Lars är en grym seglare, dessutom vältränad och relativt lätt.
    3. Lars är inseglad på sin utrustning och Klagshamn
    3. Banan var kort och choppig och startlinjen var också kort och minst sagt befolkad.
    4. I “kort-slalom” så är inte farten alls viktig, utan timing i starten och snabba tajta gippar.
    5. Man kan nästan inte segla om på rakorna.
    6. Gamla slalomgrejor planar snabbt och är lätta att gippa
    7. I stort sett alla utom Lars ramlade minst en gång.
    8. Vissa (iallfall mig själv, hade katastrofalt dåligt trim på grejorna och många av oss är dessutom mediokra slalomseglare, dessutom är det ingen fördel att väga mycket).
    9. Jag är ännu mer impad av Klang som trots frekvent badande kom tvåa!
    10. Även om detta var Sveriges största slalomtävling 2011, så var det inte SM, utan vi körde för att hedra den goa pågen Per som dog alldeles för ung, så många körde nog främst för detta. Annars hade säkert vissa av oss varit i en ankdamm eller på annan blåsig spot i helgen.

• p-malmkvist

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 17:57

“gamla slalomgrejor planar snabbt och är lätta att gippa” nja vete katten:grin:

• klang

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 18:08
    andersbq;666995 wrote:
    Med risk att det blir en känsla av bortförklaringar.

9. Jag är ännu mer impad av Klang som trots frekvent badande kom tvåa!
    ….

Uhhrrmm… jag missade faktiskt inte en enda gipp, däremot kraschade jag startbåten i första heatet. Eftersom de flesta sedan badade i en eller flera gippar kunde jag faktiskt komma ikapp och sluta på en 2:a plats… men det kändes rätt hopplöst när jag väl kom upp och iväg… ge aldrig upp…

Jag och Lars var ungefär jämn snabba, vi fick faktiskt många sida vid sida ben… däremot var han ypperligt taktisk och bättre tekniskt sätt. Jag tror att jag hade lite bättre fart när det blåste på, medan han körde fortare när vinden lättade… och jag hade ändå 8.0…. vojne… Efter gipparna kom han iväg snabbare….

Medan jag bara precis lyckades hålla mig stående i gipparna valde Lars spår och prångla sig in precis vid boj…. och plocka vind. Sedan parkerade han ca: 2m i lovart om mig tills han var förbi… oavsett om jag höjdade eller slörade… så jag kan bara hålla med BQ och Uffe att Lars är utomordentligt duktig… ska bli kul om vi får köra SCK klubbmästerskap… Lars har sagt att han kommer igen… denna gången ska det inte lämnas några luckor vid bojarna… 😉

I heat 3 (tror jag det var) fick jag till en riktigt bra start, kom med marginal till boj först, men kunde bannemig inte ta mig därifrån… Tror åtminstone 6 åkare tog sig förbi innan jag äntligen kom iväg… även där skulle det varit annorlunda om jag gippat och gått ut nära bojen… för många speed kilo och stulen vind… Lasse låg då precis före i flera varv… och jag försökte faktiskt pressa mig förbi i en av sista gipparna i heat 3, han gick in för gipp rätt nära bojen… jag trodde såklart det skulle bli gott om plats man han gjorde en värsting sväng och lämnade ca: 20 cm… så det blev tvärnit för mig… (flare-gybe typ) Lars berättade att han kände min bräda i baken när han skulle kroka i… när jag flippa seglet var det med lätt touch på hans rygg… så enkelt var det alltså inte…

Paddy var nog min egen favorit, vid uppvärmningen hade han riktigt bra fart och grymma planande gippar trots chop… tänkte att vi andra får slåss om 2:a platsen… Men Paddy underhöll oss istället med en show innehållande ofrivilliga men spektakulära effekter… 😉

BQ, du hade ju riktigt bra fart på rakorna… men det får nog bli lite gippträning i TT framöver 😉

Jonas Frii är även han ett starkt kort vid våra slalomtävlingar, bra teknik och väldigt jämn seglare. Jag och Jonas slutade på samma poäng men jag hade någon bättre placering i något heat.

Habo trojkan med Alex, Thomas och Jonas blir vassare och vassare. Efter lite fler race så jäklar… det är något speciellt med att köra tävling… det blir liksom inte det samma som när man kör själv…

Jag är grymt nöjd med min prestation denna helg, gjorde ungefär som jag hade funderat på tidigare. Var fokuserad på min egen åkning och taktik jämfört med hur jag låg till placeringsmässigt, vilket annars brukar ställa till det för mig…

• andersbq

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 18:20
    Klang;667006 wrote:
    Uhhrrmm… jag missade faktiskt inte en enda gipp, däremot kraschade jag startbåten i första heatet. .

Oj ursäkta, eftersom du körde om mig tre gånger så antog jag att du hade badat lite du med!

• tobhed

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 18:49

Tror att den stora anledningen till att Lars vann var att jag inte ställde upp 😉

Hans segel är sjuuukt bukiga så om det inte blåser mer än vad det gjorde i lördags så flyger han iväg, sen är han ju erkänt snabb och har vunnit KM ett antal gånger här i Klagshamn. Som lite inside info kan jag även berätta att han aldrig hade orkat ett fjärde heat…

• guzzi

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 18:55

Bra svarat alla, nu blev det lättare att förstå. Gamla grejor men fortfarande hela och snabba + en rutinerad och vältränad seglare ger resultat. Jag kommer ihåg VX2, hade ett själv, snabbt segel då och säkert nu med om det vore helt. Åren går men det var väl inte 17 år sedan. Jag kanske rent av köpte det av Per när han jobbade i surfbutiken i Halmstad. RIP Per.

• hanko

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 20:06

Absolut sist i år är iaf Hänkö-777. Kom inte ens fram till Klagshamn och har inte ens lagt brädorna i vattnet förutom barnens RRD med 3.2:an ! Gott att läsa allt från den gångna helgen och Per har varit i mina tankar! Give the Iron… !

• klang

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 21:12
    andersbq;667009 wrote:
    Oj ursäkta, eftersom du körde om mig tre gånger så antog jag att du hade badat lite du med!

Hahaha… Jag må hända inte trillade i, men jag fastnade likväl, shit va roligt det är, kul när man kan kriga så igenom hela heaten

• klang

Medlem
    23 augusti, 2011 vid 21:18
    tobhed;667019 wrote:
    Tror att den stora anledningen till att Lars vann var att jag inte ställde upp ;-)…

Så ska låta, revansh på SCKs KM.

Ni andra som osså vill försöka sätta Lars o hans 90-tals prylar på plats, gå med i SCK o kom o kör så att det ryker…

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing PA minnesrace helgen 20-21 Augusti i Klagshamn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.