Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › På skuldran av Teahupoo ..
-
På skuldran av Teahupoo ..
Publicerad av anonym-anvandare på 9 december, 2005 vid 15:44Jag bara råkade se den här totalt sjuka bilden av den berömda vågen. Man ser den i Polakowfilmen – men man fattar aldrig att den är så sjukt stor … Begreppet att befinna sig på “skuldran” får en ny dimension ..
… sinnsyvt!
Quality
wave quality: Totally epic, in the top 30…
experience: Pros or kamikazes only !
frequency: Very consistent (150 day/year)Wave
type: Reef-coral
direction:
power: Hollow, fast,
normal: length Normal (50 to 150m)
good day Normal (50 to 150m)
bottom: Reef (coral, sharp rocks etc..)Access
It’s at “The End Of The Road” on the Tahiti south road (and then a long paddle out to the reef!).
More Details
week crowd: Empty
week-end crowd:Empty
hazards:mackansaro svarade 19 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Man kan aldrig stirra sig mätt på den där vågen. Ser så jävla elak ut.
-
men hur fasen gör man om man launch’ar i mitten, eller det gör man kanske bara en gång…
-
Är den någon våg man aldrig tröttnar att titta på så är det danna!! Fan man kan riktigt känna hur hela härlighetan vibrerar av kraft, snacka om vägg!!!
-
Vågen ser fan ut som en förkastning! Ngn här som anser sig ha skills nog att surfa en sådan våg? Jag hade hellre ätit upp mina våtskor än försökt mig på det..
-
Skills va det ja…
Behövs nog lite sådant. Annars är det nog ett ganska trevligt, spännande och säkert sätt att avsluta jordelivet på
-
Vågen på första bilden var riktigt läskig.
Men är inte vågen i början på Billabong Odessey ännu större? Den mår man ju nästan illa av att se . Finns det något bestämt världsrekord över vad som är den största våg nån någonsin surfats?
-
filmen går ju ut på att hitta världens största våg o surfa den…tror den är 100ft (typ 30m)
-
Tycker den första vågen är mycket sjukare även om den inte är lika hög kanske.. Fan, vet inte om det ens går att definiera som VÅG.. känns faktiskt mer som en helt fucking hav!
-
jo visst Jaws är större..men tehupoo är nog fraktigare o farligare.
om man kollar på läppen så är ju tehupooo så jävla fet…ser ju ut som hela havet kommer bako o det bara är ett hål framför… jeje va vet jag..riktigt respektingivande med bigwave i.a.f… -
Hellre Jaws (eller Cortez Bank) än Teahupoo när hon är som grymmast
-
Jaws och Cortez ger MYCKET större vågor än Teahupoo. Det är knappt jämförbart.
Däremot är Teahupoo antagligen världens mest annorlunda våg, om man inte räknar med Tidal Bores och andra skumma fenomen.
Vågen bryter under havsnivå. Vågen Laird Hamilton surfade på i augusti 2000, som är en av de största som surfats där, hade ett fejs som var ca 8-8.5 meter högt. Baksidan var däremot bara några decimeter hög. Ingen annan våg har så bisarrt stor skillnad mellan fram-och baksida.
Nästa sak är att Teahupoo bryter mot tumregeln att en tio meter hög våg behöver tio meter djupt vatten för att bryta. Blir du spolad på Jaws eller Mavericks så kan vågen tryck ner dig lika djupt under ytan som den är hög. Ta en titt på en bunt bilder från Teahupoo. Det är inte alls ovanligt att botten syns, det är max en meter ner till botten, som består av korall. Det här är i och för sig inte lika unikt, pipeline på Oahu bryter också på tokgrunt vatten, men det är ändå rätt ovanligt.
Sen bryter vågen så fort att somliga kallar den för ett “glorifierat close-out”. Den stänger inte riktigt, men den bryter så fort att det mest är en definitionsfråga.
Logga in för att svara.