Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Packa surfgrejorna på taket

• Packa surfgrejorna på taket

Publicerad av nlc på 29 april, 2008 vid 12:18

Tjenixen

Har tidigare kört runt med allt i bilen eller eventuellt med en bräda på taket, men nu har vi fått tillökning i familjen vilket medför krav på 2 passagerarplatser inne i bilen och slutpå segel- och mastmys vid långresor. Så min fråga till den samlade konfens kunnande är: Hur packar jag enklast och bäst 2 brädor (65-70 cm breda), 4 segel (4.7, 5.7, 6.7 och 8.0), två master (400, 460) samt två bommar på mitt vadderade takräck?

Jag har en segelbag som rymmer alla segel och master, men inte bommarna. Brädorna är för breda för att ligga brevid varandra och måste väl rimligtvis därför ligga dubbelt. Sökte runt lite här på konfen, och hittade två huvudalternativ:

• Brädorna på ena sidan, botten upp, nosen framåt, bommarna ovanpå. Segel och master i bag brevid.
      – Känns intuitivt, men ska man köra brädorna i eller utan boardbag? Hur minimerar man risken att bommarna gör skada på den översta brädan?
    • En bräda under, botten ner, nosen bakåt, en bom ovanpå, två segel däremellan, toppa med en bom och den andra brädan med botten upp och nosen framåt. Två segel och masterna brevid.
      – Blir brädhögen stabil på detta sätt?

Tips, kommentarer, förslag?

nlc svarade 16 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mahi

Medlem
    29 april, 2008 vid 12:33
    NLC;461806 wrote:
    Tjenixen

Har tidigare kört runt med allt i bilen eller eventuellt med en bräda på taket, men nu har vi fått tillökning i familjen vilket medför krav på 2 passagerarplatser inne i bilen och slutpå segel- och mastmys vid långresor. Så min fråga till den samlade konfens kunnande är: Hur packar jag enklast och bäst 2 brädor (65-70 cm breda), 4 segel (4.7, 5.7, 6.7 och 8.0), två master (400, 460) samt två bommar på mitt vadderade takräck?

Jag har en segelbag som rymmer alla segel och master, men inte bommarna. Brädorna är för breda för att ligga brevid varandra och måste väl rimligtvis därför ligga dubbelt. Sökte runt lite här på konfen, och hittade två huvudalternativ:

• Brädorna på ena sidan, botten upp, nosen framåt, bommarna ovanpå. Segel och master i bag brevid.
      – Känns intuitivt, men ska man köra brädorna i eller utan boardbag? Hur minimerar man risken att bommarna gör skada på den översta brädan?
    • En bräda under, botten ner, nosen bakåt, en bom ovanpå, två segel däremellan, toppa med en bom och den andra brädan med botten upp och nosen framåt. Två segel och masterna brevid.

Testat olika varianter och kommit fram till detta som det bästa när man är många i bilen och mycket utrustning skall med:

Brädorna i fodral på ena takhalvan med botten uppåt. Bommarna ovanpå översta brädan med bomhuvudet framåt (bomhuvudet ovanför fören på brädorna, blir då ett mellanrum då fören är uppböjd så brädorna inte blir skadade). Segel och master i bag (som man kan spänna runt masterna) bredvid brädorna.

Jag har kört 4 brädor, 6 segel, 4 master utan att ha något i bilen. Har aldrig tappat nåt.

Köp ett gäng breda spännremmar på surfers el liknande.

Tar rätt lång tid att surra dock…

/Magnus

• svennebanan

Medlem
    29 april, 2008 vid 13:01

Jag har kört två brädorna på varandra bredvid en Pro Limit session bag innehållandes 3 master 2 bommar och tre segel. Det går snabbt att surra, men sessionbagen blir rejält tung.

http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=19&pid=84

• fastforward

Medlem
    29 april, 2008 vid 18:20

Röstar även jag för session-bagen. Eller köp en större bil.

• rosen

Medlem
    1 maj, 2008 vid 14:02

funkar inte släpvagn? man kan tom ha en med kåpa så har man förvaring och stöldskydd inbakat.

”standardmåtten” på en släpvagn är väl drygt 252-258 och då får man väl ner de flesta brädor och master. Inreder man det lite har man sitt eget surfcenter bakom bilen.

Ngn som har likn lösning? nackdelar?

• thomme

Medlem
    1 maj, 2008 vid 14:38

Så här kan man också packa surfprylar och familj. Brädor i bagar + master bag + segelbag direkt på taket mellan railsen – drar mindre soppa och mindre risk för dyrare färjebiljett. Se bara till att inte få in sand mellan bag och lack ( ffa danmark ).

Släpvagn har jag också funderat/skissat på ( obromsad c.a 400-500 kg )

• oscar

Medlem
    1 maj, 2008 vid 15:23

Windsurfingmag testade förra året vad som drog minst soppa. Botten neråt och nosen bakåt är det som gäller enligt dem.

• ola-h

Medlem
    1 maj, 2008 vid 15:26

Drar det verkligen mindre soppa om man har de tre barnen på taket?

• oscar

Medlem
    1 maj, 2008 vid 15:29

Dom har ju botten neråt men borde vrida sig 90 grader…

• thomme

Medlem
    1 maj, 2008 vid 19:27

Njae ungarna satt bara där när vi väntade på färjan.

• doffe

Medlem
    1 maj, 2008 vid 20:21

@NLC 461806 wrote:

Tjenixen

http://www.surfbox.de/surflinebox.htm

• nlc

Medlem
    2 maj, 2008 vid 06:49

Tack för all input!

Resan (Malmö-Kalmar-Oskarshamn-Gotland) gick i onsdags med ett takräck lastat med två brädor i bag med botten upp och nosen framåt på vänster sida och två bommar ovanpå det. På högersida en NP quiverbag med 3 segel och två master. Funkade fint även den övre brädan kunde vicka och glida lite pga dålig friktion mellan bagarna. Bilen drog mindre än 1 dl mer per mil än normalt. I motorvägsfart började något smiska mot taket, med det var ingen lös rem utan troligtvis fladder från ena boardbagen.

På resan hem tänkte jag prova att köra med botten neråt och nosen upp, samt lägga någon form av inlägg mellan brädorna för att öka friktionen mellan bagarna. Tidigare kunde det glida/vicka lite i sidled pga av det hala ytan på bagarna.

Släpkärra funkar dock dåligt för mig eftersom billskrället inte har dragkrok och på långresor tror jag det kan bli lite segt att puttra runt i 80 knyck. Dessutom kräver den extra parkeringsplats == dyrt föd en stadsråtta som jag. För kortare resor runt sommarstället skulle det ju kunna funka.

Kanske är det lättare att packa fru och barn i en takbox o ha grejorna i kupén som vanligt? Eller köpa på sig mer prylar och deponera på diverse lämpliga spots?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Packa surfgrejorna på taket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.