Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Packtape vs.monofilmstape?

• Packtape vs.monofilmstape?

Publicerad av jonasp på 17 januari, 2003 vid 15:46

Jag har hört att packtejp ska funka rätt bra för provisoriska lagningar och förstärkningar. Detta vore ju kanon eftersom riktig monofilmstape är svindyr.
    Nån som har några erfarenheter?

styret svarade 21 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • flash

Medlem
    17 januari, 2003 vid 17:21

Tjena Jonas!
    Enligt mitt tycke och smak finns det inget som slår den gamla goda silvertejpen som i princip håller för allt. Erfarenheterna från packtejp är att den har en tendens att gå sönder mycket lättare än slivertejpen, kanske beroende på avsaknaden av väv. Dessutom är klistret på silvertejpen överlägset det mesta jag stött på! Givetvis är det ultimata monofilmstejpen, men som du nämde, så kostar denna en del.
    Mitt råd: Ha alltid en rulle silvertejp i surfväskan!
    Väl mött / Martin

• safesurfer

Medlem
    17 januari, 2003 vid 17:36

Det finns något som heter spinnakertejp som inte alls är dyrt. Jag tror en rulle kostade 50kr jag tycker att den har fungerat rätt bra. Har lagat mitt segel ganska mycket med den. Fördelen med den jämfört med silver tejp är att den är mycket lättare, men silvertejpen håller säkert bättre.

• _d_

Medlem
    17 januari, 2003 vid 17:37

håller helt med… silver teip e grymt bra.. finns även i svart!

• stickan

Medlem
    17 januari, 2003 vid 21:03

På COOP finns en tejp som heter “lagningstejp” 3M som är suverän, den är transparent och mycket segare är packtejp och har bra vidhäftning. Lite dyrare är packtejp, när jag köpte den kostade det 70kr för 10m 5cm bred men mycket billigare är “riktig” monofilmstejp.

Prova den !!

Mvh Stefan

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2003 vid 23:40

försökte hitta den omskrivna COOP-tapen men den jag fann var inget bra.
    Använder det som segelmakaren kallar märkduk, som inte kostar särskilt mycket och funkar superbra. Man köper det på rulle.
    T ex Råseglarhuset Skeppsholmen i storstan.

• anders_hoffman

Medlem
    18 januari, 2003 vid 08:40

Vad kostar en rulle monofilmstape?
    Hur mycket är det??

/anders

• swe-496

Medlem
    18 januari, 2003 vid 08:47

Jag brukar använda en tape som är en armerad typ av packtape. Det e som trådar i den. Man måste klippa av den det går inte att riva av den som silvertape. Den är ganska seg av sig. Kostar ungefär som silvertape och finns på välsorterade byggvaruhus. Tycker att den har funkat kanonbra.

• styret

Medlem
    18 januari, 2003 vid 22:04

Jag har nån gång köpt ett ark på kasnke 35*15 cm med riktig monofilm med skyddspapp och allt i shopen på haga, det första jag lagade med den ahr hållt skitbra men efter ungefär tre veckor då jag skulle laga en liten skada igen så var det helt förstörd trots att jag förvarat den likadant som i shopen.:(

fick låna lite av nån (som jag inte kommer ihåg vem) av nån typ av tape, kanske 5 centimeterbred och som kom på vanlig taperulle med påminde jävligt mycket om monofilm både i känsla och klisterförmåga men satt verkligen som gjuten.

Kommer monofilm på båda sätten eller vad kan det andra ha varit? bra var den iallafall. Tacksam för svar så man vet vad det är man ska köpa.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 januari, 2003 vid 09:30

Detta har varit uppe ett tiotal ggr.
    Tejpen du skall köpa heter Tessan transparant polyestertejp.
    Finns på Coop, Byggvaruhus, och överskottsbolaget.
    Kostar ca 50 kr för tio meter.
    Är överlägsen allt. Samtidigt syns inte lagningen.
    Första gången jag träffade på denna tejp var på Öland för två år sen. Då lagade Kenneth ett segel åt mig. En reva på en meter. seglet håller än och lagningen syns knappt.
    Peter

• styret

Medlem
    21 januari, 2003 vid 20:52

Tackar tackar.
    Skulle itne bli förvånad om det var Kenneth jag fick knycka lite tejp av jag med. Bra som fan var den iallafall.

måste laga en reva av liknande mått du beskrev.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Packtape vs.monofilmstape?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.