Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing paket blocket

• carl-r

Medlem
    4 augusti, 2009 vid 22:29

Om lattorna ligger lite vid sidan så kommer de att hamna rätt om man rycker till i seglet när man har vind i det. Samma grej när man byter håll.
    Det här är ju så gamla grejer så det är inte givet kanske att de ska riggas som ett modernt freeridesegel. Det finns också moderna segel utan cambers (Kona) som bör riggas med lattorna bredvid masten.

• nyborjarsurfaren

Medlem
    5 augusti, 2009 vid 12:40
    Knatte;564176 wrote:
    Tror du skall ha mera uthal och mera nedhal. Har du riggat efter datan på seglet, så att du har rätt längd på både uthal och nedhal??

Du justerar lattorna genom att dra i spännbandet i bakkanten av lattan. Drar du i bandet, så spänner du lattan mera.

Spännbandet längst ner, reglerar hur mycket tvist du vill ha i akterliket. Löst spännband => mera tvist och kanske lite lättare att segla om det blåser mycket..

Lättsurfat?? Det beror på vad du är ute efter:laugh: Blåser det lite så vill man ha skapligt mycket buk för att plana tidigt.
    Men mycket buk ger dig problem så fort det börjar blåsa. Då vill man ha mera nedhal och uthal, för att plana ut buken:laugh:

Rätt längd vet inte men, har inte ändrat något ,
    Hur mäter man rätt längd då , bomen mäter man ifrån centrum av snabbkopplingen till infästningen för linan eller?
    Det stod en massa på seglet ang men det var engelska termer som jag inte förstod riktigt.
    Det var typ olika stack eller vad det stod samt 2/4 3/4 m,m är det något man ska kolla på lattorna för sådana har jag 4st
    Sen var det lite olika för styrkan på vinden.
    Mera uthal ned hal menas att man spänner mera eller “plana ut buken”

• nyborjarsurfaren

Medlem
    6 augusti, 2009 vid 21:13

Det löste sig ang bomen , jag såg en massa små sprickor i snabbkopplingen:confused2:
    Så jag fyndade en mycket bättre bom här på forumet, NeilPryde X5 185-230 .
    Hämtade den idag. så imorgon ska jag försöka prov rigga igen för att se om jag får till det bättre.
    Nu när jag har lite mera KUNSKAP:smile:

Men väntar på Vind:crazy:
    Var till Surfklubben igår på träning, så skojigt men lite Vind tyvärr.
    Så nu är onsdagar bokade,så länge träningarna är öppna.

Jag får öppna en ny tråd då denna börjar glida ifrån själv paketet!
    Kommer att heta Rock´n Roll och JAG 🙂

• rasmus_w

Medlem
    6 augusti, 2009 vid 22:05

Lila bic-bom med grått frontbeslag i plast? Bra drag att dumpa den.

• nyborjarsurfaren

Medlem
    7 augusti, 2009 vid 19:47

Kör en post här igen , dem gamla bilder na ligger ju här.
    Har riggat idag med nya bomen inställt på 200 enligt seglet.

Detta stod på seglet:
    Fine tuning the sail
    After battens are properly installed Lessen batten
    tension to the appropriate draft too normal wind
    (sail shold almost touch boom) correct settings
    for other wind conditions
    – Medium: Clew 2/4 : Tack 3/4
    – Strong: Clew 3/4 : Tack 3/4
    Boom max. 2000 luff :4800
    vad menas med “Clew” och “Tack”

Men nu med nya bomen spänd max på 200 inställning går seglet mot bomen.
    Nya bomen är lite smalare än den gamla.
    Mätte även masten vid toppen och vid foten, när den är så spänd jag orkar få den i nedhalet.
    Enligt tidigare råd i denna tråd skulle lattorna var enligt följande under bom framför, över bom i mitten .
    Jag får den över också framför hur jag än gör:confused2:

Sen så tog jag en bild av snabbkopplingen, tycker att det ser konstigt ut. Finns en luftspalt mellan masten & kopplingen. Säkert normalt:confused2:

• Knatte

Gäst
    7 augusti, 2009 vid 20:36

Tror du skall försöka spänna snabbkopplingen på bommen (framkanten) lite så att du slipper glipan där. Du borde kunna spänna tampen liet mera eller hur man spänner detta på din bom. Man skall ha anligg runt om masten.
    Men du som har gammal mast, kan ha en tjockare mastdiameter som inte passar 100% i din nyare bom.
    Det kan vara förklaringen om det inte passar helt ok.

Du kan prova att använda lite mera än 200 cm bomlängd, då ditt segel kanske är mycket använt och har töjt sig.
    Men annars tycker jag seglet ser bättre riggat denna gången:tongue:

Det tricket med lattornas placering kanske inte gäller ett sådant gammalt segel som du har. Men drar du mer i uthalet, så kanske du få ut lattorna lite bättre. Men provsegla med olika inställningar och se vad som känns bäst:grin:

• nyborjarsurfaren

Medlem
    8 augusti, 2009 vid 07:46

Hej
    Nu
    har jag provat att spänna snabbkopplingen mera, vågade inte förrut var rädd att masten skulle gå sönder.
    Spänd lite åt gången nu, tills glipan försvann.
    Förlängde bomen ett läge (2,5cm)
    Ska ut och prova idag blåser lite idag. blir nog mera på eftermiddagen. :laugh:

• rasmus_w

Medlem
    8 augusti, 2009 vid 09:36

Nöj dig inte med att glipan försvinner, spänn så den sitter stadigt. Ryck lite i bommen, får du den att röra sig så kommer den åka ända ner när du dragit rigg ett par gånger.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing paket blocket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.