Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Påkörd i Läjet!
-
Hade Goose bra fart och planing på väg ut kanske han skulle väjt för SUP:en. Men stod han still eller guppade så finns det ju inte mkt att göra om det plötsligt kommer en torpederande SUP. Då är det SUP:en som ska väja tycker jag. 😛
-
@Lars_K 512074 wrote:
Hade Goose bra fart och planing på väg ut kanske han skulle väjt för SUP:en. Men stod han still eller guppade så finns det ju inte mkt att göra om det plötsligt kommer en torpederande SUP. Då är det SUP:en som ska väja tycker jag. 😛
Roligt att du tycker det. Har för mig att denna diskussionen har varit uppe förut angående kite vs wind och då kom vi fram till att den som rider vågor har företräde. Framför allt “vågsurfar” som trots allt SUP räknas till. Och Läjet är väl ett av de äldsta “longboard/SUP” ställen i Sverige? Så klar så är alla med framåtdrivande kraft så som kite, windsurfare väjningskyldiga mot dessa farkoster…
-
Vad är det som är roligt??? Står man i princip still som vindsurfare finns det fanimej inte mkt man kan göra hur gärna man än vill väja!
-
Hur lätt är det att göra en snabb sväng med en SUP? Longboard?? Det finns en anledning varför det är väjningsplikt för dessa. Det går inte så fort att kunna svänga med dessa brädor.
-
Det går att svänga tillräckligt snabbt/planera sin linje för att väja undan en stillastående vindsurfare. Är helt övertygad om det.
-
Hmm det beror på vart du är på vågen med mera. Som sagt jag har kört longboard i flera år. Och jag förstår framför allt inte ens varför Vindsurfarna behöver vara i närheten om de ser att det är Surfare ute i vattnet i Läjet. Det rör sig om en liten del vid piren. Och som sagt spelar ingen roll om du står stilla på din vindsurfing bräda för du har fortfarande väjningsplikt mot vågsurfaren om man skall gå på de gamla oskrivna lagarna.
Sen så är det väl så att varken du eller jag vet om vindsurfaren var stillastående eller inte? Så detta är ju inget att diskutera då vi inte vet det.
Edit: Står klart och tydligt att han var på väg ut genom vågen alltså så hade SUP rätt till väg. Klart och färdigt!
-
haze: försök styra undan från nånting när du står still på vindsurfbräda med vatten till knäna eller ligger och vattenstartar för den delen. ett klockrent tillfälle då det sunda förnuftet överrider grundregeln.
obs: jag vet inget om hur denna specifika situation gick till!
-
såklart så spelar farten in, hade du planing? hade suparen fart?
johan_gbg:
Men framförallt så kör man (lite av gammal hävd?) att vindsurfare väjer för surfare.
Det blir ju lite krångligt då man inom surfing har rätt till väg på väg in och inom vindsurfing har rätt till väg ut.
Därför brukar man väl säja att vindsurfare så gott som alltid väjer för surfare?Men att han du krockade med börjar snacka om stryk är ju helt sjukt. jävla attitydproblem. Jävla onödigt betende. det är ingen som vinner på sånt.
Haze? va? kom ni överens om att man ahr rätt till väg om man rider vågen? det låter jävligt konstigt. varför inte köra på internationella regler? som så långt jag vet säjer rätt till väg ut, sen om man har möjlighet så släpper man ju förbi folk även om man har rätt till väg om den andre har knivigare, men generellt sett så är det väl väg ut som gäller?
Syftet med internationella förhållningssätt är ju att jag inte ska behöva leta upp någon som vet vad som gäller varje gång jag kommer till ett nytt spot. Det försvinner ju ltie om ni börjar rucka på det i lejjet och apel och DÅ kommer det börja smälla i grejerna. -
Vindsurfarna är där av samma anledning som alla andra. Det rullar in vågor!
Oskrivna lagar hit och dit… Den som har lättast att väja får fanimej göra det. Står man still kan man inte göra nåt. Inget konstigt med det. -
styret: Vi kom väl överens om att VÅGSURFARE har rätt till vågen.
poppo: Kom fram till att han var på väg ut genom vågen. Vet att det är svårt stillastående med vatten till knäna. Men efter åkt på ganska stora uppläxningar på Fuerteventura av vågsurfarna så håller jag mig gärna en bit bort. Jag vindsurfade då… -
@Lars_K 512086 wrote:
Vindsurfarna är där av samma anledning som alla andra. Det rullar in vågor!
Oskrivna lagar hit och dit… Den som har lättast att väja får fanimej göra det. Står man still kan man inte göra nåt. Inget konstigt med det.Hoppas du står för det nästa gång i Läjet då om jag “råkar” ramla framför dig 😉
-
@Haze 512087 wrote:
styret: Vi kom väl överens om att VÅGSURFARE har rätt till vågen.
poppo: Kom fram till att han var på väg ut genom vågen. Vet att det är svårt stillastående med vatten till knäna. Men efter åkt på ganska stora uppläxningar på Fuerteventura av vågsurfarna så håller jag mig gärna en bit bort. Jag vindsurfade då…okej. missförstånd från min sida när det stod att det diskuterades regler mellan vindsurfare och kitare och antog att det var det förhållandet du menade.
att surfare har rätt till väg på vågen håller jag med dej om.
Logga in för att svara.