Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pallar symaskinen?

• Pallar symaskinen?

Publicerad av markram på 2 juni, 2005 vid 12:12

Har en reva i en laminerad ripstop-panel som ligger precis intil den breda camber-mast-strumpan.
    eftersom den ligger precis bredvid maststrumpan, så blir det inte så bra att tejpa enbart eftersom tejp ej fäster särskilt bra på dacron.
    Så jag tänkte att jag skulle damma av tjejens symaskin, sätta i en jeansnål och dra lite zigzag på tejpen där den ligger upp på strumpans dacron.
    Frågan är om maskinen pallar 2lager dacron (maststrumpa)+ ripstoppanel+ 2lager spinnakertejp?
    Någon som testat med en kvalitetsmaskin?
    Något måsta jag ju kunna göra mellan blöjbytena i stiltjen..

markram svarade 19 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    2 juni, 2005 vid 12:34

Pröva inte. Symaskinen klarar det inte.

• svenne

Medlem
    2 juni, 2005 vid 12:35

Gå till en skomakare och förklara vad du vill göra. Deras symaskiner pallar allt. Däremot inte din flickvän och hennes symaskin…

• argulander

Medlem
    2 juni, 2005 vid 13:35

Det är klar skillnad på symaskiner, jag har en modell i metall som klarar segelsömnad hyggligt. Enklare varianter med mycket plast går nog inte. Jeansnål är fö tämligen värdelöst, det finns betydligt kraftigare nålar som funkar på vanliga symaskiner, jag har några stycken men vet ej var man köper nya. Dessutom behövs ju riktig tråd, stor skillnad på segelsömmartråd och den man använder på kläder etc. MVH Klas

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juni, 2005 vid 19:57

Markram du är bara för mycket !!!! såg att du skulle få massa dollar tebaks KÖP NYTT DÅ FÖR FAN och låt ungen gå utan blöjor så får du pengar över till KUL SAKER

• canoya

Medlem
    3 juni, 2005 vid 06:21

Jag har lagat mycket segel på min (eller är det fruns?) Husqvarna symaskin. Den har en lågväxel som gör den lite starkare om man drar ut “knappen” på axeln som man spolar upp ny undertråd på. Om den inte orkar igenom ändå får man hjälpa till att rulla på hjulet uppe på högerkanten på maskinen. Kraftig nål, extra stark tråd, låg fart och lite vevhjälp där den verkar köra fast så klarar den rätt mycket. 4-5 lager dacron plus lite spinnakertejp bör inte vara några problem. Det svåraste med att laga segel är att komma åt att sy när skadan är en bit in från kanten på seglet. Då får man ta ut lattorna och rulla seglet hårt och försöka hålla rullen tight med gummiband eller tejp. Om du har skador i “bärande delar” typ längst fram mot mastfickan så är det en bra ide att lägga på en ganska stor laglapp för att sprida ut lasten över lite större yta. Tänk på att om du vill sy i monofilmen måste du ha vävtejp (spinnakertejp) på båda sidor om filmen annars finns det risk att den spricker i sömmen.

Lirka med symaskinen och ta det försiktigt så känner du om det blir för tjockt att sy i.

Lycka till!

• markram

Medlem
    3 juni, 2005 vid 08:48

Svar till:

Markram du är bara för mycket !!!! såg att du skulle få massa dollar tebaks KÖP NYTT DÅ FÖR FAN och låt ungen gå utan blöjor så får du pengar över till KUL SAKER

[/ QUOTE ]
    Köpte ny 430 racemast mast till mig själv av min favoritsurfbutik (Speedjanne).
    Och köpte ett vågsegel i morsdagpresent till min sambo, som blev jätteglad (av någon anledning tycker hon det är trist att träna vattenstart med race-segel wink.gif .
    Nu återstår bara att köpa 1-2 segel till och sprillans ny 460 racemast från gun och en vettig bräda till sambon ja jusst det, kolbom med uthalstrim.

Med en sådan lista skall man vara försiktig med att kasta ett segel som har en icke funktions-störande reva (för då blir ju surfresan hotad).
    Men jag måste medge att ett SSR på 6,6 hade varit en värdig ersättare till mitt 10 månader gamla TSD 6,8.
    Vi får se, nu är det trisslotter som gäller, ny bil nytt kitt och beach-house på maui tongue.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pallar symaskinen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.