Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Partiska tidningar och köpta artiklar…

• rasmus_w

Medlem
    27 september, 2005 vid 01:26

Vad gäller artiklarna i allmänhet så har nog tillverkarna fler fingrar med i spelet än man tänker på, även om det i mina ögon inte behöver göra artiklarna sämre.

Ett exempel är resereportagen. Om ni har märkt det så dyker ofta samma personer upp i dem gång på gång, och anledningen är enkel: Flera tillverkare håller sig med särskilda “resereportage-proffs”, som försöker leva på att åka omkring till olika exotiska resmål och skriva reportage. Kolla t.ex. om ni nån gång har sett namnen Manu Bouvet och Carine Camboulives i det sammanhanget. Bägge är sponsrade av NP och jag har i vart fall aldrig sett dem nån annanstans än i resereportage och NP-reklam.

Sen ligger det egentligen inte i tillverkarnas intresse att skitbrädor får bra testresultat eftersom det antagligen leder till kunder som tröttnar på vindsurfing och då krymper inte bara marknadsandelen utan hela marknaden.

• soulandradical

Medlem
    27 september, 2005 vid 06:58

“….inofficiellt så var han
    väldigt klar med vilka brädor han gillade eller inte. Vissa brädor var inte vatten värda andra var väldigt väldigt bra.”

Skulle inte du Irie Man kunna berätta lite mer om vad denna killen sa. Nämnde han några specifika brädor som var grymma resp riktigt dåliga. Vore kul att jämföra testresultaten med killens synpunkter även om man givetvis inte kan hänga upp allt på en enda persons subjektiva bedömning.

• irieman

Medlem
    27 september, 2005 vid 11:09

Joda, kan väl berätta om nå’ra. Han gillade nya F2 Guerilla väldigt mycket (dock gillade han inte fjolårets Style Guerilla) och se’n höll han på att testa nya RRD Wavecult 84 när vi var där och det var nog hans nya favvo-bräda.
    Han testade även Fanatic Hawk när vi var där och den
    gillade han också, han formligen flög fram på den.

För min egen del så hade jag själv JP FSW 84 som bokad bräda och den tyckte jag var bra till det mesta.
    När det var lite mindre vind körde jag gärna på en JP X-Cite Ride 120, väldigt komfortabel bräda.
    Jag testade även F2 Chili och F2 Eliminator och dom var ganska lika tyckte jag, blev aldrig riktigt van vid det platta däcket.

Irie Man

• dude

Medlem
    28 september, 2005 vid 03:57

Generellt verkar surfingtester vara gjorda helt utan intellekt. Visst, det är svårt att systematiskt testa hur passa pra brädor är för olika personer, men inte en gång hittar de några nya angreppssätt eller diskuterar öppet om vad som egentligen betyder mest för vissa personer, eller differentierar konkret vad olika personer gillar olika i egenskaper och design.

Ta till exempel det här med platta vs välvda brädor. Det är en konceptuell skillnad som de aldrig tagit upp och undersökt eller nämner vid brädtester.

Det finns hundra andra sätt att närma sig utvärdering av brädor för olika personer. Och jag är less på den låga seriositeten, avsaknaden på ambitioner, och den rena frånvaron av fantasi och vishet som uppvisas i tidningars testrepportage.

Niklas

• ola-h

Medlem
    28 september, 2005 vid 06:56

Jag tycker nog du är lite orättvis (lite alltså, bara lite). Flera tidningar har lite ambitioner med vissa “uppdelningar” och kategoriseringar (även om inte just välvda kontra platta tagits upp). T ex tycker jag Boards på senare år försökt bringa viss klarhet i röran runt vågbrädor fast jag tycker i och för sig att de snarare driver en egen tes som mest verkar bero på vad de själva gillar snarare än att de närmar sig området lite mer öppet.

• _frippe_

Medlem
    28 september, 2005 vid 07:55

Jag tänkte precis ta upp Boards tester också. Jag gillar just det att dom ägnar några sidor innan testerna av varje bräda till att förklara skillnader mellan olika typer av brädor som ingår i testet, trender, användningsområden osv. Tycker faktiskt att dom verkar ha en väldigt seriös approach (kanske därför deras tester också kommer något nummer senare än Windsurf…).

• rabbit

Medlem
    28 september, 2005 vid 08:59

Värt att nämnas är att vid jämförelse med de tester jag är van att läsa, dvs tex skidor/pjäxor/bindningar och klätterskor, så är testerna i både Boards och Windsurfer av OTROLIGT hög klass.

Nåväl, säger detta mer om de sämre testerna eller?

Jag upplever att man får ganska mycket information ifrån tex Boards tester av att tolka deras subjektiva åsikter och kommentarer, dvs av att läsa texten några gånger istället för att stirra sig blind på grafer och liknande “vetenskapliga” klassificeringar/avslutande uttalanden om “sanningen” kring en specifik bräda eller segel.

Konkreta uttalanden i ett test är i princip irrelevant eftersom det är ett test och inte en kontrollerad mätning och man bör inte förväxla kartan med verkligheten.

Därmed inte sagt att mätningar inte är relevanta för kvantifierbara detaljer men de är ju inte så många…

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 12:21

Tja, det är ju ofrånkommligt att den som är sponsrad av ett märke tar (bör ta?) alla chanser att ge “sitt” märke bra cred. Det är upp till tidningen att redigera och komma överens med de de intervjuar/skriver om vad som skall vara med i artikeln… eller? Sen är ju ws fortfarande en rätt smal branch med få tillverkare/designers med ett slags ömsesidigt beroende mellan tillverkare och tidningar.
    Jag tycker på något sätt att Winsurfing UK har ett ganska ärligt sätt ändå. De hymlar inte med att de är beroende av sina anonnsintäkter laugh.gif De kunde ju valt att lägga in anonnsen 5 eller 6 sidor längre fram men resultatet är ju detsamma anonnsen är med i samma tidnig som artikeln osv

Eng BOARDS lovar ju dyrt och heligt att de alltid gör opartiska bedömningar av de segel/brädor som de testar men ärligt talat vem gör NÅGONSIN en helt opartisk bedömmning av en produkt? Det enda som funkar e ju blindtest som nämdes här tidigare vilket kan vara rätt svårt.

det är en del problem här… skall läsa artiklarna en gång till och kolla vad jag tycker om dem. brukar oftast bläddra rätt fram till testaerna tongue.gif grin.gif
    /
    SMURFF

• surfslusken

Medlem
    28 september, 2005 vid 12:56

Blir ju lite mer av ett “blindtest” om man själv försöker få möjlighet att opåverkad prova olika brädor, segel mm utan att först läsa “tester” om prylarna.

Sen ska vi ju inte glömma vår engen skuld i att dessa “opartiska” tester genomförs och tillverkarna känner sej mer eller mindre tvungna att göra allt dom kan för att få ett så bra betyg som möjligt. Det är ju just pga av att vårat beslut (kanske mest tyskar och engelsmäns) på vilka prylar vi ska lägga pengarna på i stor grad styrs av resultaten i dessa tester. Tydligen så har ju inte många/de flesta segeldesigners och brädshapers mycket till övers för dessa tester/jämförelser, men så vill ju ägarna att företagen ska tjäna pengar, dvs sälja så mycket som möjligt. Och betyder det att man måste smörja “journalister”, inflytelserika personer i surfbranschen så är det klart man gör det.

Så går det till i bilbranschen, gitarrbranschen, porrbranschen, möbelbranschen osv .osv.
    Det vore mycket naivt att tro att windsurfingen skulle vara ett undantag från detta bara för att det som driver oss inte är pengarna utan att vi tycker det är så otroligt kul!

Gör som jag, läs ALDRIG ett “test”. Prova prylar och gillar DU dom är dom bra för DEJ. Finns inte ett testresultat i världen som kan ändra på det.

• dude

Medlem
    29 september, 2005 vid 22:27

Svar till:

Blir ju lite mer av ett “blindtest” om man själv försöker få möjlighet att opåverkad prova olika brädor, segel mm utan att först läsa “tester” om prylarna.

Sen ska vi ju inte glömma vår engen skuld i att dessa “opartiska” tester genomförs och tillverkarna känner sej mer eller mindre tvungna att göra allt dom kan för att få ett så bra betyg som möjligt. Det är ju just pga av att vårat beslut (kanske mest tyskar och engelsmäns) på vilka prylar vi ska lägga pengarna på i stor grad styrs av resultaten i dessa tester. Tydligen så har ju inte många/de flesta segeldesigners och brädshapers mycket till övers för dessa tester/jämförelser, men så vill ju ägarna att företagen ska tjäna pengar, dvs sälja så mycket som möjligt. Och betyder det att man måste smörja “journalister”, inflytelserika personer i surfbranschen så är det klart man gör det.

Så går det till i bilbranschen, gitarrbranschen, porrbranschen, möbelbranschen osv .osv.
    Det vore mycket naivt att tro att windsurfingen skulle vara ett undantag från detta bara för att det som driver oss inte är pengarna utan att vi tycker det är så otroligt kul!

Gör som jag, läs ALDRIG ett “test”. Prova prylar och gillar DU dom är dom bra för DEJ. Finns inte ett testresultat i världen som kan ändra på det.

[/ QUOTE ]

surfslusken, du har missat hela poängen.

Tester ska inte handla om att ge en bräda bra eller dåliga poäng. Tester ska särskilja brädor i olika egenskaper. Tester ska finna dessa egenskaper. De ska förklara dem för oss. Sen är det upp till var och en av oss att identifiera med de vi själva tycker är viktiga.

Egenskaperna som tunna kontra välvda brädor ger är ett exempel.

Hänger du med eller är du inte intresserad av tester över huvud taget?

Niklas

• rasmus_w

Medlem
    29 september, 2005 vid 22:43

Där håller jag med. Om en tidning ger poäng i seglingskomfort, skulle de ju t.ex. kunna ge höga poäng för att fotstropparna är “mjuka och följsamma”. Men om jag vill ha stroppar som är styva och inte vrider sig, då? Det är beskrivningen av brädan och dess seglingsegenskaper jag är intresserad av, inte om testarna tyckte de vad bra eller dåliga.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Partiska tidningar och köpta artiklar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.