Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Passning fena/fenbox känsligt?

Taggad: 

• Passning fena/fenbox känsligt?

Publicerad av zurfman på 14 augusti, 2009 vid 20:47

De flesta fenor jag har passar väldigt bra i fenboxen utom en…:mad2:

Hur känsligt är det med dålig passning o utstick av fen-infästningen under brädans yta dvs i vattnets strömningsområde… det är alltså någon cm innan själva fenan börjar (tycker själv att det är kass att det skall behöva se ut så)

Är det vanligt att behöva justera detta och hur görs det bäst i så fall (på fenan givetvis)?

Det är också min största fena som har detta “felet”.

zurfman svarade 15 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • schnitzler

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 20:56

Det råkar inte vara så att du har en deep tuttleboxfena på en bräda som egentligen ska ha en vanlig tuttlebox? Då sticker det upp ca 1 cm innan själva fenan börjar.

Jag kör på det sättet på min 150L, vilket är fel – men funkar. Men eftersom jag använder den brädan extremt sällan ser jag ingen mening med att lägga ner pengar på att skaffa rätt fena när det ändå funkar… Det jag har gjort för att skapa ett bättre vattenflöde är att jag har slipat ner vid framkanten av det som sticker ut.
    Kanske nåt för dig?

• zurfman

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 21:12

Nej powerbox! Kör en JP X-cite-ride.

Låter vettigt att justera för strömningen…funderar på om det vanligt…men det kan ju ej skada.

Skall nog hålla mig till originalfenan mer så länge…. tills jag fixat detta, tycker ändå inte att stor fena hjälper till så mycket för bättre planing (däremot höjdtagning vid icke planing)

tack för ditt svar. Är det fler som gjort denna justering?

• jester

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 21:40

oj.. Något måste vara seriöst fel… Fixar du inte problemet lär du få spin-outs i parti och minut. Helst bör det inte sticka ut något alls, men nån mm kan man komma undan med…

• zurfman

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 21:54

Fen-modell:

MFC Liquid Pro Powerbox (44)

Från sälj-texten….

“Liquid Pro är en helt ny fena för den seriöse freerideseglaren som ställer stora krav på fenan. Och Liquid Pro håller verkligen måttet!”

…men kanske inte måtten. ha ha

Tack för era synpunkter!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Passning fena/fenbox känsligt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.