Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Pegas Orca 5 foilkite, någon som vet om de är bra?
-
Pegas Orca 5 foilkite, någon som vet om de är bra?
Publicerad av anonym-anvandare på 15 augusti, 2003 vid 17:02Letar efter en foil, som funkar både att kitesurfa o köra lite på land med, i vindar mellan 8 o 12. Någon som kan rekomendera någon chyst foil ?
anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
jag gillar den inte.
ostabil som fan, slö, lite drag.. testa den innan du köper den! -
Diablon é grym…säger jag nuturligtvis som säljer den Har inte kört stabilitets-test mot Titan ännu men du får svårt att hitta en stabilare high-performance foil. Med lite’ reklam i kiten kan vi diskutera priset
Kolla in http://www.airborn.se Ring mig om du vill testflyga…/Jonas
070-7315299 -
Kul att du hörde av Dig! Glömde säga att jag även har en demo Diablo 8.5 (och att den finns i mindre 6.5) jag ev. kan sälja ännu billigare!!!
/JOnas
-
Dacon, nej det är sant inte 5, bara testat 8a. men antar att 5 uppförsig ungefär lika dant som 8a förutom att den lär vara mindre slö, eftersom att den är mindre..
-
Det är en helt annan kite, med helt andra prestanda !
5:an är enormt kvick och utmärkt för vinter (skidor/Snowboard, skridskor etc) samt vid höga vindstyrkor på sommaren !
/Mvh Lars -
varför snackar alla om att man ska ha liten kite när man kör på snö? (om man inte har det för å gå på tur, få ned i ryggsäcken osv)
Jag har testat lite olika, tycker 16 fungerar bäst om man inte vill ha fisdrag?det är ju i princip samma som på sommaren, förutom att man blir överrigad lite tidigare…
Man vill väl ha bra tryck!! eller?
det blåser ju inte mer på vintern om man säger så, så varför satsa på nåt sånt litet? -
Tror vi kom ifrån ämnet lite där…
Men men..
Det hela beror på ett antal parametrar
Vikt..Vindstyrkor..Användningsområde..etc
Om man har den för att ta sig fram på fjället eller i skärgården (på vintern) så är den vanligaste storleken vi säljer 6 m2. Sedan finns det dom som ex kör 16 m2 tube på vintern (vid låga vindhastigheter) och vill leka/hoppa etc visst det funkar.
OM man sedan kollar på säkerhetsmarginaler, att vara överriggad på vintern kan vara katastrofalt, medan på sommaren så landar man normalt lite mjukare (har testat att landa fel på en isväg efter en “liten” vinby)..
Om man vistas uppe i fjällen så har man normalt högre vindhastigheter att tampas med än generellt.Underlaget och prylarna man har på fötterna påverkar också det hela. Testa 16 m2 och skridskor…..
PS Jag antar att du menar 16 m2 tube (flat area) DS
-
He He, märks vilka märken ni marknadsför , mycket tacksam för alla dessa kommentarer, har hjälpt mig lite på vägen inför valet av foil är naturligtvis lite nyfiken på vad du kan ge för pris på den mindre draken o demo-draken ?
Skicka gärna pris till: ted-albertsson@home.se
Logga in för att svara.