Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Pengaprioriteringar…inte om surf
-
Pengaprioriteringar…inte om surf
Publicerad av mes på 1 mars, 2005 vid 14:407 minuter kvar på elguran på ebay…suck…ska jag drabbas av presenila darrningar och trycka på beiten eller inte…huvva…Någon som vet vad det kostar att skicka segel+mast från vårt öldrickande land sydväst om skåne? Map ev. gura så måsta jag köpa billigast möjligt…
surfslusken svarade 19 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Vad e de för en gura?? Heter den nåt me IBANEZ är jag alltid intresserad. Är den dessutom BLÅ så tar jag den!
-
Ibanez är ju fina men jag ville ha en nu och då blir det en (enligt proffsen) totalt ospelbar Epiphone. 4100 SEK med hardcase inkl alles.
-
nä de är helt ok, e inte som en koreagitarr. alltså nu e jag inge proffs utan spelar bara lite då o då och jag känner ingen skillnad mot orginalet utom at org. har bättre stämmskruvar men det går ju o byta.
men det e klart att en ibanez med riktigt tunn hals o mjukare strängar än les paul är bra grejor, men dom passar ju lite olika musik också. -
En Les Paul (även Epiphone) vinner i min bok över en Ibanez alla dagar i veckan, men det är väl en smaksak
-
Har inte testat själv än, men de finns vissa som påstår att Ibanez Les Paul kopior från 70-talet (iaf de dyrare modellerna) är minst lika bra som orginalen från den tiden. Men kostar betydligt mindre, än så länge iaf. Men en uppjustering av priserna på 70-tals Ibanezer kommer garanterat. Sitter själv me en underbar akustisk 12a från 75, klangen är gudomlig.
Men nu vill jag ha en high end RG eller JEM med BLÅ lönn topp! Nån som har en?? Är även intresserad av Ibanez 70-tals Les Paul modeller.
Hmmm. nu är jag helt off topic IGEN!!!
-
Det är gutt att va off topic så här när det är -14 grader ute. Jag skulle ha föredragit en Tokai/Greco/Burny/Orville/Aria/Ibanez Les paul men de är sällsynta och dyrare än Epiphonen. De har bättre mekanik och mikar men jag är inget proffs så Epin duger gott åt mig. Jag får hem Epin från Koblenz på ett par dagar och kan sitta och fila i soffan. Jag ville ha en Honeyburst eftersom jag tyckar att den är såååsnyggast bara liksom (fjortiskommentar). Jag ska försöka och riffa ihop något till min första surfrulle som ska produceras när jag har fått lite filmmaterial. Nu sitter jag och letar hus på sträckan billdal-onsala vilket är en dyrare sysselsättning. Fy och blä…verkar bli ca 3,5 miljoner och då får man på köpet en finfin pendling in till GBG.
för gitarren och för huspriserna… -
Härligt med fler som spelar gura!
Jag har bl a en Fender Strata 60s, Olympic White med Rosewood-bräda. Har satt 0.11-strängar på den och den är grymt skön!!! Lämnade in den för finjustering direkt efter köp och den blev tip top, har satt en JB J:r humbucker i stallet också. När det gäller Ibanez så var jag sugen på deras 7-strängade ett tag, RG720 nå’nting, nå’n som har en så’n?
Annars, när det gäller Ebay så har jag hört om grymma klipp där. En polare köpte en PRS Custom 24, som i Sverige kostar 34-35000, för 10000 på Ebay!!! Ny var den dessutom. En annan köpte en Parker Fly, som här kostar 25000 ungefär, för 9000!
Irie Man
-
en av fördelarna med just les paul modellen är det välvda locket och den stora tunga kroppen som gör den mycket bättre att spela unplugged på i soffan.
Vad kör ni för strängar? min hade 009 men jag bytte till 01 för att få lite mer klang o rejälare känsla men tyvärr tappar man i typ solospel o det e jobbigare att böja tonerna. -
Finns en hel del Ibanez 7or på marknaden till bra priser. Tror de är många som “köpt på sej”, dvs inte är på den nivån att man kan nyttja en 7a. Tycker själv att dom är häftiga, men känns inte motiverat att skaffa en just pga att jag har många många år kvar innan jag får ut nåt av en 7 strängad. Har mer än fullt upp me 6! Strängar alltså
Ska du ha en RG så gå gärna på en fyrsiffrig modell, som helst böjar me en 2a, tex 2820. De är dom dyraste, men beggade är det ofta fynd pris på dom. Mkt gitarr för pengarna.
Visst är priserna i USA löjligt låga, men helst ska man ju få hem dom utan tull o moms oxå. Då pratar vi klipp!
Finns ju en kille som börjat importera beggade JEM som han säljer på nätet till hyffsade priser. -
Jag fick kontakt med en kille som hade köpt från ebay runt i hela världen och 4 av 5 gitarrer från USA slapp moms och tull….så det så…han rekommenderade ebay varmt men det gäller såklart att skaffa sig en bild av säljare om det inte är en ebay powersellerbutik med bra creds…
-
Jag kör 011-strängar som sagt, lite tungt att bända i början men överlägsen ton om man jämför 009 tycker jag. Värt det extra jobbet. Skulle också vilja ha en schysst Les Paul modell, är ju jäkligt sugen på en Gibson men då får man ju lägga ut 20-25000 i alla fall om man ska ha en Standard.
Måste bara slå ett slag för en grymt schysst gitarrprocessor (ifall man inte har möjlighten att bränna på med en stärkare hemma) och det är Vox Tonelab:
http://www.voxamps.co.uk/products/tonelab/tonelab.htm
Man kan kombinera olika stärkarmodeller med olika kabinett, se’n välja och vraka från diverse pedaleffekter (Fuzz, Tube OD m m) och eftereffekter (Chorus, Tape Echo, Spring Reverb m m). Ljudet kommer ursprungligen från ett riktigt rör som sitter i processorn vilket gör att den simulerar en rörstärkare mycket bättre än en Pod t ex.
Irie Man
-
Jag har en Ibanez Les Paul -75 i fint skick, en liten undring…vad kan en sådan betinga?????
-
Modell,serienr och gärna en bild eller 3. Liten beskrivning av skicket, skador?, normalt slitage?, är alla delar orginal? etc. Så får du ett seriöst bud av mej!
-
Många gitarrister på detta forum, men finns det ingen som jag som är en helhjärtat trummis? Där kan jag säga finns det saker man kan lägga pengar på. Har kommit på att jag har 2 intressen som inte gynnar plånboken direkt. Men vad gör det när man kan få njuta av livet genom så sköna intressen!!
/deebee
-
Hej,
Måste backa lite….glömde Ibanez LP-kopia. Spelade en hel del på en sån i mitten av 90-talet. Den var grym! Tyvärr också väldigt tung..
Logga in för att svara.