Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Pensionera sej i Mui Ne

• Kjello

Gäst
    24 april, 2009 vid 11:40

Det är enkelt/billigt att köpa en stor havsgående båt i Phan Chet, inga papper behövs, no problem.
    Köpa en gammal båt, välja själv inredning, och på 2 veckor klart, a,c, kyl, duch, vc mm, med allt c;a 10000 kr.

Hörde man får dryga böter av sjöpolisen här, om dom upptäcker mej i en riskabel situation / plötslig storm, på havet. Och om någon förolyckas (t,ex,drunknar från min båt) gäller 40 år i fängelse.

Det finns inga regler om att starta företag. jag är fri att ordna turistturer om jag vill,
    Men myndigheterna gillar inte att utlänningar bor flyttar omkring i egen båt, dom vill veta var man är hela tiden.

Säkrast att hyra hus/rum, och jag är lurad när jag betalar 100 dollar/mån säjer grannar mm, det borde kostat 1 M.V.D.=500kr. Köper/arrenderar man tomt och bygger, så får man räkna med att grannar snart bygger tätt intill.

Trött på språkproblem mm,Kanske enklast hålla sej inom EU.
    funderat på ta bilen till Portugal i höst. och packa med vindsurf mm.
    Eller kanske enklast (engelsktalande) Indien, där finns mer veganmat och billigare än här (men troligen för mycket folk där för min smak, det är perfect glest med folk här nu).

Coolt här när det åskregnar svalt på nätterna, och även på dagarna ibland !
    Om man bortser från ofta stillastående luft, och extra tunga dofter, giftigt, vad är det för något (vit rök) dom sprutar in i alla buskar ?!
    värst nu; jättedammigt den biten jag måste gå på trottoaren, , c:a en kilometer
    (regnet har spolat ner berg med sand på asvaltvägen/trottoaren som caterpillar, lastbilar försöker transportera bort, sanden kommer från alla bivägar uppför)

Längtar hem,. 6 småtrista dagar kvar.

Lärt mej, att bästa tiden här är högsesong 6-8mån, fram till mitten av april (men då är det crowdy).

Det finns ett sätt att trivas i lågsesong,
    om jag skaffar en silverarrow 19 då skulle jag haft hela stranden för mej själv många dagar nu, och sen satsa på vågsurf med.
    dom som har vågsurf åker förbi MuiNe village, för kul vågor).

Nu lite väl hett mm, (med bara dyningar, sällan vind, glömt när det blåste kite sist, måste varit 2 veckor sen.

Uups, nu har det varit kiteväder i 2 dagar, perfect plattvatten/sjöbris.

Skippar planen att lämna kvar utrustning, kanske får betala extra för min Shinn -09 132cm, men nya boardbagen, lätt utan hjul är 130cm, passar perfect. Och jag får ha 20kg bagage + 5kg handbagage, air China.

Hörde nyss att ödsliga stränderna jag ville flytta till, är farliga, fisket har spännt ut grova rep överallt, precis under vattenytan, för deras fiske, därför är det inga surfare där.
    Det är vanligt med flera sådana rep under vattenytan vid stränderna i Vietnam.

=================

Åkte till Saigon, för sista 4 dagarna, så jag får se något mer än MuiNe innan jag flyger hem.
    Mitt i smeten, Duc Vuong hotel (i distrikt 1) bor på vån 8. Sterilt rent, Lyx för 15 USD dygnet, TV, c;a 80 kanaler med filmkanaler mm , AC, fri snabb internet 5 datorer i lobbyn och fri WiFi överallt, och har hett tevatten + Kallt dricksvatten på alla våningar, och hett vatten i duschen termostat, och takterass på nionde våningen med bonsai-trädgård, cool utsikt.
    Allt toppmordernt.
    I Saigon finns allt, har äntligen prövat alla frukter mm, den rena fruktaffären (som ett stort kylskåp) har proteingräs imorrn. Intressant att pröva.
    ================
    Vill inte aktualisera tråden igen, mobilbilderna va inget att visa tyvärr.

Jätteskönt att komma hem, här kan man t,ex, äta hela gurkan, tomaten mm,
    i Vietnam smakar skalet giftigt (besprutat).
    Inser att inget är billigare för mej i Vietnam,
    försöker jag köpa lika dålig kvalitet hemma, så är det billigt, men inte lika giftigt.
    Min bostadshyra är också billigare.
    Samma komfort i Vietnam kostar.
    Så jag säljer inte min 42kvm lägenhet, med trädgård (billig hyra 1800/mån, med parkering)
    Åker troligen aldrig till Vietnam igen.
    Möjligen tar jag bilen till Portugal nästa gång.
    Besiktar bilen 10juni, sen flyttar jag till min drygt 2500kvm sjötomt i Roslagen, vid Singöfjärden.
    Äntligen fri vindsurf, i kända vatten, ska pröva driftlauncha min Psycho III 10a.
    Har fridlysta havtornsbuskar (nyttig saft) ner till vattnet, runt hela udden, har bara röjt vägar till vattnet för att få ner vindsurf..

Vad jobbigt att läsa detta, och tidigare inlägg, skrivit i en liten mobilskärm, så jag har sett bara en liten bit i taget av texten.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Pensionera sej i Mui Ne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.